2024-03-30, 14:26
Avstängd
Comitiums avatar
Sverigedemokraterna har utan tvekan blivit alltmer rumsrent för att inte stöta bort känsliga väljare. Det är helt enligt Jimmie Åkessons policy att maximera partiets väljarbas för att på så vis öka partiets inflytande i politiken och det är enligt Mattias Karlsson meningslöst att bara stå och skrika i ett hörn. SD är numera Sveriges andra eller tredja största parti och man kan ju konstatera att Jimmie Åkesson har haft framgång med sitt recept när SD nu ingår i regeringsunderlaget och är de som bestämmer enligt en del bedömare.

Många SD-supporters är dock missnöjda med vad de kallar SD:s mellanmjölksvariant och vill ha mer hardcore. De ogillar starkt det som de beskriver som SD:s nya mjäkighet och vill ha en hårdare och mer kompromisslös hållning. De är inte nöjda med att SD bara påverkar politiken i en viss riktning utan kräver en återgång till de gamla tuffa tagen.

Så vad anser ni?
Citera
2024-03-30, 14:37
Medlem
Bättre göra lite nytta än ingen alls. Får också tänka på att både M och S har påverkats att gå åt SDs håll.
Citera
2024-03-30, 14:42
Medlem
Olduvais avatar
Jag blev förvånad när jag hörde det enorma missnöjet fösta gången. En livslång sverigedemokrat sa till mig att han tänker sluta rösta, för det spelar ju uppenbart ingen roll vad man röstar på. Jag kan inte riktigt förstå den hållningen. Det är väl klart att man inte får allt som man vill om man röstat på ett parti som fått 20% av valresultatet. Trots allt så kan man ju få 0% inflytande med 49% av rösterna, i värsta fall. Bättre att ens åsikter får ett genomslag, tänker jag.

Själv är jag ju i den sits att det kommer att ta emot rejält vad jag än röstar på, så att bli "nöjd" är redan kört.

edit: Däremot om de också blir ett "jämställdhetsparti" i sin strävan att locka kvinnliga väljare, då skulle jag nog ge upp på dem också.
Citera
2024-03-30, 15:03
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Jag blev förvånad när jag hörde det enorma missnöjet fösta gången. En livslång sverigedemokrat sa till mig att han tänker sluta rösta, för det spelar ju uppenbart ingen roll vad man röstar på. Jag kan inte riktigt förstå den hållningen. Det är väl klart att man inte får allt som man vill om man röstat på ett parti som fått 20% av valresultatet. Trots allt så kan man ju få 0% inflytande med 49% av rösterna, i värsta fall. Bättre att ens åsikter får ett genomslag, tänker jag.

Själv är jag ju i den sits att det kommer att ta emot rejält vad jag än röstar på, så att bli "nöjd" är redan kört.

edit: Däremot om de också blir ett "jämställdhetsparti" i sin strävan att locka kvinnliga väljare, då skulle jag nog ge upp på dem också.

Instämmer i vad du skriver. En del vill ha det totala SD-Sverige men det är förstås orealistiskt. En hel del AfS:are skriver också skit om SD i sociala medier. Och NMR-are.
Citera
2024-03-30, 15:15
Medlem
Svettigutsugares avatar
Jag är som bekant inte nöjd med SD s eviga fjäskande för borgarna.
Har tröttnat på allt tjat som säger SD måste kompromissa .
Ja det måste man men frågan är om ett parti som SD skall lägga sig platt i precis varenda grej som borgarna säger åt dem.
Varenda fråga så vill SD synas och höras men sedan lägger ändå Åkesson sig. Är det inte enbart pga den late fete mannen enbart vill sitta vid bordet med de andra stora pojkarna och leka de har makt?

Jag kommer aldrig mer rösta på SD för det partiet som idag kallar sig för SD är det då inte alls likt.

Det går inte kompromiss om såna viktiga saker som tex invandringen när det gäller SD. Sverigedemokraterna kom till makten enbart pga det var dem som ville styra upp invandringen i Sverige.
De var emot EU och Nato också. Men i alla dessa frågor har de nu släppt frågan och Åkesson valde till och med förändra Akassan fast den fete fattade att det var mest arbetare som skulle bli lidande på detta. Det var arbetarna som såg till Åkesson fick chansen till en början att komma in i riksdagen. Men det har han nog glömt.

Samma gäller fb folket i trådarna om SD. De snackar om kompromissa men jag tar och tolkar det som att de egentligen inte är verkliga sd folk utan borgare i förklädnad.

För mycket svängande i olika frågor så kommmer SD gå samma öde till mötes som centern med fröken Lööf.
Citera
2024-03-30, 15:24
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag är som bekant inte nöjd med SD s eviga fjäskande för borgarna.
Har tröttnat på allt tjat som säger SD måste kompromissa .
Ja det måste man men frågan är om ett parti som SD skall lägga sig platt i precis varenda grej som borgarna säger åt dem.
Varenda fråga så vill SD synas och höras men sedan lägger ändå Åkesson sig. Är det inte enbart pga den late fete mannen enbart vill sitta vid bordet med de andra stora pojkarna och leka de har makt?

Jag kommer aldrig mer rösta på SD för det partiet som idag kallar sig för SD är det då inte alls likt.

Det går inte kompromiss om såna viktiga saker som tex invandringen när det gäller SD. Sverigedemokraterna kom till makten enbart pga det var dem som ville styra upp invandringen i Sverige.
De var emot EU och Nato också. Men i alla dessa frågor har de nu släppt frågan och Åkesson valde till och med förändra Akassan fast den fete fattade att det var mest arbetare som skulle bli lidande på detta. Det var arbetarna som såg till Åkesson fick chansen till en början att komma in i riksdagen. Men det har han nog glömt.

Samma gäller fb folket i trådarna om SD. De snackar om kompromissa men jag tar och tolkar det som att de egentligen inte är verkliga sd folk utan borgare i förklädnad.

För mycket svängande i olika frågor så kommmer SD gå samma öde till mötes som centern med fröken Lööf.

Ja det är en balansgång mellan att profilera sig och att anpassa sig. Risken är att anpassa sig till döds. M kan sno tillbaka många. Men glöm inte att de s.k. borgarna behöver SD för att bilda regering.
Citera
2024-03-30, 15:27
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja det är en balansgång mellan att profilera sig och att anpassa si. Risken är att anpassa sig till döds. M kan sno tillbaka många. Men glöm inte att de s.k. borgarna behöver SD för att bilda regering.

Visst är det så som du säger.
Det är enda anledningen till borgarna ens tar i SD med tång.
Det är borgarna som vinner på detta för SD vågar inte ställa ultimatum till Moderaterna.
Vilket till slut ger den effekten att de gamla som alltid stöttat SD väljer att helt sluta rösta istället.

Varför välja SD när de inte fullföljer något av alla sina löften? Varför stötta dem när det enda de gör är att sitta där och inkassera pengar varje månad men inte fan för de någon nytta
Citera
2024-03-30, 15:33
Bannlyst
Jag minns hur det var när S hade egen majoritet och hur det spårade ur. Makt korrumperar så att SD skulle ha egen majoritet ser jag inte som positivt.

Dock så ser jag hur små extrema partier MP, C, V i viss mån, har orimligt stort inflytande. De bedriver ren utpressning och en av följderna blev ju att det framtvingades nedläggning av kärnkraftverken. Effektskatten var politisk och icke som de påstår nu i efterhand, marknadsmässig olönsamhet.

SD kan gärna regera med S istället för fiffel o bågpartiet M som enbart är ute efter att sälja ut statens egendom till buksvågrarna.
Citera
2024-03-30, 16:18
Bannlyst
Det vällde in nysvenskar i samma gamla takt förra året som året innan, JÅ har visat sig vara inte mycket mer än en skällande terrier, bara gap och snack, men vad fick, 6kr vid pumpen och en treårsgräns på SFI?

Wow, nu vänder det med smurfen och gänget!

Händer inget snart så kommer förtroendet vara kört i botten till valet, politiken löper i cykler om 4 år och är inte förlåtande, fortsätter morden och sprängningarna, polisen misslyckas och ingenting händer så ryker dom till nästa val, faktum, ett faktum man måste ställa in sig på.
Citera
2024-03-30, 16:32
Medlem
triptykens avatar
SD har ju fått igenom jättemycket, förutom att se till att matpriser flyger i taket, hyror höjs så välbetalda ska få skattelättnader medans skatt går upp för normala svenskar, nedskärningar för sjukvård, järnväg, lokaltrafik. Sämre sjukvård OCH samtidigt dyrare.

Dom har fått igenom allt dom krävt eller kastat sig bakom?

Visst mest för folk som likt Åkesson är en av Sveriges mest välbetalda ... Trots att han knappt syns till i plenisalen (kanske vilar?)

Så klaga inte SD har lyckats bra! Även om det inte är bra för vanligt folk så älskardom rika det
Citera
2024-03-30, 16:35
Medlem
rotebro-hasses avatar
Hur många här är nöjda med Tidöpartierna eller tidöavtalet?
Citera
2024-03-30, 16:58
Medlem
Zoomalierns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Många SD-supporters är dock missnöjda med vad de kallar SD:s mellanmjölksvariant och vill ha mer hardcore. De ogillar starkt det som de beskriver som SD:s nya mjäkighet och vill ha en hårdare och mer kompromisslös hållning. De är inte nöjda med att SD bara påverkar politiken i en viss riktning utan kräver en återgång till de gamla tuffa tagen.

Så vad anser ni?

Jag vill ha stenhårda tag mot alla imamer och äckliga islamister. Slöjförbud. Vräkning följt av utvisning av hela familjer om barnen är gängbrottslingar. Och så vidare.

Det är inte mjukare tag som ger röster till SD. Det är hårda radikala tag som gör det.

Men man ska inte klanka ner på SD för att Uffes regering inte levererar. Uffes regering levererar inte eftersom Uffe helt enkelt inte är Jimmie.

När SD är regeringsbildande är det slut med daltandet. Jag tror vi kan vara säkra på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in