Resultat: Saltar ni på reseavdraget? (chansar, går det så går det)
Ja (Varför inte)
32,27%
91 röster
Nej (Behöver inte salta eller reseavdraget alls)
67,73%
191 röster
2024-03-30, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det de har kollat är alltså främst om man gör en tidsvinst på totalt 2h, och inte så mycket om man har jobbat 220 dagar eller 200 dagar, eller om har 32 eller 30 km till jobbet.

Jag har 6km till närmaste busshållplats, och sen 1,5 km till till jobbet när jag kliver av, så ca 1,5h promenad, 15 minuter bussresa, men tar 18-20 min med bilen, så inte så mycket att diskutera där.
Nä inte mycket att diskutera man tar cyklen,,kör inte bil 7,5 då är man pantad..går fortare o cykla oxå.
Citera
2024-03-30, 07:24
Medlem
De kollar säkert tidsvinsten, på ett ungefär. Sedan antal arbetsdagar och sträckan. Minus VAB-dagar, semester och AF (arbetstidsförkortning). Man kan ju inte ta ut VAB 30 dagar, vara sjuk 20 dagar, ta ut AF i 6 dagar och samtidigt göra avdrag för att man kört till jobbet. Då lär man fastna i nätet. Antal dagar med VAB och sjukdom kan de ju få ut av Försäkringskassan så gör inte bort er!
Citera
2024-03-30, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Nä inte mycket att diskutera man tar cyklen,,kör inte bil 7,5 då är man pantad..går fortare o cykla oxå.

Kör inte bil 7,5 vadå? Minuter? Det är enkel väg och nästan 2 mil, så nej, cykla är lite omständigt, även om jag gör det nån gång ibland på sommaren.

Tveksam om det går fortare att cykla faktiskt....
Citera
2024-03-30, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De kollar säkert tidsvinsten, på ett ungefär. Sedan antal arbetsdagar och sträckan. Minus VAB-dagar, semester och AF (arbetstidsförkortning). Man kan ju inte ta ut VAB 30 dagar, vara sjuk 20 dagar, ta ut AF i 6 dagar och samtidigt göra avdrag för att man kört till jobbet. Då lär man fastna i nätet. Antal dagar med VAB och sjukdom kan de ju få ut av Försäkringskassan så gör inte bort er!

De dagarna kan de kolla enkelt, det som blir svårare för dem är heldag flex, jobbat hemifrån, tjänsteresor (om man inte har någon skattepliktig kör ersättning som syns på lönespecen)
Citera
2024-03-30, 08:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Klart att de flesta fuskar. Finns inte en chans att man gör en tidsvinst på 2 timmar med bilen om man bor i en storstad. Borde vara relativt enkelt för skatteverket att sålla ut men mig veterligen har det varit såhär länge. En av mina gamla vänner gjorde detta för ~10 år sen och såvitt jag vet gör han det fortfarande.

Men när man ser att våra kära politiker torkar svartskallarna i arslet med våra 500-lappar är det kanske inte heller så konstigt att folk försöker få tillbaka litegrann av sina surt förvärvade inkomster...
Beror väl på vart du bor, skall du byta buss och tåg ett par gg så drar det lätt iväg tidsmässigt.
Citera
2024-03-30, 11:30
Medlem
glajarns avatar
Klart som f-n att det fuskas med milavdragen. Många invandrare som gör avdrag fast dom inte är berättiga till det överhuvudtaget. S.k även svenskar också.
Gör själv avdrag och får tillbaka så det täcker hela årsavgiften för diesel. Gör avdraget på dom milen jag kör. Åker ensam också.
Citera
2024-03-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmaMale
Arbetsgivaren rapporterar till skatteverket på vilken adress du arbetar. Antar att de sedan gör en beräkning på distans från där man är skriven och plockar ut alla deklarationer under ett visst avstånd som anses orimligt. Det finns nog egentligen väldigt få som faktiskt tjänar två timmar per dag på att ta bilen. Du behöver sannolikt över 1 timme restid i bil per håll för att det ska vara rimligt. Så avdraget som det ser ut idag lär nästan uteslutande gå till de som lyckas fuska eller som är skrivna på sin sommarstuga. Borde avskaffas helt.

Jag bor centralt och det tar mig 1tim 40 min att resa kommunalt (exklusive tiden att gå till och från buss/tåg) för att ta mig till jobbet. Om jag tar bilen tar de max 20 min. Så jo, du kan bo centralt och ändå göra en tidsvinst på mer än 2 timmar genom att ta bilen
Citera
2024-03-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Klart att de flesta fuskar. Finns inte en chans att man gör en tidsvinst på 2 timmar med bilen om man bor i en storstad. Borde vara relativt enkelt för skatteverket att sålla ut men mig veterligen har det varit såhär länge. En av mina gamla vänner gjorde detta för ~10 år sen och såvitt jag vet gör han det fortfarande.

Men när man ser att våra kära politiker torkar svartskallarna i arslet med våra 500-lappar är det kanske inte heller så konstigt att folk försöker få tillbaka litegrann av sina surt förvärvade inkomster...

Jag undrar också. Jag kan köra bil, tar 45-55min (beroende på hur tät trafiken är), jag kan ta bilen till stationen och tåg+buss, tar 50min eller åka Buss+Tåg+Buss, 60min
Citera
2024-03-30, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ni som får kontroll på reseavdraget, hur går det till rent praktiskt? Behöver ni visa miltal på bilen?

Konstigt att staten inte kräver att man ska spara bensinkvitton med tanke på hur mycket det ska krånglas med annat.

Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Ja de vill se miltal på bilen.
När jag hade granskning så skickade jag in de två senaste besiktningsprotokollet.

De kan även acceptera bensinkvitton & ev nån annan metod som jag glömt bort.

Hur är det relevant egentligen om du gjort en resa till Tyskland på sommaren och Sälen på vintern (om du bor i mellansverige) samt nån resa till Ullared osv. Drar ju iväg i mil då av andra anledningar än jobb.
Citera
2024-03-31, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Hur är det relevant egentligen om du gjort en resa till Tyskland på sommaren och Sälen på vintern (om du bor i mellansverige) samt nån resa till Ullared osv. Drar ju iväg i mil då av andra anledningar än jobb.

Well det är såklart inget bra bevis på att man verkligen kört dessa milen till jobbet & inte samåkt med nån annan t.ex men om man som jag gjort reseavdrag på ca 1700mil och så har bilen bara rullat 1000 mil under året så flaggar det ju för att nåt är fel i deklarationen.
Tillskillnad mot vad Miljöpartiet tror så tror jag rätt få mil görs i bilen i andra ärenden än att ta sig till jobbet.

Nån enstaka resa till fjällen eller Tyskland drar inte upp milen speciellt mycket.
Citera
2024-04-01, 00:01
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Hur ska dom kunna få ut från försäkringskassan om du är sjuk typ 3-5 dagar varje månad då det är arbetsgivaren som betalar ut sjuklön.
Citera
2024-04-02, 06:40
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Well det är såklart inget bra bevis på att man verkligen kört dessa milen till jobbet & inte samåkt med nån annan t.ex men om man som jag gjort reseavdrag på ca 1700mil och så har bilen bara rullat 1000 mil under året så flaggar det ju för att nåt är fel i deklarationen.
Tillskillnad mot vad Miljöpartiet tror så tror jag rätt få mil görs i bilen i andra ärenden än att ta sig till jobbet.

Nån enstaka resa till fjällen eller Tyskland drar inte upp milen speciellt mycket.

Okej jag har ganska exakt lika många mil i reseavdrag.
Vi har ju två bilar så blir väldigt mycket och "visa" isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in