2024-03-26, 01:42
Medlem
Asatroende, hur ofta ber ni till Oden, Tor och de andra asarna?

Ber ni flera gånger varje dag till asar?

Ber ni till asarna varje kväll, som nattbön?

Ber ni till flera olika asar, eller har ni valt ut en särskild, såsom Oden eller Tor?
Citera
2024-03-26, 02:55
Medlem
DroneXR7s avatar
Man bad till en specifik gud om man behövde hjälp med någonting. Annars offrade man boskap med mera. Det var inga gonatt böner utan sagor och traditioner. Asatron var djupt inrotad i dagliga livet.
Citera
2024-03-26, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
jag har bättre saker för mig än att prata med fantasiväsen.. svara på liknande trådar är en utav dem

Fast nu svarade du istället för att ägna dig åt "bättre saker".

Nämnda "fantasifoster" är dock "bara" andra namn på samlingsnamnet djävulen, så rekommenderar dig, trådskaparen samt faktiskt samtliga att lämna djävulsdyrkan, vända om och ta emot Kristus Jesus in i er hjärtan istället.

Vare sig man är klar över det eller inte så är Jesu Kristi Doktrin det viktigaste i ens liv!🤗✝️
Citera
2024-03-26, 10:36
Ber bara till Tor på torsdagar.
Citera
2024-03-26, 13:17
Medlem
HomoHitlers avatar
Tråkigt att tråden flamsas bort. Jag är ateist men skulle tycka det vore intressant att höra om detta och mer om asatro.
Citera
2024-03-26, 13:51
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag vistas nästintill dagligen i Frejas lövsalar. Den här årstiden är det förstås inte så mycket grönska i kronorna men man se skogen vakna i lövsprickning och när viden skjuter ut sin pilfjädring.

Jag är vantroende.
Citera
2024-03-26, 14:02
Medlem
Haha, nej, men under åskväder om sommaren känner jag stark samhörighet med de som levde då.
Så då blir det ju att jag tänker på Tor, och förstår att de trodde att han fanns.

I tre dygn satt jag vid en dödsbädd.
Enligt våra kriterier var den gamle mannen redan borta, men hjärta och lungor vägrade ge upp.
Det var som att sitta bredvid en målmedveten maratonlöpare, han visste vart han var på väg.
Efter att tidigare ha levt i 60 år med en kvinna som ständigt rökte led han av kol, faan trot.

Nåväl, det kändes fel att patrullera flashback så jag/vi lyssnade på sagor om Oden, Tor och de andra asarna.
Citera
2024-03-26, 21:07
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroneXR7
Man bad till en specifik gud om man behövde hjälp med någonting. Annars offrade man boskap med mera. Det var inga gonatt böner utan sagor och traditioner. Asatron var djupt inrotad i dagliga livet.

Sant. Det är egentligen ganska meningslöst att prata om vad folk som idag hävdar de är asatroende gör eller tycker. Denna världsåskådning tillhörde sin tid och geografi. Folket hade inte gjort basala kopplingar i logiskt resonerande, så som att det finns en objektiv verklighet. Folk på den tiden trodde att om folk dyrkade en specific gud så måste denna gud existera. Tanken att det bara kunde vara hittepå med vissa gudar fanns inte än.
Citera
2024-03-28, 23:20
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Fast nu svarade du istället för att ägna dig åt "bättre saker".

Nämnda "fantasifoster" är dock "bara" andra namn på samlingsnamnet djävulen, så rekommenderar dig, trådskaparen samt faktiskt samtliga att lämna djävulsdyrkan, vända om och ta emot Kristus Jesus in i er hjärtan istället.

Vare sig man är klar över det eller inte så är Jesu Kristi Doktrin det viktigaste i ens liv!🤗✝️

bättre saker dvs diska och dammsuga vilket redan var avklarat och hade inget bättre för mig än att svara på trolltrådar
Citera
2024-03-29, 02:47
Medlem
Kiddieoxos avatar
Jag kräver att vi får asa tempel i Sverige.
Jag tror på att mina förfäder och deras traditioner har en betydelse det räcker så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in