2025-09-17, 17:39
Medlem
Varför gillar inte folk vitpeppar
Citera
2025-09-17, 18:43
Medlem
Olika användningsområden. Potatismos gifter sig bättre med Vitpeppar tex.
Citera
2025-09-17, 19:18
Medlem
Uppvuxen med att använda svartpeppar till rött kött, pasta, grillat och rotfrukter medan vitpeppar användes till fisk och ibland vitt kött. Nu när jag botaniserat mig mer inom matlagning så har jag börjat använda vitpeppar i större utsträckning. Skulle säga att jag använder 75% vitpeppar i min matlagning och då är jag jägare!
Vitpeppar till fisk, asiatiskt, potatis/rotfruktsmos, många såser.
Rostad vitpeppar till mustiga grytor, fler såser, ibland tom rött kött.

Svartpeppar tycker jag är ofrånkomlig till vissa pastarätter och marinader.

Testa att rosta i torr panna - det byter karaktär.
Citera
2025-09-17, 19:36
Medlem
Vem0ths avatar
Svartpeppar bidrar en mer komplex och fruktig ton något som utvecklar smakerna kryddan tillför.

Vitpepparn är dominant och är där för att kännas igen med sin jordiga och intensiva ton.

Väljer svartpepparn till vardagen men vissa grejer har jag bara uppfattat måste ha vitpeppar istället som potatismos och skagenröra.
Citera
Igår, 01:07
Medlem
Landsbygdens avatar
Vitpeppar tänker jag endast är värdefullt till vit sås. T.ex. för lasagne.
Annars är vitpeppar överskattat. Kör grovmalen eller finmalen svartpeppar till.. väldigt mycket.
Citera
Igår, 06:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Annars är vitpeppar överskattat. Kör grovmalen eller finmalen svartpeppar till.. väldigt mycket.
Hehe, överskattat, skulle nog mer säga underskattat och med tanke på att klart fler verkar helt klart föredra svartpeppar.

Varför man inte använder bägge är för mig en gåta, då de bägge har goda egenskaper på olika saker.
Och skulle aldrig för mitt liv bara använda en av dom.
Sen går det åt mycket mer svartpeppar än vitpeppar, men det är väl för svartpeppar är så gott över maten och gäng kryddblandningar och annat som det går åt en hel del till.
Nu när man haft en indiskmat fetischism det senaste, mest för man köpte en massa curryblad.
SÅ har det gått åt en hel del svartpeppar i vissa av deras kryddblandningar.
Citera
Igår, 06:28
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden

Vitpeppar enbart till tomater eller omelett. Annars alldid finmalen svartpeppar. Så nu vet ni det!
Citera
Igår, 10:53
Medlem
postimerkkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Markus Aujalay har sagt att han sällan använder vitpeppar, varken privat eller på sina restauranger. Men så är han en yngre generation än Mannerström, Lallerstedt och så vidare.

Men du har helt rätt, det är två helt olika kryddor med helt olika smakbild. En kalops kryddad med svartpeppar hade bara blivit fel.
Markus använder tom svartpeppar i fläsk med löksås. Gillar honom men det är ju helt förkastligt.
Citera
Igår, 16:53
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hehe, överskattat, skulle nog mer säga underskattat och med tanke på att klart fler verkar helt klart föredra svartpeppar.

Varför man inte använder bägge är för mig en gåta, då de bägge har goda egenskaper på olika saker.
Och skulle aldrig för mitt liv bara använda en av dom.
Sen går det åt mycket mer svartpeppar än vitpeppar, men det är väl för svartpeppar är så gott över maten och gäng kryddblandningar och annat som det går åt en hel del till.
Nu när man haft en indiskmat fetischism det senaste, mest för man köpte en massa curryblad.
SÅ har det gått åt en hel del svartpeppar i vissa av deras kryddblandningar.
Du är säkert bättre kock än vad jag är. Jag tror jag gillar när det är lite enkelt, överlag. Mindre att tänka på, men kanske mindre sofistikerat och "konstnärligt".(eller vad man ska kalla skickliga kockar)
Citera
Igår, 16:53
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Vitpeppar enbart till tomater eller omelett. Annars alldid finmalen svartpeppar. Så nu vet ni det!
Jag får prova det.
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Sereenas avatar
Använder båda då dom har helt olika smak och passar till olika saker, och alltid nymald/mortlad.

Skulle bli tokig om jag inte hade iaf svart, vit och kryddpeppar, får gärna finnas även rosé, grön, Sichuan och lång i hyllan med.
Citera
Igår, 17:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilken passar bäst till smörstekt vitkål?

Jag föredrar vitpeppar till kål och vitkål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in