Citat:
Nej. Om man ställer in en upplösning som matchar skärmen, antingen med eller utan retina är det "billigare" för GPUn. Sett olika siffror de som verkar drabbas så det märks är de som renderar 3d.
Citat:
Nej, det har jag inte skrivit. Jag har skrivit att vissa påstår att det stör dem. Jag har varit mycket noga med att jag själv inte provat, och att de flesta verkar inte tycka det är ett problem.
Citat:
De i mina länkar vet hur det fungerar. Du får gärna berätta vem som sagt något felaktigt och vad?
Jag har aldrig sagt att det hackar.
Som jag trott hela tiden verkar vi ändå överens? Du medger att skärmen inte blir exakt retina och att viss prestanda tas från GPUn när man skalar till annat än skärmens naturliga upplösning. Du säger dock att det är helt försumbart och inget en sansad person märker någon nackdel(förstår jag dig rätt?)) och jag säger att jag inte vet men att det finns många som varnar för detta. Mycket handlar om aspekten att man inte riktigt får vad man betalar för om man går 4k med Mac.
Anledningen till att jag bryr mig om allt detta är att jag tänkte köpa en ny skärm själv för en tid sedan och började undersöka vad jag ville ha. Exakt hur det fungerade var nytt för mig. Med mina behov så insåg jag att jag förmodligen blir lika lycklig av en "vanlig" skärm i stället för en 4k, men ännu lyckligare av en 27" 5k eller 32"6k. Nu velar jag om jag ska skaffa en "Dell UltraSharp U3224KBA" eller en betydligt billigare Benq PD3420Q 32" Ultrawide. Svår vånda... Men jag ska ju inte redigera 4k-film.
).