Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-20, 20:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så stora är inte förlusterna ännu att denna dagen skall bli ihågkommen.

Intressant att guld vänt upp nu. Trodde att guld skulle ner med allt men senare vända upp då det finns inget annat att köpa. BTC ner, kommersiella fastigheter ner, aktier ner. Vad köper man då? Trisslotter.

Nej denna dag blir inte ihågkommen för gemene man. Stora fallen kommer senare. Friday? Monday?

Idag var dagen då AI-bubblan sprack. Nvidia, AI och hela börsen publicerade galet starka siffror. Vi har väntat på Nvidias resultat i veckor.
Och marknaden? Upp, och sen tokhårt ner.
Citera
2025-11-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så stora är inte förlusterna ännu att denna dagen skall bli ihågkommen.

Intressant att guld vänt upp nu. Trodde att guld skulle ner med allt men senare vända upp då det finns inget annat att köpa. BTC ner, kommersiella fastigheter ner, aktier ner. Vad köper man då? Trisslotter.
Olja och silver.
Citera
2025-11-21, 09:12
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej denna dag blir inte ihågkommen för gemene man. Stora fallen kommer senare. Friday? Monday?

Idag var dagen då AI-bubblan sprack. Nvidia, AI och hela börsen publicerade galet starka siffror. Vi har väntat på Nvidias resultat i veckor.
Bitcoin nere på 83k USD nu. Jag upplever det som att kursen har ett samband med kurserna hos Big Tech. Alphabet går visserligen fortfarande bra. Den kanske rasar idag?
Citera
2025-11-23, 19:59
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tro är precis vad du gör på aktiemarknaden, den infon du har är känd av alla och gäller vad som har hänt hittills. Ingen vet något om morgondagen utan allt bygger på mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Nej det är det inte. För Dig kanske men just den gången var jag bland de tre första att inse att Nivida den gången hade det som behövdes för att kunna lyckas.
Om Du är intresserad av detta så fråga på annars skriver jag inte något mer.
OBS jag är inte med på dagens börs men då var jag.
Citera
2025-11-23, 20:00
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Var någon av Er med år 2000 då det var börsrally på Nvidia?
I fall Ni är intresserade kan jag berätta varför jag gjorde miljoner på denna aktie
Citera
2025-11-23, 20:04
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kass1bandet
Tycker man läser en del ute i media och nyheter att det nämns en del om en eventuell AI-bubbla.

Skall man inte göra tvärt om vad media säger?

När gemene man talar om bubbla, då kommer det gå upp ändå?

Historien om skoputsarpojken etc etc...

Har verkligen de senaste årens "höga inflation" hjälpt något för att komma till rätta efter pandemins generösa pengatryckande?

Lite lösa tankar.
Vad tror ni?
För det mesta brukar det fungera så här.
När pressen nås av denna uppgång är löppet kört för denna gång.
Stora aktieplacerare väntar endast ut alla småsparare ska satsa sedan säljer de sina vinster och
vi småsparare står med mössan i näven.
För mig är undataget Nvidia år 2000.
Informationen som nådde mig gjorde att jag kunder tjäna miljoner på denna aktie.
Citera
2025-11-24, 09:49
Medlem
Rekommenderar att läs Ray Dalios senaste på linkedin. De flesta förstår inte ens vad en bubbla är, vilket är en del av själva bubblan - hade folk fattat hade det inte blivit en bubbla.

https://www.linkedin.com/pulse/big-dangers-bubbles-wealth-gaps-ray-dalio-s2fbe

"When the promises to deliver money (i.e., debt assets) are far greater than the amount of money that exists, and there is a need to sell financial assets to get money, watch out for a bubble bursting and be sure you’re protected (e.g., don’t have significant credit exposures and own some gold). If that happens when there are big wealth gaps, watch out for big political and wealth changes and be sure to be protected against them. "
Citera
2025-11-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kass1bandet
Tycker man läser en del ute i media och nyheter att det nämns en del om en eventuell AI-bubbla.

Skall man inte göra tvärt om vad media säger?

När gemene man talar om bubbla, då kommer det gå upp ändå?

Historien om skoputsarpojken etc etc...

Har verkligen de senaste årens "höga inflation" hjälpt något för att komma till rätta efter pandemins generösa pengatryckande?

Lite lösa tankar.
Vad tror ni?

Handlar snarare om att vara uppmärksam.

Förra vintern snackades det också mycket om att det skulle gå ner, då fick vi ett par månader med sidled och en hel del volatilitet, sedan kom tarifferna.

Underskatta inte marknadssentiment som blir bekräftat av en stornyhet. Det macroekonomiska är nästan helt på plats för en krasch, speciellt när räntesänkningarna uteblir. Därefter är frågan om vi hinner återfå förtroendet för marknaden innan nyheten kommer (för i dagens ding ding värld, så kommer den alltid förr eller senare).

Skulle du gjort tvärtom hade du gått all in i Januari/Februari i år.
Senast redigerad av Kockumskranen 2025-11-25 kl. 12:40.
Citera
2025-11-25, 13:23
Medlem
TUKs avatar
Tror på nya ATH i december och att kraschen dröjer till q3 eller q4 2026.
Citera
2025-11-25, 19:46
Medlem
Tyvärr alla ni som är kåta på en stor AI krasch.
Den kommer tyvärr inte att komma och även om man tänker
riktigt hårt att den ska komma så hjälper inte det heller..
Citera
2025-11-25, 20:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tyvärr alla ni som är kåta på en stor AI krasch.
Den kommer tyvärr inte att komma och även om man tänker
riktigt hårt att den ska komma så hjälper inte det heller..
Instämmer. När VitruvianskeMannen påstår att en krasch är överhängande ska man köpa, köpa, köpa så mycket man bara kan.
Citera
2025-11-25, 21:11
Medlem
HipToBeSquares avatar
När de inser att de inte kan sälja AI data tjänster i den mängd eller till det pris de trodde, då kraschar det. Vem kommer att köpa upp dessa serverhallar som har teknik som åldras snabbare än mjölk?

Sedan har vi planerna, Mark Zukerberg med sitt bolag Meta planerar att bygga Hyperion Data Center i Louisiana vars byggnader är nästan lika stor som Manhattan. Detta kommer så klart inte byggas i den omfattning som planerats från början. Hyperion har många likheter med Neom i Saudiarabien, en pappersdröm som man bara behöver titta på någon minut för att inse att det är inte möjligt på många sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in