2024-03-30, 17:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja det är en balansgång mellan att profilera sig och att anpassa sig. Risken är att anpassa sig till döds. M kan sno tillbaka många. Men glöm inte att de s.k. borgarna behöver SD för att bilda regering.

Jag tycker snarare att vi haft en ketchupeffekt. I från att inte ha haft något inflytande över huvud taget så är det nu SD som till stor del sätter agendan för samhällsdebatten.

Dom stora partierna springer i kapp efter SD och menar att så har dom också ansett "hela" tiden. Och extremvänstern har i det närmaste helt imploderat.

Att utredningar och lagändringar tar tid innebär inte att det inte jobbas på det. Det viktigaste nu är att få så mycket som möjligt på plats under den här mandatperioden.
Citera
2024-03-30, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag är som bekant inte nöjd med SD s eviga fjäskande för borgarna.
Har tröttnat på allt tjat som säger SD måste kompromissa .
Ja det måste man men frågan är om ett parti som SD skall lägga sig platt i precis varenda grej som borgarna säger åt dem.
Varenda fråga så vill SD synas och höras men sedan lägger ändå Åkesson sig. Är det inte enbart pga den late fete mannen enbart vill sitta vid bordet med de andra stora pojkarna och leka de har makt?

Jag kommer aldrig mer rösta på SD för det partiet som idag kallar sig för SD är det då inte alls likt.

Det går inte kompromiss om såna viktiga saker som tex invandringen när det gäller SD. Sverigedemokraterna kom till makten enbart pga det var dem som ville styra upp invandringen i Sverige.
De var emot EU och Nato också. Men i alla dessa frågor har de nu släppt frågan och Åkesson valde till och med förändra Akassan fast den fete fattade att det var mest arbetare som skulle bli lidande på detta. Det var arbetarna som såg till Åkesson fick chansen till en början att komma in i riksdagen. Men det har han nog glömt.

Samma gäller fb folket i trådarna om SD. De snackar om kompromissa men jag tar och tolkar det som att de egentligen inte är verkliga sd folk utan borgare i förklädnad.

För mycket svängande i olika frågor så kommmer SD gå samma öde till mötes som centern med fröken Lööf.
Nu ljuger du nog med ditt nick? Självklart måste SD kompromissa för att kunna få makt.

Det vi får hoppas på är att SD får en plats i regeringen i höst eller vintern då det ryktades om detta.

Moderaterna kommer dock att kollapsa till ett 15% parti då deras väljare alltid tvingas rädda kvar KD och L om de ska ha någon chans att ta makten

Är egentligen bara S och SD som är de största partierna inom svensk politik med en egen folkrörelse.
Citera
2024-03-30, 21:11
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker snarare att vi haft en ketchupeffekt. I från att inte ha haft något inflytande över huvud taget så är det nu SD som till stor del sätter agendan för samhällsdebatten.

Dom stora partierna springer i kapp efter SD och menar att så har dom också ansett "hela" tiden. Och extremvänstern har i det närmaste helt imploderat.

Att utredningar och lagändringar tar tid innebär inte att det inte jobbas på det. Det viktigaste nu är att få så mycket som möjligt på plats under den här mandatperioden.

Jag håller helt och hållet med dig. Det jag noterat är den kritik som ändå finns om att SD blivit menlösa och liknar de andra partierna. Så absolut SD är en succé. Hatten av för Jimmie Åkesson som gjort så mycket för Sverige. Han borde få Nordstjärneorden nu när ordensväsendet har återinförts. Kommendör med stora korset skulle passa.
Senast redigerad av Comitium 2024-03-30 kl. 21:22.
Citera
2024-03-30, 21:14
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomaliern
Jag vill ha stenhårda tag mot alla imamer och äckliga islamister. Slöjförbud. Vräkning följt av utvisning av hela familjer om barnen är gängbrottslingar. Och så vidare.

Det är inte mjukare tag som ger röster till SD. Det är hårda radikala tag som gör det.

Men man ska inte klanka ner på SD för att Uffes regering inte levererar. Uffes regering levererar inte eftersom Uffe helt enkelt inte är Jimmie.

När SD är regeringsbildande är det slut med daltandet. Jag tror vi kan vara säkra på det.

Fast det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen. Och om SD blir tuffa, extrema och kompromisslösa så är risken påtaglig att de skrämmer bort många fler än de kan värva.
Citera
2024-03-31, 16:19
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Jag håller helt och hållet med dig. Det jag noterat är den kritik som ändå finns om att SD blivit menlösa och liknar de andra partierna. Så absolut SD är en succé. Hatten av för Jimmie Åkesson som gjort så mycket för Sverige. Han borde få Nordstjärneorden nu när ordensväsendet har återinförts. Kommendör med stora korset skulle passa.
Jag kanske har missat något, men vad gjorde Jimmie förra året för att förhindra, att det delades ut 68 168 stycken nya svenska medborgarskap?
Dessutom delades det ut 102 139 stycken uppehållstillstånd förra året.

För varje dag som går, så blir Sverige allt mindre svenskt.

De borgerliga partierna är så kåta på att sitta i regeringsställning, de är inget maktparti som Sossarna, så de borgerliga hade säkert gått med på både det ena och det andra, för att äntligen få regera.
SD hade kunnat fösa de borgerliga framför sig, och kunnat få igenom många viktiga frågor.

Men det är tydligen viktigare för SD att vara snälla, och sitta still i båten, än att stoppa totala vansinnigheter.
Hur kan någon som påstår sig vilja Sverige väl, sitta och vara tyst när det delas ut sextioåttatusen etthundrasextioåtta medborgarskap?

Det är trist att SD är så ryggradslösa.
Citera
2024-03-31, 16:48
Medlem
Jag är en av dom som är mycket besviken på SD.
Självklart måste SD kompromissa med övriga partier i riksdagen, men glöm inte att SD är största partiet i Tidö samarbetet och utan SD:s stöd så finns blir det ingen regering.

Det jag främst retar mig på är att SD frågor och reformer som verkligen skulle göra skillnad skall utredas och eventuellt genomföras först efter valet 2026!
Med andra ord ALDRIG.
Medans Moderaternas förslag t ex nedmonteringen av A-kassan skall genomföras omgående och innan valet?

Hittade detta på nätet på en regeringskritisk sida, så förmodligen stämmer den eftersom dom knappast vill ta i för lite.

SD har rövknullats av Moderaterna.

Detta har SD fått igenom.

FÄRRE KVOTFLYKTINGAR ✓
LÖNEVILLKOR FÖR ARBETSTILLSTÅND ✓
FÖRSVÅRAD FAMILJEÅTERFÖRENING*✓
FÄRRE HUMANITÄRA SKÄL*✓
BISTÅND MOT ÅTERTAGANDE ✓
AVTAL OM ÅTERTAGANDE ✓
ÅTERVÄNDANDECENTER SKA ANVÄNDAS ✓
ÅTERKALLANDEN AV STATUS ✓
ÅTERKALLANDEN AV TILLSTÅND ✓

Allt detta skall utredas och förmodligen inte att genomföras innan valet 2026, kanske aldrig.

BEHOVSPRÖVNING FÖR ARBETSTILLSTÅND – UTREDS
SKÄRPT KONTROLL I FÖRVAR – UTREDS
OBLIGATORISKT ASYLBOENDE – UTREDS
ANGIVERI – UTREDS
BIOMETRI OCH DNA FÖR KONTROLL – UTREDS
LÄNGRE PRESKRIPTIONSTID – UTREDS
AVSKAFFA PERMANENTA TILLSTÅND – UTREDS
FÖRENKLA ÅTERKALLANDE AV TILLSTÅND – UTREDS
HÖGRE KRAV PÅ BEVIS – UTREDS
FLER SNABBPROCEDURER – UTREDS*
AVSKAFFA ADVOKAT I FÖRSTA INSTANS – UTREDS
AVSKAFFA TOLK I FÖRSTA INSTANS – UTREDS
HÖGRE KRAV PÅ OFFENTLIGA BITRÄDEN – UTREDS
KUNSKAPSKRAV FÖR PUT – UTREDS
HÖGRE KRAV FÖR MEDBORGARSKAP – UTREDS
MINSKAT ETABLERINGSSTÖD – UTREDS
TA BORT SUBVENTION AV TANDVÅRD – UTREDS*
KVALIFICERING TILL VÄLFÄRDEN – UTREDS

https://farr.se/forsta-aret-med-tidoavtalet/
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-03-31 kl. 17:10.
Citera
2024-03-31, 17:11
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Jag kanske har missat något, men vad gjorde Jimmie förra året för att förhindra, att det delades ut 68 168 stycken nya svenska medborgarskap?

De borgerliga partierna är så kåta på att sitta i regeringsställning, de är inget maktparti som Sossarna, så de borgerliga hade säkert gått med på både det ena och det andra, för att äntligen få regera.
SD hade kunnat fösa de borgerliga framför sig, och kunnat få igenom många viktiga frågor.

Men det är tydligen viktigare för SD att vara snälla, och sitta still i båten, än att stoppa totala vansinnigheter.
Hur kan någon som påstår sig vilja Sverige väl, sitta och vara tyst när det delas ut sextioåttatusen etthundrasextioåtta medborgarskap?

Din åsikt går tvärt emot alla politiska bedömare från såväl vänster som höger. SD:s roll i regeringsarbetet och Tidöavtalet innebär ett paradigmskifte i svensk politik med bl.a. rättspolitiken, migrationpolitieken och energipolitiken m.m. Du klagar p.g.a en del motgångar men i grunden har du helt fel. SD har påverkat väldigt mycket. Ett paradigmskifte som sagt.
Citera
2024-03-31, 17:24
Medlem
Citat:
Din åsikt går tvärt emot alla politiska bedömare från såväl vänster som höger. SD:s roll i regeringsarbetet och Tidöavtalet innebär ett paradigmskifte i svensk politik med bl.a. rättspolitiken, migrationpolitieken och energipolitiken m.m. Du klagar p.g.a en del motgångar men i grunden har du helt fel. SD har påverkat väldigt mycket. Ett paradigmskifte som sagt.
Alla politiska bedömare hatar SD och deras åsikt kan knappast vara relevant för oss SD väljare.
Dom ser ju 30 talet och Nazivibbar i alla SD:s förslag.
Kommentera gärna mitt tidigare inlägg där jag radar upp vad SD fått igen/respektive vad som skall utredas och eventuellt genomföras förs efter valet 2026.

Jag och andra besvikna SD väljare har inte röstat på SD för att istället få Moderaternas politik.
SD utgör typ 40% av regeringens mandat och bör få genomslag för det.
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-03-31 kl. 17:32.
Citera
2024-03-31, 17:27
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago

Tack!
Du anar inte hur skönt det är att läsa det finns fler som har genomskådat SD. Pöbeln på fb tror genom de röstade Sd så har de fått stopp på invandringen Den är ju precis som innan när sossarna styrde. Fast enda grejen nu är att borgarna skär ner välfärden som Akassa för svenskarna. Men tro inte de drar in bidragen för Moghammed.

Man skäms när man läser folk som alltid skall försvara Åkessons havererade parti.

SD skiter i Sverige och de låter gladligen hundratusentals fortsätta vandra in. Men nu är det så att Åkesson får pengar för sitta still i båten och hålla tyst.

Jäkligt besviken på SD pajaspartiet.
Citera
2024-03-31, 17:42
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Jag är en av dom som är mycket besviken på SD.
Självklart måste SD kompromissa med övriga partier i riksdagen, men glöm inte att SD är största partiet i Tidö samarbetet och utan SD:s stöd så finns blir det ingen regering.

Det jag främst retar mig på är att SD frågor och reformer som verkligen skulle göra skillnad skall utredas och eventuellt genomföras först efter valet 2026!
Med andra ord ALDRIG.
Medans Moderaternas förslag t ex nedmonteringen av A-kassan skall genomföras omgående och innan valet?

Hittade detta på nätet på en regeringskritisk sida, så förmodligen stämmer den eftersom dom knappast vill ta i för lite.

SD har rövknullats av Moderaterna.

Detta har SD fått igenom.

FÄRRE KVOTFLYKTINGAR ✓
LÖNEVILLKOR FÖR ARBETSTILLSTÅND ✓
FÖRSVÅRAD FAMILJEÅTERFÖRENING*✓
FÄRRE HUMANITÄRA SKÄL*✓
BISTÅND MOT ÅTERTAGANDE ✓
AVTAL OM ÅTERTAGANDE ✓
ÅTERVÄNDANDECENTER SKA ANVÄNDAS ✓
ÅTERKALLANDEN AV STATUS ✓
ÅTERKALLANDEN AV TILLSTÅND ✓

Allt detta skall utredas och förmodligen inte att genomföras innan valet 2026, kanske aldrig.

BEHOVSPRÖVNING FÖR ARBETSTILLSTÅND – UTREDS
SKÄRPT KONTROLL I FÖRVAR – UTREDS
OBLIGATORISKT ASYLBOENDE – UTREDS
ANGIVERI – UTREDS
BIOMETRI OCH DNA FÖR KONTROLL – UTREDS
LÄNGRE PRESKRIPTIONSTID – UTREDS
AVSKAFFA PERMANENTA TILLSTÅND – UTREDS
FÖRENKLA ÅTERKALLANDE AV TILLSTÅND – UTREDS
HÖGRE KRAV PÅ BEVIS – UTREDS
FLER SNABBPROCEDURER – UTREDS*
AVSKAFFA ADVOKAT I FÖRSTA INSTANS – UTREDS
AVSKAFFA TOLK I FÖRSTA INSTANS – UTREDS
HÖGRE KRAV PÅ OFFENTLIGA BITRÄDEN – UTREDS
KUNSKAPSKRAV FÖR PUT – UTREDS
HÖGRE KRAV FÖR MEDBORGARSKAP – UTREDS

https://farr.se/forsta-aret-med-tidoavtalet/

Ja mycket har genomförts och mycket mer är i pipelinen. Rom byggdes inte på en dag!
Citera
2024-03-31, 17:48
Medlem
SVT Politikbyrån tar upp delar av det som vi diskuterar här.
SD:s anpassning till högerpartierna.
I fråga efter fråga har SD ändrat åsikter så dom lättare skall kunna samarbete med högerpartierna.
Detta rimmar illa med vad många SD väljare önskar.
En gissning så tror jag att i princip 50% av SD:s väljare kommer från Socialdemokraterna.
Vanliga jobbare som är less på invandringen, men vill ha en stabil välfärd och trygghet för arbetare.

Jag har redan fattat att Moderaterna rövknullat och lurat upp SD på läktaren i Tidösamarbetet.
SD får igen några småsaker men alla SD:s frågor som kan göra verklig skillnad skall utredas och eventuellt genomföras först efter valet!
Med Moderaternas frågor skall genomföras omgående och innan valet.
Det krävs inte många hjärnceller att förstå att det är något skumt med detta.
Speciellt när Ulf Kristersson var Reinfeldts högra hand och större delen av Moderaternas styrelse är samma som när Reinfeldt gjorde upp MP om i princip fri invandring 2011.

https://www.svtplay.se/video/Kn421an/politikbyran/oborstad-obildad-pobel?id=Kn421an
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-03-31 kl. 17:53.
Citera
2024-04-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ja mycket har genomförts och mycket mer är i pipelinen. Rom byggdes inte på en dag!
Nja.
Knappt något har genomförts, i varje fall ingen som påverkar massinvandringen nämnvärt.
Du var rätt stor i orden tidigare, men nu är du rätt tystlåten.

Tror du på fullt allvar att alla SD:s förslag som som gör någon skillnad för massinvandringen och skall utredas och eventuellt först ska genomföras efter valet 2026 att dom någonsin någonsin blir av?

Det är ju inte ens säkert att SD/Regeringen vinner valet eller går till val tillsammans!

Varför tycker du det är OK att SD drar ned brallorna för Moderaterna och genomför deras förslag omgående och innan valet, medans SD skall vänta på sin förslag till efter valet?

Alla med någon som helst konsekvenstänkande fattar ju att Moderaterna rövknullat SD och har dom som en dörrmatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in