2024-03-25, 08:50
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Har nu två gånger blivit aggressivt bemött av hundar utan att jag upplever mig trigga det beteendet. Tänkte att första hunden nog hade problem men nu börjar det upprepas.

Den första hunden ägs av en kompis. Har träffat den några gånger. Senaste gången morrade den på mig och visade tänderna. Alla andra som var med hade hunden inte några problem med utan bara med mig. Jag var inte påstridig och inte heller hotande på något vis vad jag vet. Ägaren tyckte också det var konstigt.
Och nu senast av en hund hos veterinären när jag hälsade på en hund, den viftade på svansen och slicka mig på handen. Jag klappade den. Därefter morrade den. Det initierades av att ägarna gjorde en kort kommentar om att "där går en kattmänniska" (då jag kom från kattväntrummet). Jag svarade att det inte riktigt stämde och hunden kom fram...

Jag är ingen som överfaller hundarna jag träffar men är heller inte rädd för dem utan hälsar gärna.

Jag har själv haft hundar, både som barn men också som vuxen så jag är han att hantera dem.

Har sedan några år katt och jag undrar om det är lukten av just katt som får hundarna att reagera. Det hände liksom inte förr.

Så vad är det som händer? Jag har knappast ändrat beteende ifrån tidigare kontakter med hundar. Jag gillar ju hundar men börjar efter idag tveka på att hälsa på hundar i framtiden.
Citera
2024-03-25, 08:58
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Du bär på en ond och dålig energi, hundar känner av sånt här
Citera
2024-03-25, 09:04
Medlem
Stenballes avatar
Inte för att skrämmas, utan se nedanstående som en anekdot.

En äldre bekant till mig hade ett vuxet barn som hade en hund.
Hunden var sällskaplig och trevlig och tyckte bra om den äldre mannen.
En dag förändrades det rejält.
Hunden ville inte hälsa på honom, och helst inte ens vara i samma rum som honom.
Ingen begrep varför, men kort därefter fick han en cancerdiagnos.
Teorin blev ju att hunden kunde lukta att han var sjuk, och därför ville hålla sig på avstånd från honom.

https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/hundar-kan-identifiera-cancer/
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hundar-luktar-sig-till-cancer
Citera
2024-03-25, 09:10
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Du bär på en ond och dålig energi, hundar känner av sånt här
Min energi har nog tvärtom blivit bättre med åren... Men jag förstår vad du menar!
Citera
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Hunden ville inte hälsa på honom, och helst inte ens vara i samma rum som honom.
Teorin blev ju att hunden kunde lukta att han var sjuk, och därför ville hålla sig på avstånd från honom.

https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/hundar-kan-identifiera-cancer/
Aj... Ja vem vet.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Har nu två gånger blivit aggressivt bemött av hundar utan att jag upplever mig trigga det beteendet. Tänkte att första hunden nog hade problem men nu börjar det upprepas.

Den första hunden ägs av en kompis. Har träffat den några gånger. Senaste gången morrade den på mig och visade tänderna. Alla andra som var med hade hunden inte några problem med utan bara med mig. Jag var inte påstridig och inte heller hotande på något vis vad jag vet. Ägaren tyckte också det var konstigt.
Och nu senast av en hund hos veterinären när jag hälsade på en hund, den viftade på svansen och slicka mig på handen. Jag klappade den. Därefter morrade den. Det initierades av att ägarna gjorde en kort kommentar om att "där går en kattmänniska" (då jag kom från kattväntrummet). Jag svarade att det inte riktigt stämde och hunden kom fram...

Jag är ingen som överfaller hundarna jag träffar men är heller inte rädd för dem utan hälsar gärna.

Jag har själv haft hundar, både som barn men också som vuxen så jag är han att hantera dem.

Har sedan några år katt och jag undrar om det är lukten av just katt som får hundarna att reagera. Det hände liksom inte förr.

Så vad är det som händer? Jag har knappast ändrat beteende ifrån tidigare kontakter med hundar. Jag gillar ju hundar men börjar efter idag tveka på att hälsa på hundar i framtiden.

Vilken sorts hundar?
Citera
2024-03-25, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Ja fast nu är det endast en anekdot TS kommer med också. Att ägaren inte visste varför innebär inte att hunden inte reagerade pga sin omgivning och hunden hos veterinären behöver absolut inte ha varit frisk själv. Särskilt inte med en ägare som säger så märkliga saker som respons.

Hundar morrar för att de vill ha utrymme, inte för att människor måste ha gjort något fel eller är sjuka. Vid dörren är ett känsligt område för många hundar då alltför många inte klarar av det med att hälsa på besökare utan att vakta/larma och hunden behöver således tas ifrån hallen. Sjuka/skadade hundar kan ha ont och därför "be" en person att backa undan lite.
Citera
2024-03-25, 09:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Vilken sorts hundar?
Den ena, hos veterinären ,var nog kanske en Caine Corso eller liknande och den andra irländsk setter.
Citera
2024-03-25, 09:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Den ena, hos veterinären ,var nog kanske en Caine Corso eller liknande och den andra irländsk setter.

Du försökte hälsa på en Caine Corso/liknande som var hos veterinären? Alla djur är uppkörda hos veterinären.

Irländsk setter - lite konstigare. Men det kan ju bero på en individ. Skit i att hälsa på hundarna, så kommer de älska dig. Åtminstone om de är av normalraser.
Citera
2024-03-25, 12:25
Medlem
Thraxxs avatar
Det har hänt mig med med min kompis hund en antal gånger med, har jättebra kontakt med vännens hund förövrigt med lekar och klappar och liknande.

Men dom gångerna jag har varit psykisk dålig mycket ångest mycket oro och adrenalin och stresshormoner som bara sprutar i kroppen, så är det nästan som hunden kan känna det på enbart lukten och på något sett känt av min dåliga energi dom gångerna och inte låtit mig klappa hunden eller liknande.

Men jag tror ärligt hundar känner av dålig energi och det smittar av sig så mycket troligt du hade en viss dålig energi dom gångerna med hundarna.
Citera
2024-03-25, 12:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Ja fast nu är det endast en anekdot TS kommer med också. Att ägaren inte visste varför innebär inte att hunden inte reagerade pga sin omgivning och hunden hos veterinären behöver absolut inte ha varit frisk själv. Särskilt inte med en ägare som säger så märkliga saker som respons.K

Hundar morrar för att de vill ha utrymme, inte för att människor måste ha gjort något fel eller är sjuka. Vid dörren är ett känsligt område för många hundar då alltför många inte klarar av det med att hälsa på besökare utan att vakta/larma och hunden behöver således tas ifrån hallen. Sjuka/skadade hundar kan ha ont och därför "be" en person att backa undan lite.

Stämmer inte. Hundar och vargar kan reagera negativt på människor som är sjuka
Rekommenderar dig att titta på vargattacken på Kolmården
Senast redigerad av 57Emma 2024-03-25 kl. 12:44.
Citera
2024-03-25, 12:36
Medlem
zombie-nations avatar
De går på lukt och rörelse. Kanske rör du dig på ett sätt som skräms? Eller luktar något du inte ska? Om det eskalerat tycker jag du ska kolla med en läkare, hundar kan triggas av sjukdomsdoft. Vissa hundar blir nyfikna på doften men vissa blir aggressiva.

Vår hund har iofs levt med katter men upprörs inte av kattlukt.

Sedan kan det ju faktiskt vara just de hundarna som haft lite dåliga vanor.

Det hundar går mycket efter är kön, vissa hundar gillar inte män/kvinnor. Skulle säga att vår hund bara gillar killar hon känner, hon har noll tillit till främlingar om det inte är tjejer. Eller också är du en farlig människa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in