• 2
  • 3
2024-04-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
RSV har inte funnits på 20 år.
De första fem åren efter utflytt har du bevisbördan för att du saknar väsentlig anknytning. Därefter är det Skatteverket som har bevisbördan för att du har kvar väsentlig anknytning.
Skatteverket utfärdar inga godkännanden av att du blir begränsat skattskyldig.

Se svar ovan.

Vad heter RSV idag då? Enbart Skatteverket?
Eftersom du likväl begriper vad jag menar.
Citera
2024-04-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Se svar ovan.

Vad heter RSV idag då? Enbart Skatteverket?
Eftersom du likväl begriper vad jag menar.

Skatteverket, förkortat SKV.
Riksskatteverket fanns när det även fanns lokala skattemyndigheter (10st), dessa slogs samman 2004.
Citera
2024-04-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Skatteverket, förkortat SKV.
Riksskatteverket fanns när det även fanns lokala skattemyndigheter (10st), dessa slogs samman 2004.

Sedär.
Namnbytet sammanföll tydligen ungefär samtidigt med att jag utvandrade 2003.
Citera
2024-04-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Varför skulle det vara sjukt? Det intyg du vill ha, till vem skulle du åberopa det? Till Skatteverket?

Givetvis så ger det inget sådant intyg för att de vet att folk inte orkar processa för att bevisa att de inte längre är obegränsat skattskyldiga. De flesta sparar inte den dokumentation som krävs vid en eventuell skattetvist.
Citera
2024-04-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Givetvis så ger det inget sådant intyg för att de vet att folk inte orkar processa för att bevisa att de inte längre är obegränsat skattskyldiga. De flesta sparar inte den dokumentation som krävs vid en eventuell skattetvist.
Jag tycker ett intyg skulle vara tämligen meningslöst. Det kan ju bara styrka vad som gäller vid tidpunkten för intygets utfärdande.
Citera
2024-04-03, 14:01
Medlem
För mig brukar de skriva en liten kommentar när jag får slutskattebeskedet att jag är "obegränsat skattskyldig" (då jag har "vesäntlig anknytning till Sverige")

Var du skall betala din skatt är ju var du är "tax resident", dvs vistas mer än 183dagar per år. Om du jobbar på sjön borde det finnas någon form av specialare då din situation knappast är unik.

Frågan är om du har värdepapper, fastigheter, ISK, bostadsrätt osv. Då kan det bli lite krångel, men som skatteverket gör med mig är (som obegränsat skattskyldig) jag INTE betalar inkomstskatt i Sverige (då jag är utskriven) men får betala skatt på aktieutdelningar / kapitalvinster som jag gör på svensk-noterade värdepapper.

Om jag får dividends på utlandsnoterade aktier så skattas dessa till 0% (får tillbaka den skatten banken dragit) och sedan deklarerar jag alla inkomster/utdelningar även i landet där jag är skattskyldig. Den svenska skatten får jag räkna av så jag inte behöver betala dubbelt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in