2024-04-01, 13:11
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag har inlett samtal med ett mindre företag gällande en potentiell anställning som projektledare med fokus på utveckling av interna processer. Företaget, som är av begränsad storlek, är i färd med att söka patent för en innovation som jag bedömer har betydande kommersiell potential. Denna produkt, enligt min bedömning, har kapaciteten att betydligt öka företagets omsättning, möjligtvis upp till det tiofaldiga.

Trots att företaget för närvarande inte är i position att erbjuda en konkurrenskraftig lön, har det framkommit en öppenhet till att dela med sig av framtida vinst. Med en stark övertygelse i produkten och dess potential, är jag villig att acceptera en lägre initial lön under förutsättning att det finns möjligheter till en framtida bonus. Mitt tidigare arbete har gett mig tillgång till ett omfattande nätverk av kontakter inom potentiella kundföretag, vilket kan underlätta förvärv av betydande order, potentiellt i storleksordningen 100 till 500 miljoner.

Med hänvisning till företagets antydning om att "dela av sig av vinsten", är jag medveten om att framtida investeringar kan minska den bokförda vinsten och därmed påverka en traditionell vinstbaserad bonus. I detta sammanhang undrar jag om det finns utrymme att utforma en bonussystem som baseras på "överskott innan investeringar", eller möjligen en procentsats av orderingången, som en mer tillförlitlig kompensationsmodell.

Har någon erfarenhet om hur en lämplig bonus-modell kan se ut?

Edit: jag kommer inte att vara anställd för att ta in nya kunder/beställningar och har heller inte sagt någonting om att jag eventuellt bidra med detta, så det är INTE mina uppgifter. Därför vill ja ha en redig bonus om det händer.
Senast redigerad av feemaxxx 2024-04-01 kl. 13:14.
Citera
2024-04-01, 13:22
Medlem
Glostrups avatar
De flesta i din situation, om du nu skulle kunna leverera stora intäkter i ett tidigt skede av ett företags utveckling, skulle begära optioner eller aktier. Naturligtvis villkorat till om intäkterna verkligen kommer.
Citera
2024-04-01, 13:31
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
De flesta i din situation, om du nu skulle kunna leverera stora intäkter i ett tidigt skede av ett företags utveckling, skulle begära optioner eller aktier. Naturligtvis villkorat till om intäkterna verkligen kommer.

Förtaget är ett familjeföretag och att de skulle kunna erbjuda andelar i det anser jag uteslutet.
Citera
2024-04-01, 13:35
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Förtaget är ett familjeföretag och att de skulle kunna erbjuda andelar i det anser jag uteslutet.

Om du inte faktiskt tar in affärerna, utan bara ”förmedlar kontakter” så skulle åtminstone inte jag ge dig särskilt mycket - säljaren får ju göra hela jobbet även om du kan ge honom en person oc( ett telefonnummer. Kanske en hittelön på en halv procent om du kan bevisa att din kontakt hade med affären att göra.
Citera
2024-04-01, 13:54
Medlem
Pungsvings avatar
Det är väl naturligt att folk som jobbar innom ett företag säljer in det i situationer där det är möjligt. Det är allas ansvar att det går bra för företaget och att ens framtida anställning är säkrad. Det vore naturligt att du får en löneförhöjning om du är värdefull för företaget och om det går bra för företaget. Microsoft delade inte ut några stora löner i början.
Citera
2024-04-01, 17:47
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det är väl naturligt att folk som jobbar innom ett företag säljer in det i situationer där det är möjligt. Det är allas ansvar att det går bra för företaget och att ens framtida anställning är säkrad. Det vore naturligt att du får en löneförhöjning om du är värdefull för företaget och om det går bra för företaget. Microsoft delade inte ut några stora löner i början.

Visst, men då jag haft mycket med företag som lovat saker och som sedan drar sig ur muntliga överenskommelser så vill jag ha det mejslat i sten. Att lita på att man på något sätt blir belönad längre fram tiden är inget som jag är beredd att chansa på.
Citera
2024-04-01, 22:21
Medlem
LasseFranGnestas avatar
öppna eget och erbjud dina tjänster till dom som en mäklare och ta % som mellanhand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in