• 1
  • 2
2006-08-11, 16:54
Medlem
Tänkte baka lite matbröd, men tänk om man får fnatt och bakar en jättedeg, kan man frysa in degen som blir över för att sedan tina upp och stoppa i ugnen när man känner för det? Nån som provat?
Citera
2006-08-11, 16:55
Medlem
Truxas avatar
Det borde funka om den bara har fått jäsa färdigt.
Citera
2006-08-11, 16:57
Medlem
Oj det var snabbt svarat, tack, jag ska prova iaf

Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Det borde funka om den bara har fått jäsa färdigt.
Citera
2006-08-11, 17:37
Medlem
euromixerss avatar
det går inte att frysa deg med jäst i för då sväller de inte i ungen sen.
Citera
2006-08-11, 17:44
Medlem
Om man använder bakpulver da?

Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
det går inte att frysa deg med jäst i för då sväller de inte i ungen sen.
Citera
2006-08-11, 19:12
Medlem
Cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhava
Om man använder bakpulver da?

Det går alldeles ypperligt att frysa deg med jäst i.
Citera
2006-08-11, 23:53
Medlem
kallebostons avatar
Jag har fryst färdigjäst pizzadeg i lagom stora klumpar och det går jättebra att tina och kavla ut sen.
Citera
2006-08-12, 09:58
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboston
Jag har fryst färdigjäst pizzadeg i lagom stora klumpar och det går jättebra att tina och kavla ut sen.
Nu blev jag glad!
Precis vad jag vill kunna göra men inte vågat. Det finns utkavlad pizzadeg på Coop i kyldisken. men det är så mycket konserveringsmedel i den att jag blir osugen. Önskar ta med färdig deg ut till landet.
Vad tror du om att ha den utkavlad mellan bitar av Gladpack i frysen? Funkar?
Vet någon hur länge man vågar ha deg i kylen innan den blir dålig?
Citera
2006-08-13, 13:43
Medlem
kallebostons avatar
Jo jag provade att lägga färdigkavlad deg i små paket av gladpack, det funkar bra! Men man måste ha bra frysdiciplin för att inte krossa dom, för dom blir ju rätt sköra Tycker det är bäst att ha dom i klumpar för då pajar dom inte och dom tinar rätt fort så det är inga problem! Jag tror degen klarar en vecka, men det är bara vad jag tror
Citera
2006-08-13, 14:05
Medlem
mugabes avatar
Citat:
Jo jag provade att lägga färdigkavlad deg i små paket av gladpack, det funkar bra! Men man måste ha bra frysdiciplin för att inte krossa dom, för dom blir ju rätt sköra Tycker det är bäst att ha dom i klumpar för då pajar dom inte och dom tinar rätt fort så det är inga problem! Jag tror degen klarar en vecka, men det är bara vad jag tror

Gör det nåt om de pajar då? Man kan väl knåda ihop dem igen sen när man tinat upp degen!??!
Citera
2006-08-13, 14:38
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ska göra deg i veckan och testa!
Nu känner jag mig som Hajk men man kanske kan rulla upp den utkavlade degen på typ en tom hushållsrulle?
Citera
2006-08-13, 21:06
Medlem
kallebostons avatar
mugabe: Ne asså det gör väl egentligen inget. Det är bara jag som vill ha dom i ett stycke och inte med några skarvar.
mollydott: Det låter som en bra idé, du är fiffig du
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in