Citat:
Ursprungligen postat av
Blaajj2.0
Jag ser på UHR att andelen tjejer på programmet är ungefär 2/3 vilket får mig att fundera lite extra. Olika ingenjörsprogram brukar nämligen bestå av klasser med kanske 70-90% män. Är denna linje ansedd att vara "fjollig", finns det inga jobb att få efteråt eller vad beror det på?
Jag är för övrigt intresserad av bland annat CAD/konstruktion och att skapa saker från grunden. Jag funderar om denna utbildningen är lämplig.
Kvinnor gillar tvärvetenskapliga ingenjörsutbildningar, t.ex. vars namn innehåller ordet "design". På flera håll i landet har maskinteknikutbildningar ersatts av "teknisk design" eller "design- och produktframtagning". Trots att kursinnehållet är nästan likadant som gamla maskinteknikutbildningar, och CAD- och designinnehållet bara är en del av utbildningen, så söker många fler tjejer till denna typ av utbildning.
"Industridesign" är däremot ingen ingenjörsutbildning, utan en renodlad CAD- och designutbildning, utan matte, fysik och maskinteknik. En dyrare utbildning - staten betalar mer per poäng till universiteten för designutbildningar och andra konstnärliga utbildningar, eftersom de kräver mycket utrustning och handledning.
Även civilingenjör industriell ekonomi lockar många tjejer, eftersom det är tvärvetenskapligt. Teknisk matematik lockar fler tjejer än teknisk fysik, trots liknande innehåll, men fysik kan skrämma många tjejer. Fysik är enda gymnasieämnet där tjejer har haft sämre medelresultat på nationella provet än killar (men tjejernas fysikbetyg från gymnasiet är lite högre trots det).
I alla tider har teknisk kemi lockat fler tjejer än killar - redan på den tiden kemi var en inriktning på fyraårig tekniskt gymnasium. En tjej sa att hon är bra på matlagning och därför låter kemi spännande, men det vågar inte jag som kille ge som förklaring.