2024-03-30, 12:01
Medlem
Jag har under väldigt lång tid försökt hitta ett klipp från parlamentet som borde sänts nån gång under tidiga 2010-talet där Babben Larsson säger n-ordet i ett skämt gällande chokladbollsdebatten. Hennes skämt som jag minns det är typ nått sånt här "Vad spelar det för roll om vi börjar kalla det för havreboll, är det mer okej att börja kalla en neger för havre?".

Jag har försökt att googla och söka efter klippet och folk som disskuterat detta i flera år men hittar fan inget och börjar undra om det är jag som bara drömt att detta hänt. Finns det nån annan som också kommer ihåg detta?
Citera
2024-03-30, 12:02
Medlem
snurresprettiss avatar
Ingen aning men det är säkert borttaget för all framtid.
Citera
2024-03-30, 17:20
Medlem
Gjuteriets avatar
Nej, du har inte drömt. Jag har ett antal säsonger av Parlamentet på disken och har hört kommentaren du pratar om flera gånger. Kan inte såhär på rak arm säga vilken säsong/avsnitt det rör sig om men hon säger det definitivt. Vill minnas att andra också uttrycker sig på liknande sätt. Ordet "svartskalle" förekommer till och från, t.ex. Det var inte lika känsligt då, tydligen.
Citera
2024-03-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gjuteriet
Nej, du har inte drömt. Jag har ett antal säsonger av Parlamentet på disken och har hört kommentaren du pratar om flera gånger. Kan inte såhär på rak arm säga vilken säsong/avsnitt det rör sig om men hon säger det definitivt. Vill minnas att andra också uttrycker sig på liknande sätt. Ordet "svartskalle" förekommer till och från, t.ex. Det var inte lika känsligt då, tydligen.

Just Mandelaeffekten innebär att bara för att man minns något så innebär det inte att det verkligen hänt. Jämför med alla som minns de hört Kameruns avbytarbänk, eller sett Khrushchev banka med sin sko i FN.

För att utesluta Mandelaeffekten krävs att videoklipp laddas upp där hon faktiskt säger detta ord.
Citera
2024-03-30, 21:43
Medlem
Gjuteriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Just Mandelaeffekten innebär att bara för att man minns något så innebär det inte att det verkligen hänt. Jämför med alla som minns de hört Kameruns avbytarbänk, eller sett Khrushchev banka med sin sko i FN.

För att utesluta Mandelaeffekten krävs att videoklipp laddas upp där hon faktiskt säger detta ord.

Absolut, och jag förstod att den invändningen skulle komma. Jag tvivlar däremot på att jag orkar titta igenom alla avsnitt där hon är med, och sedan klippa ut kommentaren och ladda upp... Möjligen kan jag kika igenom dem och tipsa om vilket avsnitt det sägs i, men det dröjer ju en stund.
Citera
2024-03-30, 22:48
Medlem
Gjuteriets avatar
Okej, det gick fortare än jag trodde. Det är lite oklart med säsongsnummer men avsnittet är från 2005. I min lista är det säsong 13, avsnitt 11, nästan 5 minuter in.

Babben Larsson: "Sen är det ju också det här, varför har man bytt namn t.ex. på negerbollar till havrebollar? Vadå, är det roligare för en neger att heta havre?"

Svårt att höra om hon säger "en neger" eller "negrer" men ja, ungefärligt återberättat.
Citera
2024-03-30, 23:10
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har svårt att tro att hon sade n-ordet, dvs "nigger" då det är väldigt osvenskt att säga det. Det är mer KKK och liknande som säger så fortfarande. Ordet "neger" är inte n-ordet.
Citera
2024-03-31, 13:16
Medlem
Citat:
Okej, det gick fortare än jag trodde. Det är lite oklart med säsongsnummer men avsnittet är från 2005. I min lista är det säsong 13, avsnitt 11, nästan 5 minuter in.

Babben Larsson: "Sen är det ju också det här, varför har man bytt namn t.ex. på negerbollar till havrebollar? Vadå, är det roligare för en neger att heta havre?"

Svårt att höra om hon säger "en neger" eller "negrer" men ja, ungefärligt återberättat.

HJÄLTE
Citera
2024-04-16, 22:17
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Citat:

Omöjligt att detta kunde vara på 10-talet. Babben känns spontant inte så PK som resten av våra kändisar.
Citera
2024-04-16, 23:32
Medlem
Ser ut som det avsnittet inte går att hitta på nätet.
Möjligtvis på de sju haven.
Om någon tankar hem avsnittet (s23e11) snälla lägg ut på YT o länka här.
Citera
2024-04-17, 11:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella

Det löser man med AI.
Citera
2024-04-18, 06:31
Medlem
Vet inte om det med Babben är sant men kollade på Nilecity nyligen och där sa Percy något i stil med -Ni vet Ray Charles, negern! Var väl inte lika känsligt 95 att säga det som idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in