• 1
  • 2
2024-03-29, 18:55
Medlem
GustavAdams avatar
Som rubriken lyder, vad har ni för erfarenhet av Toyotas automatlådor där ute i verkligheten?
Citera
2024-03-29, 19:09
Medlem
Tippar på att det mestadels är växellådor från Aisin som Toyota använder, vilket generellt sett är bra lådor.
Citera
2024-03-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tippar på att det mestadels är växellådor från Aisin som Toyota använder, vilket generellt sett är bra lådor.
Aisin är världens största leverantör av automatlådor enligt detta. Levererar till sanslöst många bilar. Toyota verkar vara storägare och använder i princip endast Aisin. Kort sagt bra lådor.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._transmissions
Citera
2024-03-29, 19:42
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Aisin är världens största leverantör av automatlådor enligt detta. Levererar till sanslöst många bilar. Toyota verkar vara storägare och använder i princip endast Aisin. Kort sagt bra lådor.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._transmissions
Där ser man.
Vet du vad det sitter för automatlådor i t.ex Volvo, är det också Aisin?
Citera
2024-03-29, 20:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Där ser man.
Vet du vad det sitter för automatlådor i t.ex Volvo, är det också Aisin?
Japp sen rätt många år, skulle tro sen de började med fwd, eller sen Ford tog över dem, innan det var det väl BW.
Citera
2024-03-29, 21:01
Medlem
godboys avatar
Jag har en Toyota Yaris 2022 som är hybrid automat och jag tycker den är riktigt mjuk, kvick och beter sig bra. Sen vilket företag som gör automatlådan vet jag inte, men den sitter i en Toyota och de brukar ju inte acceptera skräpdelar i sina bilar. Min förra Toyota hade jag i dryga sex år och körde 10.000 mil i, det enda jag bytte var bromsbelägg fram förutom vanlig service.
Citera
2024-03-29, 23:18
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Japp sen rätt många år, skulle tro sen de började med fwd, eller sen Ford tog över dem, innan det var det väl BW.
Orden Automatlåda och Ford ger mig rysningar.
Den kombinationen är väl något folk får för gamla synder?
Citera
2024-03-29, 23:35
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Som rubriken lyder, vad har ni för erfarenhet av Toyotas automatlådor där ute i verkligheten?

Köpte en Corolla för två veckor sedan. Det är ju CVT i hybriderna vilket kanske inte är det roligaste men när man ändå kör i stan och motorväg samt att jag lyssnar på musik eller podcast så tänker jag inte så mycket på det. Annars känns bilen stabil.
Citera
2024-03-30, 00:25
Medlem
Toyota lä ha cvt i många modeller, fabrikat dock okänt. Aldrig hört att det varit några kända problem med dessa.
Citera
2024-03-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Skiftar beroende på vilken kombination av motor och låda som gäller. Äldre XC90 med rak sexa hade fyrstegad GM-låda, de med fem eller åtta cylindrar sexväxlade Aisin.
Citera
2024-03-30, 08:48
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Automat är för kvinnor och handikappade.
Tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar. Jag har dock svårt att se något konkret i den avseende just Toyotas automatlådor.
Citera
2024-03-30, 09:23
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Toyota lä ha cvt i många modeller, fabrikat dock okänt. Aldrig hört att det varit några kända problem med dessa.
Googlade Toyota CVT transmission och jösses vilken flora av lådor de har tagit fram.
Förhoppningsvis har varje ny modell blivit bättre än föregående.
Det är dock inte alltid fallet i produktutveckling då driftsäkerhet kan få stå tillbaka för andra parametrar som t.ex. vikt.
Än så länge har det dock inte dykt upp någon negativ kommentar om Toyotas automatlådor i tråden, oavsett årsmodell, så Toyotan är kanske ett bra val sett till liten risk för växellåds-haveri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in