2024-03-31, 10:26
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-en-smartgrans

"Det är inte bara ute i backen som besökare höjer på ögonbrynen åt kostnaderna.

På den dunkande afterskin på Lindvallens wärdshus kostar en 50 centiliters öl 112, kronor. En hotshot kostar 124 kronor och en fyra vodka red bull 164."

Hur fan har vi kommit till ett sånt korkat jävla samhälle där vi accepterar att en grogg 4cl kostar 164 kr? Jag vet att det är likadant pris i Stockholm. Jag struntar i lokalhyra och annat trams. En flaska vodka som kostar 200 spänn att köpa in blir helt plötsligt 4000 kronor i värde. Dra åt helvete

Literpriset för spriten, baserat på att 4 cl kostar 145 kr på krogen (jag tänker att redbullen kostar 19 kr) ger oss ett literpris på 3 625 kr för en vanlig jävla tråkig torr vodka dessutom.

Hur fan kan vi acceptera det här? Varför är vi så jävla korkade? Vi bryr oss om priset på mjölk kostar 45 kr eller 50. Mjölk om det kostar 20 eller 23 så reagerar alla men när det kommer till sprit och mat på krogen så tappar alla helt och hållet sina hjärnceller.

Jag köper inte att de måste ha betalt för lokal och hyra och hela skiten. Bullshit!
Kolla här, Jurgekogs AG:
https://www.allabolag.se/5568147838/...-restaurant-ab

Jureskogs restaurang, kocken som bölade och grinade när Covid kom och inte kunde betala ut löner.
Med 4 miljoner i vinst hade jag lagt en spottloska i ansiktet på honom och sagt upp mig om jag var servitris och hade 160 spänn timmen eller vad fan dom underbetalda stackarna kämpar med. Dessutom jobbar dom på tider då man vill vara ledig och samtidigt är en småfet kapitalist som äger hela skjutan och blir miljonär på dina axlar.

Han gör en 4-5 miljoner i vinst/år
Det är bara skitsnack att det går dåligt för restauranger och att det är svårt att gå runt.
Nu kommer någon jävla tomte säga "Men du tar den kändaste kocken och restaurangen typ i hela Sverige!"

Vi tar en restaurang i sälen nu:
https://www.allabolag.se/5564142809/...len-aktiebolag

Lammet och Grisen, 2,9 miljoner i vinst.
Det är samma sak här.

Ja? är det någon kosmisk grundlag att det ska finnas 600 restauranger och är det vår kollektivia uppgift att acceptera ett extremt överpris för saker bara för att det ska finnas 600 restauranger?

Kan folk sluta bry sig om priset på mjölk går upp 2 kr om ni ändå köper en drink för 200 spänn på krogen? Idioter allihopa! Folk måste vakna upp och sluta hyckla! Antingen accepterar ni priser på krogen och av ICA handlaren. Selektiv moralism är det värsta jag vet!

Jag köper fan aldrig groggar ute på krogen längre, jag klagar på äggpriset och jag hatar kapitalister i båda branscher som är miljonärer på att anställa unga och utnyttja dom på kassa tider. ICA Handlare är nästan värre än djävulen enligt mig, de betalar vadå 150 spänn timmen till stackars ungdomar som sedan ska jobba 8 på lördagsmorgonen till 23 på kvällen. Sedan gnäller dom på att kollektivavtal är jobbiga att följa och att priser är svåra att hålla nere! DOPAD bransch som klarar varje konjektur pga att alla behöver livsmedel!

Men att restauranger och barer kan sälja groggar för 165 spänn och folk fortsätter köpa är ju helt obegripligt.
Jag fattar inte hur vi kan acceptera såna här priser när vodka i princip är gratis om du bränner själv och slänger i lite slödrick, hur kan man bara blint acceptera det här? Vad har hänt med folk?
Senast redigerad av Cheddarjoe 2024-03-31 kl. 10:30.
Citera
2024-03-31, 10:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag fattar inte hur vi kan acceptera såna här priser när vodka i princip är gratis om du bränner själv och slänger i lite slödrick, hur kan man bara blint acceptera det här?
Hur ser lösningen ut som du använder menar du?
Citera
2024-03-31, 10:36
Man får väl sitta i stugan och dricka om man nu måste hälla i sig giftet? Kunde förstått om det klagades om vatten och smörgåsar men nu rör det något som man tar för njutningens skull.
Citera
2024-03-31, 10:42
Medlem
dwgs avatar
Sälen är bara en industri för att tjäna/lura pengar av turister.
Skidåkning är värdelös, för mycket folk mm

Var väl ok som ung på runt millenieskiftet
Nu skulle jag aldrig åka upp med min familj, finns så mycket bättre alternativ här i Sverige.

Men du får tänka att ägare vill ha pengar året runt och har bara några månader att dra in dom.
Citera
2024-03-31, 10:42
Medlem
Gynekologstols avatar
De som betalar 164 kronor för en grogg anser att de lever livet, och anser att vi som vägrar slösa pengar på detta sätt är tråkiga och kommer att dö dagen innan vi uppnår våra sparmål. De lever även livet när de tar den "dyra" elen till den leasade teslan på kredit på vägen hem till den maxbelånade villan.
Citera
2024-03-31, 10:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

"Det är inte bara ute i backen som besökare höjer på ögonbrynen åt kostnaderna.

På den dunkande afterskin på Lindvallens wärdshus kostar en 50 centiliters öl 112, kronor. En hotshot kostar 124 kronor och en fyra vodka red bull 164."

Hur fan har vi kommit till ett sånt korkat jävla samhälle där vi accepterar att en grogg 4cl kostar 164 kr? Jag vet att det är likadant pris i Stockholm. Jag struntar i lokalhyra och annat trams. En flaska vodka som kostar 200 spänn att köpa in blir helt plötsligt 4000 kronor i värde. Dra åt helvete

Literpriset för spriten, baserat på att 4 cl kostar 145 kr på krogen (jag tänker att redbullen kostar 19 kr) ger oss ett literpris på 3 625 kr för en vanlig jävla tråkig torr vodka dessutom.

Hur fan kan vi acceptera det här? Varför är vi så jävla korkade? Vi bryr oss om priset på mjölk kostar 45 kr eller 50. Mjölk om det kostar 20 eller 23 så reagerar alla men när det kommer till sprit och mat på krogen så tappar alla helt och hållet sina hjärnceller.

Jag köper inte att de måste ha betalt för lokal och hyra och hela skiten. Bullshit!
Kolla här, Jurgekogs AG:
https://www.allabolag.se/5568147838/...-restaurant-ab

Jureskogs restaurang, kocken som bölade och grinade när Covid kom och inte kunde betala ut löner.
Med 4 miljoner i vinst hade jag lagt en spottloska i ansiktet på honom och sagt upp mig om jag var servitris och hade 160 spänn timmen eller vad fan dom underbetalda stackarna kämpar med. Dessutom jobbar dom på tider då man vill vara ledig och samtidigt är en småfet kapitalist som äger hela skjutan och blir miljonär på dina axlar.

Han gör en 4-5 miljoner i vinst/år
Det är bara skitsnack att det går dåligt för restauranger och att det är svårt att gå runt.
Nu kommer någon jävla tomte säga "Men du tar den kändaste kocken och restaurangen typ i hela Sverige!"

Vi tar en restaurang i sälen nu:
https://www.allabolag.se/5564142809/...len-aktiebolag

Lammet och Grisen, 2,9 miljoner i vinst.
Det är samma sak här.

Ja? är det någon kosmisk grundlag att det ska finnas 600 restauranger och är det vår kollektivia uppgift att acceptera ett extremt överpris för saker bara för att det ska finnas 600 restauranger?

Kan folk sluta bry sig om priset på mjölk går upp 2 kr om ni ändå köper en drink för 200 spänn på krogen? Idioter allihopa! Folk måste vakna upp och sluta hyckla! Antingen accepterar ni priser på krogen och av ICA handlaren. Selektiv moralism är det värsta jag vet!

Jag köper fan aldrig groggar ute på krogen längre, jag klagar på äggpriset och jag hatar kapitalister i båda branscher som är miljonärer på att anställa unga och utnyttja dom på kassa tider. ICA Handlare är nästan värre än djävulen enligt mig, de betalar vadå 150 spänn timmen till stackars ungdomar som sedan ska jobba 8 på lördagsmorgonen till 23 på kvällen. Sedan gnäller dom på att kollektivavtal är jobbiga att följa och att priser är svåra att hålla nere! DOPAD bransch som klarar varje konjektur pga att alla behöver livsmedel!

Men att restauranger och barer kan sälja groggar för 165 spänn och folk fortsätter köpa är ju helt obegripligt.
Jag fattar inte hur vi kan acceptera såna här priser när vodka i princip är gratis om du bränner själv och slänger i lite slödrick, hur kan man bara blint acceptera det här? Vad har hänt med folk?
Bra reflektion, priserna är löjliga. Vinsten i bolagen är inte det enda, kolla utdelningen till aktieägarna. 8 miljoner rätt ned i fickan till lipsillen Jureskog.
Citera
2024-03-31, 10:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Om folk skulle sluta köpa överprissatta drinkar på krogen skulle de inte kunna ta dessa ohyggliga priser...

Vem är mest idiot, den som tar betalt eller den som betalar?
Citera
2024-03-31, 10:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
Så här har det väl alltid varit?

Det är samma priser som i Stockholm, precis som du säger och vilka är det som åker till Åre och Sälen? Jo, en hel del Stockholmare, som gladeligen betalar dessa priser. Det kostar att ligga på topp!

Barnfamiljerna får sitta i sina stugor och dricka medhavd bag-in-box.
Citera
2024-03-31, 10:53
Medlem
Är väl inget nytt att priserna rusat in i absurdum när det kommer till Sälen. En vecka för en tvåbarnsfamilj lär kosta minst lika mycket som två veckor i Thailand. Men annars låter väl inte 112kr så dyrt? En öl på ett skabbigt hak i Sthlm kostar ju typ 79kr om det inte är happy hour. Att dricka öl i fjällen är ingen mänsklig rättighet.
Citera
2024-03-31, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Bra reflektion, priserna är löjliga. Vinsten i bolagen är inte det enda, kolla utdelningen till aktieägarna. 8 miljoner rätt ned i fickan till lipsillen Jureskog.

JA, FOLK FATTAR JU INTE DET HÄR.

Titta på din egna ekonomi som anställd. Om du jobbar och sparar pengar för att nå 1 miljon behöver du spara 10k / månaden i 100 månader.

Om du gör en utdelning på 4 miljoner i vinst och skattar 20% som man gör, så får du ut 3.2 miljoner.

Som vanlig anställd kan du knappt spara till 3.2 miljoner UNDER EN HEL LIVSTID men detta gör dom per ÅR.

Fattar folk inte hur mkt pengar dom här jävla giriga jävlarna tjänar? När du köper en överprisad redbullvodka så göder du en ekonomisk oberoende person.

Folk FATTAR ju inte hur mycket pengar dom tjänar? För att inte ens tala om ica handlarna...som det är så synd om

Det en företagare med resturang tjänar på 1 år i vinst och som dom kan ta ut är vad DU BEHÖVER SPARA I HELA DITT LIV OCH LEVA ETT SPARSAMT LIV DESSUTOM INTE KÖPA NÅGOT ONÖDIGT.

Folk är helt dumma i huvvet
Citera
2024-03-31, 11:00
Medlem
Folk får väl förfesta i stugan och sedan snutta på 1 öl på afterski, går säkert att smuggla in lite medhavd sprit också om man är desperat.
Citera
2024-03-31, 11:02
Medlem
laughingducks avatar
Vad kostar dessa drycker på krog/resturang som är öppen året runt 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in