Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 20:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Jag läste på Facebook tips om att köpa Sanera lukt från märket Jape. 80 spänn.
Du sprutar det på ytan där katten kissat och lukten försvinner i typ enzymerna så katten går inte tillbaka o kissar där.
Vanlig tvätt räcker inte.
Ta katten till veterinären och kolla upp om hen är sjuk.


Den här är bra men dyr :/
https://www.arkenzoo.se/csi-urine-ca...y-500-ml?51504
Citera
2024-04-01, 20:52
  #14
Medlem
Conams avatar
Finns bara ett sätt 😥
Citera
2024-04-01, 21:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Den här är bra men dyr :/
https://www.arkenzoo.se/csi-urine-ca...y-500-ml?51504
Men varför betala nästan dubbelt så mycket?
Citera
2024-04-01, 21:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Men varför betala nästan dubbelt så mycket?


Om man inte hittar den du tipsar om.
Citera
2024-04-01, 21:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Om man inte hittar den du tipsar om.
Jag köpte på bauhaus.
Citera
2024-04-02, 07:45
  #18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wickyy
Hallå alla, har fått något jävla problem med min katt som från egentligen ingenstans av min uppfattning börja kissa på mitt täcke. Jag vet inte om de hjälper något men hon är en ytterligt försiktigt av sig liten kattfröken som kan vara rätt så lätt lättskrämd men hon har blitt mycket mer modigare ända sedan jag skaffade henne cirka 3 år tbx.

De började föe några veckor sedan då de var främmat här hemma så kissade hon på mitt täcke.
Sen gick de ungefär två dagar tills de hände igen vid ytterligare ett tilffäle då de var främmat här hemma.

Alltid när de är gäster hemma så sticker hon till mitt rum eftersom de är där hon oftast är endå och jag stänger de två dörrarna som separerar mitt rum från resten av lägenheten så att hon förhoppningsvis störs mindre.

Och sen i samma veva samma vecka en tredje gång. Efter det så tog vi henne till veterinär som konstaterade att de inte var något fel med henne och rekommenderat att köpa sån där feliway sprej grej som man kopplar in i kontaktuttag vilket vi har satt i hennes favorrum som är mitt. Veterinären sa dessutom att antagligen så är det bara något psykologist som satt sig hos henne.

Sen dess har de gått två veckor utan några problem och jag tycker hon har blitt delvis lugnare och beteer sig lite mer lugnt och sådär med feliway sprejen men nu så idag så hoppa hon bara upp i min säng och kissa på täket igen. Innan dess så hade hon sprungit runt i mitt rum ut och in och lekt.
Dessutom så var urinet missfärgat rött vilket jag antar är blod?

JAg vet inte riktigt mer vad som är relevant men jag tycker hon går på lådan rätt så mycket och sedan att när hon väl går på lådan så brukar de knappt vara något kiss alls där efteråt. Det vill säga så kissar hon väldigt lite men väldigt ofta.

Speciellt i jämförelse med våran äldre kattfröken så kissar hon betylidgt mycket oftare men mycket mindre varje gång men på täcket så är det som att hon kissar normalt föe de e så jävla mycket haha (känns de som iaf?)


Men vafan ska man göra? Tips och råd sökes.
Känns bedrövligt att de kanske inte är något man kan lösa och konsekvenr av det.

tack på förhand

Blod i urinet = kolla hos veterinär igen.
Min katt fick njursten, och ett tecken var blod i urinet. Eftersom han inte visade att han var smärtpåverkad blev han feldiagnosticerad vid fler tillfällen. Min katt kissade på mjuka saker när han fick sina attacker, som kom och gick. De är mycket smärtsamma för katten.
Kolla alltid blod i urinet.

Bäddar du sängen?
Katter som börjar kissa inne gör gärna det i obäddade sängar, smutskläder eller klädhögar.

Vad tvättar du med?
Klorin är inte att rekommendera - vet att många försöker med det - eftersom klorinlukten lockar katter att kissa där. Du kan alltså tvätta kattlådan med klorin - något jag vet att en del gjort för att locka katten till lådan istället för andra platser.

Ett tips är att du lägger en plast som överkast på sängen. Katter gillar inte att få blöta fötter, och brukar därför inte testa att kissa på plast mer än en gång - och skulle de ändå göra det så skyddar du ju sängen.

Är du säker på att det är den yngre katten som kissar?
Den katten som kissar blod behöver som sagt var kollas upp hos veterinär.
Citera
2024-04-08, 15:49
  #19
Medlem
wickyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Hej!
Hon kan ha separationsångest. Min kompis katt gjorde nämligen precis samma sak. Avhjälptes genom att ställa kattlådan i sängen och sedan successivt flytta den länge och längre bort.
Kattsand i sängen är ju mindre kul men kattkissär kanske än värre?

Mjo, de kan de ju ligga något i iochmed att hon är otroligt fäst vid mig. Pga av andra orsaker så har ju varit hemma inrpicip hela hennes barndom eller va man ska säga lol å sen så sover hon ju varje dag i mitt rum men ah venne.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Blod i urinet = kolla hos veterinär igen.
Min katt fick njursten, och ett tecken var blod i urinet. Eftersom han inte visade att han var smärtpåverkad blev han feldiagnosticerad vid fler tillfällen. Min katt kissade på mjuka saker när han fick sina attacker, som kom och gick. De är mycket smärtsamma för katten.
Kolla alltid blod i urinet.

Bäddar du sängen?
Katter som börjar kissa inne gör gärna det i obäddade sängar, smutskläder eller klädhögar.

Vad tvättar du med?
Klorin är inte att rekommendera - vet att många försöker med det - eftersom klorinlukten lockar katter att kissa där. Du kan alltså tvätta kattlådan med klorin - något jag vet att en del gjort för att locka katten till lådan istället för andra platser.

Ett tips är att du lägger en plast som överkast på sängen. Katter gillar inte att få blöta fötter, och brukar därför inte testa att kissa på plast mer än en gång - och skulle de ändå göra det så skyddar du ju sängen.

Är du säker på att det är den yngre katten som kissar?
Den katten som kissar blod behöver som sagt var kollas upp hos veterinär.

Min säng är alltid bäddad, renbäddar varje söndag. Är bara två kuddar och ett täcke. Nu har jag ett täcke som hon inte har kissat på förut så än så länge har hon inte kissat på det iallafall från trådstårten.

Liten uppdatering iallafall;
VI kontaktade veterinären och han sa att vi ska ge henne pencellin i 10 dagar vilket vi har gjort nu och hon har inte kissat i sängen under den tiden och inte något fram tills idag heller så de återstår och se om hon är frisk eller inte. De har iallafall inte vart nå blod i kattlådan eller så och hon verkar förövrigt normal.

Jo ja e dödssäker på att de är den yngre som kissat i min säng för jag har sett henne göra det varje gång x) Hon är ju lite finurlig som gör de rakt framför näsan på henne.

Jag möblera om i mitt ru mmed så hennes sovplats är långt ifrån sängen så att hon inte hoppar i sängen heller utan nu hoppar hon upp på tvbänk istället för å nå sin sovplats eller min datorstol så de är faktiskt sällan hon går i min säng så de kanske hjälper med idk.

ALlt återstår å se egentligen i nu läget. Jag hoppas personligen på att penceillienet har löst vad de än kan va.
Citera
2024-04-08, 21:56
  #20
Medlem
tomatlarss avatar
Gyttorp Röda
Citera
2024-04-08, 22:27
  #21
Medlem
Alla gånger mina lurvar gjort utanför lådan har något varit på tok, aldrig av ovana, hämnd eller dylikt så ta det inte personligt är mitt råd.

Oro, sjukdomar, skador som gjort ont, då berättar de i mina fall detta utan att berätta det så att säga när det inte är helt uppenbart.

Hoppas penicillinet hjälper din katt att må bättre.
Citera
2024-04-09, 00:22
  #22
Medlem
Pungsvings avatar
Gå över till burkmat. Prova ickeklumpande kattsand. Gåt till djuraffären och fråga efter lugnande tillskott för katter. Det kommer i en tub som man klämmer ut lite av på maten. Sluta med överdrivet fluffiga sängkläder. Vår katt pissade på alla duntäcken.
Citera
2024-04-09, 03:17
  #23
Medlem
Pungsvings avatar
Köp vinylskydd för madrassen. Eller vad det är för syntetiskt material i dem.
Citera
2024-04-09, 10:56
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wickyy
Hallå alla, har fått något jävla problem med min katt som från egentligen ingenstans av min uppfattning börja kissa på mitt täcke. Jag vet inte om de hjälper något men hon är en ytterligt försiktigt av sig liten kattfröken som kan vara rätt så lätt lättskrämd men hon har blitt mycket mer modigare ända sedan jag skaffade henne cirka 3 år tbx.

De började föe några veckor sedan då de var främmat här hemma så kissade hon på mitt täcke.
Sen gick de ungefär två dagar tills de hände igen vid ytterligare ett tilffäle då de var främmat här hemma.

Alltid när de är gäster hemma så sticker hon till mitt rum eftersom de är där hon oftast är endå och jag stänger de två dörrarna som separerar mitt rum från resten av lägenheten så att hon förhoppningsvis störs mindre.

Och sen i samma veva samma vecka en tredje gång. Efter det så tog vi henne till veterinär som konstaterade att de inte var något fel med henne och rekommenderat att köpa sån där feliway sprej grej som man kopplar in i kontaktuttag vilket vi har satt i hennes favorrum som är mitt. Veterinären sa dessutom att antagligen så är det bara något psykologist som satt sig hos henne.

Sen dess har de gått två veckor utan några problem och jag tycker hon har blitt delvis lugnare och beteer sig lite mer lugnt och sådär med feliway sprejen men nu så idag så hoppa hon bara upp i min säng och kissa på täket igen. Innan dess så hade hon sprungit runt i mitt rum ut och in och lekt.
Dessutom så var urinet missfärgat rött vilket jag antar är blod?

JAg vet inte riktigt mer vad som är relevant men jag tycker hon går på lådan rätt så mycket och sedan att när hon väl går på lådan så brukar de knappt vara något kiss alls där efteråt. Det vill säga så kissar hon väldigt lite men väldigt ofta.

Speciellt i jämförelse med våran äldre kattfröken så kissar hon betylidgt mycket oftare men mycket mindre varje gång men på täcket så är det som att hon kissar normalt föe de e så jävla mycket haha (känns de som iaf?)


Men vafan ska man göra? Tips och råd sökes.
Känns bedrövligt att de kanske inte är något man kan lösa och konsekvenr av det.

tack på förhand

Katten är en hona och känner att du har låg testosteron och är impotent. Problemet handlar om dig och inte katten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback