2024-03-25, 20:47
Medlem
Jag skulle vilja skaffa ett telefonnummer med riktnummer 08, men går det?

Jag bor i centrala Stockholm i ett hus med Tele2/Comhems bredband (coaxnät kallas det tror jag). Har gratis mobiltelefoni fram till 30 april genom jobbet. Har dock blivit uppsagd så fr o m 1 maj måste jag skaffa eget mobilabonnemang.

Av olika skäl vill jag också ha fast telefoni (bredbandstelefoni) med ett 08-nummer så billigt som möjligt. Om jag hade haft bredband via Bahnhof så hade jag kunnat lägga till fast telefoni för 29 kr/månad. Tele2 verkar överhuvudtaget inte erbjuda fast telefoni till privatkunder längre.

Är det omöjligt för mig att skaffa ett 08-nummer?

Telias gamla kopparnät är väl nedlagt numera? Eller åtminstone stängt för nyteckning.
Senast redigerad av LezFear 2024-03-25 kl. 21:03.
Citera
2024-03-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag skulle vilja skaffa ett telefonnummer med riktnummer 08, men går det?

Jag bor i centrala Stockholm i ett hus med Tele2/Comhems bredband (coaxnät kallas det tror jag). Har gratis mobiltelefoni fram till 30 april genom jobbet. Har dock blivit uppsagd så fr o m 1 maj måste jag skaffa eget mobilabonnemang.

Av olika skäl vill jag också ha fast telefoni (bredbandstelefoni) med ett 08-nummer så billigt som möjligt. Om jag hade haft bredband via Bahnhof så hade jag kunnat lägga till fast telefoni för 29 kr/månad. Tele2 verkar överhuvudtaget inte erbjuda fast telefoni till privatkunder längre.

Är det omöjligt för mig att skaffa ett 08-nummer?

Telias gamla kopparnät är väl nedlagt numera? Eller åtminstone stängt för nyteckning.

Om du har fiber operatörslåst kan du ju välja ett annat abonnemang (hos annan operatör, t.ex Bahnhof). Dock kan det finnas att man skaffar 08-nummer som ett "mobilnummer" och har det i sin mobil men att numret börjar på 08 men det får du googla på, kanske finns.

Annars är det kört, ja.
Citera
2024-03-25, 21:22
Medlem
Mullrets avatar
Telavox ger dig nummer varsomhelst. Koppla det till mobilen, så har du ditt 08- xxxxxxx till luren.
Citera
2024-03-25, 21:27
Medlem
zombie-nations avatar
Många operatörer erbjuder hemtelefon fast via mobil. Det betyder att man har hemnummer på mobilen, men man måste skaffa mobilen. Det är väldigt bra att då skaffa en dum telefon som håller batteri bra.
Citera
2024-03-26, 03:57
Medlem
Jag skaffade Telias hemtelefoni, som dom kallar det för länge sedan. Då hette det IP-telefoni. Jag fick välja vilket nummer jag ville ha ex 08-xxxxxxx
Och hade min gamla kopparnäts-telefon kvar, fast den var kopplad genom routern.
Sedan stängde dom nyligen av ip-telefonin, i höstas, och skickade ut ett simkort till alla, det kallas nu "Hemtelefoni via mobilnätet". På lappen som följde med simkortet står två nummer, 08-xxxxxxx numret och ett mobilnummer, ex 070-xxxxxxx

Ringer jag till någon, så står det på mottagarens telefon 070-xxxxxxx numret
Vill någon ringa till mig, ringer dom 08-xxxxxxx eller 070-xxxxxxx , dom kan välja hur som haver
Alla går på att jag bor i 08 området, i.a.f i början, för dom ringer ju 08, men bubblan spricker när jag ringer dom

Funktionen är alltså rätt värdelös.
----------------
När man hade kopparnäts-telefonen var det gratis att ringa, inga minutavgifter, och nu har jag ett simkort med samma fördelar. Waov ett simkort utan månadsavgift elller minutavgift, ringa hur mycket som helst. Javisst bara ringa , ingen datatrafik, nänä. Ingen surf, eller lyssna på musik, bara ringa, men gratis
Citera
2024-03-26, 06:06
Går att köpa via Skype exempelvis.
Citera
2024-03-26, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolazerosuger
Går att köpa via Skype exempelvis.

Det jag också tänkte föreslå, dock är nummerna ganska fula och det är oklart om abbonenten eller Skype äger numret, vet att det varit resor när folk försökt portera nummer därifrån och att de varit tvungna skicka brev från advokater med "hot". Tror enda nummerserien de sitter på i 08 är 55X XX XX.
Citera
2024-03-27, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av their
Jag skaffade Telias hemtelefoni, som dom kallar det för länge sedan. Då hette det IP-telefoni. Jag fick välja vilket nummer jag ville ha ex 08-xxxxxxx
Och hade min gamla kopparnäts-telefon kvar, fast den var kopplad genom routern.
Sedan stängde dom nyligen av ip-telefonin, i höstas, och skickade ut ett simkort till alla, det kallas nu "Hemtelefoni via mobilnätet". På lappen som följde med simkortet står två nummer, 08-xxxxxxx numret och ett mobilnummer, ex 070-xxxxxxx

Ja just ja. Känner en som har detta. När man ringer dit så ringer man med riktnummer till området, men när hen ringer tillbaka så är det ett mobilnummer.
Citera
2024-03-28, 10:05
Medlem
0A0As avatar
Citat:

Samma sak när jag skaffade IP-telefoni. Det gick att använda jokertecken för att hitta ett bra telefonnummer.

Citat:
Ringer jag till någon, så står det på mottagarens telefon 070-xxxxxxx numret
Vill någon ringa till mig, ringer dom 08-xxxxxxx eller 070-xxxxxxx , dom kan välja hur som haver
Alla går på att jag bor i 08 området, i.a.f i början, för dom ringer ju 08, men bubblan spricker när jag ringer dom

Funktionen är alltså rätt värdelös.
----------------
När man hade kopparnäts-telefonen var det gratis att ringa, inga minutavgifter, och nu har jag ett simkort med samma fördelar. Waov ett simkort utan månadsavgift elller minutavgift, ringa hur mycket som helst. Javisst bara ringa , ingen datatrafik, nänä. Ingen surf, eller lyssna på musik, bara ringa, men gratis

Operatören Tre har något liknande, men det kostar per månad. Menar du att Telia är helt gratis?
Citera
2024-03-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Operatören Tre har något liknande, men det kostar per månad. Menar du att Telia är helt gratis?

Om man har "Telia Triple Play", är gratis IP-telefoni en av tjänsterna, jag har ringt två gånger bara för att få det bekräftat. Men som sagt , det är värdelöst det finns ingen datatrafik, du kan bara ringa.
Citera
2024-04-12, 18:12
Medlem
Citat:
Om man har "Telia Triple Play", är gratis IP-telefoni en av tjänsterna, jag har ringt två gånger bara för att få det bekräftat. Men som sagt , det är värdelöst det finns ingen datatrafik, du kan bara ringa.

Men eftersom jag bor i ett hus med Tele2 koaxnät så kan jag väl inte ha Telia IP-telefoni?
Citera
2024-04-12, 18:18
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Men eftersom jag bor i ett hus med Tele2 koaxnät så kan jag väl inte ha Telia IP-telefoni?
Nej, och användaren menar att du måste ha bredband och TV från Telia för att få det "gratis".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in