• 1
  • 2
2024-04-01, 13:57
Medlem
Hejsan!

Jag är en person som är anställd i Singapore, får bruttolön i USD och jobbar enbart utomlands, 183 dagar om året. När jag väl är "hemma" så tar jag min lediga tid till att resa runt i Europa i min husbil, så rent statiskt så är jag i Sverige max 20 dagar om året.

Men eftersom jag är folkbokförd hos mina föräldrar så påstår skatteverket att jag är skatteskyldig här i Sverige, trots min korta vistelse varje år. Detta med undantag för andra EU länder jag blir skatteskyldig i om jag jobbar där, som Norge till exempel. Då drar skatteverket av dessa pengarna utan att ifrågasätta.

Ska jag på riktigt betala 500 Tusen om skatt varje år till Sverige för att vistas här i max 20 dagar?

Måste på något sätt gå att undvika detta?

Har frågat skatteverket ifall jag fortfarande är skatteskyldig ifall jag registrerar mig som hemlös i Sverige och var först då deras svar blev lite diffusa.

Kan jag så enkelt starta ett bankkonto utomlands, då jag antar att Singapore ej anmäler till skatteverket hur mycket inkomst jag får.

Men är då orolig att de kommer ifrågasätta min husbil, som är registrerad i Sverige ifall ja nolltaxerar.

Tips och idéer? Eller är det bara öppna lädret och bita i det sura äpplet?

Har också funderat på att utvandra till Spanien, de verkar ha lite lägre skattetabeller emot Sverige, men kanske är lättare att komma undan skatt där? De vet ju inte vart pengarna är ifrån?
Citera
2024-04-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenben
Hejsan!

Jag är en person som är anställd i Singapore, får bruttolön i USD och jobbar enbart utomlands, 183 dagar om året. När jag väl är "hemma" så tar jag min lediga tid till att resa runt i Europa i min husbil, så rent statiskt så är jag i Sverige max 20 dagar om året.

Men eftersom jag är folkbokförd hos mina föräldrar så påstår skatteverket att jag är skatteskyldig här i Sverige, trots min korta vistelse varje år. Detta med undantag för andra EU länder jag blir skatteskyldig i om jag jobbar där, som Norge till exempel. Då drar skatteverket av dessa pengarna utan att ifrågasätta.

Ska jag på riktigt betala 500 Tusen om skatt varje år till Sverige för att vistas här i max 20 dagar?

Har frågat skatteverket ifall jag fortfarande är skatteskyldig ifall jag registrerar mig som hemlös i Sverige och var först då deras svar blev lite diffusa.

Kan jag så enkelt starta ett bankkonto utomlands, då jag antar att Singapore ej anmäler till skatteverket hur mycket inkomst jag får.

Men är då orolig att de kommer ifrågasätta min husbil, som är registrerad i Sverige ifall ja nolltaxerar.

Har också funderat på att utvandra till Spanien, de verkar ha lite lägre skattetabeller emot Sverige, men kanske är lättare att komma undan skatt där? De vet ju inte vart pengarna är ifrån?

Varför är du folkbokförd i sverige när du inte skall vara det? Tacka f*n för att du blir skatteskyldig här när du påstår för dem att du bor här...
Citera
2024-04-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför är du folkbokförd i sverige när du inte skall vara det? Tacka f*n för att du blir skatteskyldig här när du påstår för dem att du bor här...

Blir väl konstigt om jag folkbokför mig i alla dessa länder jag reser och jobbar i? Och byter varje månad, blir väl lite fel då tänker jag?
Citera
2024-04-01, 14:08
När Skatteverket bedömer att du är utflyttad. Vid felaktig bedömning finns alltid domstolar.
Citera
2024-04-01, 14:11
Medlem
Har du ringt och pratat med skatteupplysningen, de som faktiskt jobbar med utlandsskatt? De brukar veta vad som gäller.

Du är vad som kallas "Obegränsat skattskyldig" i Sverige. Det är alla som bott mer än 6 månader i Sverige tills motsatsen bevisats (ungefär).

Det är inte så illa som det låter, du måste deklarera alla dina inkomster i Sverige, men beroende på vad Sverige har för skatteavtal med landet där du bor så behöver du generellt inte betala skatt på arbetsinkomster. Den skatten betalas i landet där du är "tax resident" Skatt på kapitalinkomster (aktieutdelningar, vinster osv) genererade i svenska bolag kommer du alltid få betala, så länge du är "obegränsat skattskyldig". Kapitalinkomster från utländska bolag betalas i landet där du är tax-resident.

Det bästa är att skriva ut sig, avyttra sin permanentbostad och se till att avregistrerat sig hos försäkringskassan.

Innan du gör det, se till att förnya körkortet (så det gäller i 10 år till) eftersom det underbara EU sett till man inte längre får förnya körkort om man inte är skriven i Sverige.

När du varit utskriven i ca 10 år så blir du vad som kallat "Begränsat skattskyldig" i Sverige, vilket då innebär att du förmodligen inte behöver betala någon skatt alls till Sverige.
Senast redigerad av ernax 2024-04-01 kl. 14:15.
Citera
2024-04-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
Har du ringt och pratat med skatteupplysningen, de som faktiskt jobbar med utlandsskatt? De brukar veta vad som gäller.

Du är vad som kallas "Obegränsat skattskyldig" i Sverige. Det är alla som bott mer än 6 månader i Sverige tills motsatsen bevisats (ungefär).

Det är inte så illa som det låter, du måste deklarera alla dina inkomster i Sverige, men beroende på vad Sverige har för skatteavtal med landet där du bor så behöver du generellt inte betala skatt på arbetsinkomster. Den skatten betalas i landet där du är "tax resident" Skatt på kapitalinkomster genererade i svenska bolag kommer du alltid få betala, så länge du är "obegränsat skattskyldig".

Det bästa är att skriva ut sig, avyttra sin permanentbostad och se till att avregistrerat sig hos försäkringskassan.

Innan du gör det, se till att förnya körkortet (så det gäller i 10 år till) eftersom det underbara EU sett till man inte längre får förnya körkort om man inte är skriven i Sverige.

Svenska körkort gäller väl 5 år numera?
Citera
2024-04-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Svenska körkort gäller väl 5 år numera?

Jag har ingen aning, jag måste ta om mitt körkort där jag bor nu, det tidigare svenska gällde i 5 år (Hade dock C som behöver läkarundersökningar osv...)
Citera
2024-04-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ernax

Det är inte så illa som det låter, du måste deklarera alla dina inkomster i Sverige, men beroende på vad Sverige har för skatteavtal med landet där du bor så behöver du generellt inte betala skatt på arbetsinkomster. Den skatten betalas i landet där du är "tax resident" Skatt på kapitalinkomster (aktieutdelningar, vinster osv) genererade i svenska bolag kommer du alltid få betala, så länge du är "obegränsat skattskyldig". Kapitalinkomster från utländska bolag betalas i landet där du är tax-resident.

När du varit utskriven i ca 10 år så blir du vad som kallat "Begränsat skattskyldig" i Sverige, vilket då innebär att du förmodligen inte behöver betala någon skatt alls till Sverige.

Har man ingen väsentlig anknytning kvar till Sverige blir man begränsat skattskyldig så fort man flyttar ut ur Sverige.
Citera
2024-04-01, 14:40
Medlem
Citat:
Blir väl konstigt om jag folkbokför mig i alla dessa länder jag reser och jobbar i? Och byter varje månad, blir väl lite fel då tänker jag?
Du får väl anmäla utflyttning bara. Du behöver inte styrka att du är folkbokförd annorstädes.
Citera
2024-04-01, 15:43
Medlem
Citat:

Hur folkbokföringen funkar i de (andra) länder du reser och jobbar i vet jag inte, isht som du inte har berättat vilka dessa är. Därför kan jag ju bara förhålla mig till hur folkbokföringen sker i sverige.

Jag har helt enkelt lite svårt att se att du skall vara folkbokförd i Sverige om du bara bor här 20 nätter om året. F*n det är ju inte ens tre veckor och det kan man ju komma upp i med en längre semesterresa.
Citera
2024-04-01, 17:29
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Hejsan!

Det finns egentligen bara en anledning att stå folkbokförd i Sverige om man jobbar som du gör och det är sjukförsäkringen. Dvs du omfattas av den om du skulle behöva avancerad vård (du får åka hem till Sverige dock för vård). En del företag har dock en sjukförsäkring inkluderad i anställningen om man pga nationalitet inte har något kostnadsskydd.

Vad gäller skatten så är det givetvis så att svenska staten inte meddelas om inkomster utanför landet om dessa utbetalas till en bank utanför EU. Lite osäker dock vad som gäller med sk Neo-banker.
Citera
2024-04-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Har man ingen väsentlig anknytning kvar till Sverige blir man begränsat skattskyldig så fort man flyttar ut ur Sverige.

Med undantag för aktie/fonder
Dessa beskattas I Sverige under utflyttnadsåret plus tio år.

Och nej.
Du blir först begränsat skatteskyldig när RSV så godkänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in