Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 17:34
  #1
Medlem
Hur fungerar det med aktieutdelning i vanliga fonder? Återinvesteras den eller får man välja om den ska betalas ut. När får man utdelningen? Är det olika beroende på vilken fond det är.
Citera
2024-04-01, 17:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hur fungerar det med aktieutdelning i vanliga fonder? Återinvesteras den eller får man välja om den ska betalas ut. När får man utdelningen? Är det olika beroende på vilken fond det är.
Det finns båda faktiskt. En fond med utdelning delar ut pengar på samma sätt som en aktie. En icke-utdelande fond behåller utdelningen från bolag, som fonden investerar i, istället för att ge utdelning till fondandelsägarna.
Citera
2024-04-01, 18:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Det finns båda faktiskt. En fond med utdelning delar ut pengar på samma sätt som en aktie. En icke-utdelande fond behåller utdelningen från bolag, som fonden investerar i, istället för att ge utdelning till fondandelsägarna.
Då är det i teorin samma sak rent ekonomiskt då om man bortser från att olika bolag delar ut olika. Man kan ju bygga en utdelningsportfölj som det kallas men finns det fonder som fokuserar på företag med hög utdelning?
Citera
2024-04-01, 19:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Då är det i teorin samma sak rent ekonomiskt då om man bortser från att olika bolag delar ut olika. Man kan ju bygga en utdelningsportfölj som det kallas men finns det fonder som fokuserar på företag med hög utdelning?
Ja det finns det, sen är ju frågan hög utdelning det är egentligen. Ta fonden XACT Norden Högutdelande som exempel, dom delar ut 5.12 %. Är det högutdelande?
Citera
2024-04-01, 19:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Ja det finns det, sen är ju frågan hög utdelning det är egentligen. Ta fonden XACT Norden Högutdelande som exempel, dom delar ut 5.12 %. Är det högutdelande?
Det låter väl helt ok. Det blur ju en bra avkastning till relativt låg risk antar jag.
Citera
2024-04-01, 19:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det låter väl helt ok. Det blur ju en bra avkastning till relativt låg risk antar jag.
Tänk så här tycker jag. Dom största innehaven i just den fonden är Handelsbanken och Volvo, dom aktierna kan du ju köpa direkt och då slipper du betala avgiften för att dom ska förvalta fonden.
Citera
2024-04-01, 19:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Tänk så här tycker jag. Dom största innehaven i just den fonden är Handelsbanken och Volvo, dom aktierna kan du ju köpa direkt och då slipper du betala avgiften för att dom ska förvalta fonden.
Sant. Jag var mest nyfiken på vad som finns då jag inom kort kommer ha ca 5-6 miljoner att placera och jag har inte så stor erfarenhet. Leker just nu med 250.000 i lite aktier för att få lite känsla för hur det fungerar. Har ca 1 mille på vanligt Avanzakonto nu när man äntligen får lite ränta.
Citera
2024-04-03, 10:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Sant. Jag var mest nyfiken på vad som finns då jag inom kort kommer ha ca 5-6 miljoner att placera och jag har inte så stor erfarenhet. Leker just nu med 250.000 i lite aktier för att få lite känsla för hur det fungerar. Har ca 1 mille på vanligt Avanzakonto nu när man äntligen får lite ränta.
Vad får du för ränta på Avanza kontot ? Jag har 4% på morrow bank.
Citera
2024-04-03, 12:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Vad får du för ränta på Avanza kontot ? Jag har 4% på morrow bank.
3,5% senast jag kollade.
Citera
2024-04-03, 15:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
3,5% senast jag kollade.
Det var ju dåligt! Finns andra banker med fria uttag som har 4% och till och med högre.
Citera
2024-04-03, 20:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hur fungerar det med aktieutdelning i vanliga fonder? Återinvesteras den eller får man välja om den ska betalas ut. När får man utdelningen? Är det olika beroende på vilken fond det är.
Det är upp till dig men utdelningen skiljer sig fonder emellan. Köper du ETF:er som är utdelare så står det vilket datum som gäller för utdelning. Om du ser ett A efter fonden så signalerar det att den inte delar ut utan återinvesterar står det ett B så delar de normalt sätt ut. Men kolla själv på hemsidan av fonden.
Filtrera på utdelning hos tex Avanza vid fondsök!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback