2024-03-30, 17:12
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
All uppskalning påverkar prestanda oavsett hur den är gjord.

Nej. Om man ställer in en upplösning som matchar skärmen, antingen med eller utan retina är det "billigare" för GPUn. Sett olika siffror de som verkar drabbas så det märks är de som renderar 3d.

Citat:
Du har skrivit inlägg efter inlägg om hur suddig och oanvändbar bilden blir när man använder uppskalning

Nej, det har jag inte skrivit. Jag har skrivit att vissa påstår att det stör dem. Jag har varit mycket noga med att jag själv inte provat, och att de flesta verkar inte tycka det är ett problem.

Citat:
Det har aldrig varit suddigt, hackigt trots det fortsätter du referera till videos där puckon som inte ens korrekt kan förklara hur det fungerar utan går på hur de vad de tror det fungerar.

De i mina länkar vet hur det fungerar. Du får gärna berätta vem som sagt något felaktigt och vad?

Jag har aldrig sagt att det hackar.

Som jag trott hela tiden verkar vi ändå överens? Du medger att skärmen inte blir exakt retina och att viss prestanda tas från GPUn när man skalar till annat än skärmens naturliga upplösning. Du säger dock att det är helt försumbart och inget en sansad person märker någon nackdel(förstår jag dig rätt?)) och jag säger att jag inte vet men att det finns många som varnar för detta. Mycket handlar om aspekten att man inte riktigt får vad man betalar för om man går 4k med Mac.

Anledningen till att jag bryr mig om allt detta är att jag tänkte köpa en ny skärm själv för en tid sedan och började undersöka vad jag ville ha. Exakt hur det fungerade var nytt för mig. Med mina behov så insåg jag att jag förmodligen blir lika lycklig av en "vanlig" skärm i stället för en 4k, men ännu lyckligare av en 27" 5k eller 32"6k. Nu velar jag om jag ska skaffa en "Dell UltraSharp U3224KBA" eller en betydligt billigare Benq PD3420Q 32" Ultrawide. Svår vånda... Men jag ska ju inte redigera 4k-film.
Citera
2024-03-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Valhall
Har funderingar på att köpa en Apple Mac Mini M2 Pro, som jag bla har tänkt att använda för videoredigering i 4K.
Då är det bara skärmen som saknas, men Apple Studio Display 27" kostar ca 20 000 kr, så jag funderar på om det skulle fungera bra att istället köpa tex Dell U2723QE, som många rekommenderar för just videoredigering. Priset på den ligger på ca 6000 kr.

Min fråga är om det finns några större nackdelar att tänka på med att kombinera Dell-skärmen med Apple Mac Mini?

Det viktiga är att köpa en skärm som har rätt ppi. Läs denna artikeln.

https://bjango.com/articles/macexternaldisplays2/
Citera
2024-03-31, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Hela min poäng står i klartext i din bild:

"Using a scaled resolution might affect performance"

Jag ser inte vilken G7-skärm du har, men då vi pratar 4K-skärmar antar jag att den stöder upplösningar på upp till 2160 vertikalt. Dina program kommer dock tro att din upplösning är 3384, vilket syns tydligt i din bild.

Dessa rader ska alltså grafikkortet skala ner till 2160 rader vilket förutom prestandaförlust kan leda till anomalier. ENLIGT VISSA är detta ett stort problem men enligt de flesta inget problem. De som upplever problem verkar pyssla med 3d-rendering som kräver mycket av grafikkortet.

Jag är seriöst intresserad av vad det är du tror jag säger? För det jag säger är rätt, det är det ingen tvekan om (förutom i första inläggen då jag kanske rörde ihop siffrorna ).

Nu blev jag lite nyfiken….

Jag är ingen expert på skärmar eller upplösningar etc, men vad menar du med det jag fetstilat ovan, kan du förtydliga det för jag ser inga direkta problem eller fenomen i den länkade bilden med skärpa eller upplösning som skulle härröra från uppskalning…?
Citera
2024-03-31, 15:18
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Det är ingen idé, han fattar inte…

Han tror uppskalning är gratis bara för man skalar med heltalsmultipel och har inte förstått att uppskalning är något macos gör på alla upplösningar utom den nativa, hela diskussion verkar handla om att några youtubers missuppfattat hur uppskalning fungerar, det som är sant är att windows uppskalar inte om du inte ändrar skalningsfaktorn i inställningarna och ändrar du upplösning i windows så skickas signalen som den är till monitorn (och monitorn får göra uppskalningen i stället).
Citera
2024-03-31, 17:30
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu blev jag lite nyfiken….

Jag är ingen expert på skärmar eller upplösningar etc, men vad menar du med det jag fetstilat ovan, kan du förtydliga det för jag ser inga direkta problem eller fenomen i den länkade bilden med skärpa eller upplösning som skulle härröra från uppskalning…?

Det verkar inte som om jag kan förklara det med tanke på hur BeneathTHeSurface blir mer och mer irriterad på mig fast än det jag säger inte är kontroversiellt eller ifrågasatt någon annan stans.

Orkar inte ta mer ovett från den skribenten, men jag rekommenderar att du ser på en av alla 100-talet videosar på ämnet. Det finns folk som mycket tydligt förklarar hur Mac-os hanterar upplösningar och hur det skiljer sig från exempelvis Windows. Sen hjälper det inte att bli arg och oförskämd det är inte mindre sant för det.

Det handlar om att för att få vettig storlek på ikoner etc så skalar Mac-os för vissa skärmar hela skärmen så att programmen tror att man har en större skärm än man egentligen har, sedan skalar datorn (GPUn) ner bilden som är ritad till den upplösning din skärm faktiskt har.

Detta är inte så krävande, men måste alltså göras 60-120 gånger i sekunden vilket ger en mätbar förlust om man samtidigt använder GPUn till annat, t ex 3D-rendering.

Då en större bild trycks ihop till en mindre tappar man även så klart bildinformation. Även här säger många att det är absolut inget man märker, medans andra anser att det gör det onödigt attt tex köpa en 4k-skärm på 27” till en Mac då det inte blir så mycket bättre bild än en 1440 för betydligt mindre pengar.

Här är en film av en som förklara bra och tycker man ska ta 4k-skärm om man har råd:

https://youtu.be/5HZO-tfsQ-A?si=2m6DgdI0lsFIek7J

Här är en som tycker tvärt om:

https://youtu.be/kpX561_XM20?si=FLwtr4M2nsLK8-3n

Citat:
Det är ingen idé, han fattar inte…

Han tror uppskalning är gratis bara för man skalar med heltalsmultipel och har inte förstått att uppskalning är något macos gör på alla upplösningar utom den nativa, hela diskussion verkar handla om att några youtubers missuppfattat hur uppskalning fungerar, det som är sant är att windows uppskalar inte om du inte ändrar skalningsfaktorn i inställningarna och ändrar du upplösning i windows så skickas signalen som den är till monitorn (och monitorn får göra uppskalningen i stället).

Det står svart på vitt i din egen bild:

”scaled resolution may affect performance”

Men du vet bättre än Apple.

(Ser nu att du prqtar om uppskalning, det är nedskalning som är dyrare för GPUn om din skärm inte stödjer uppllösningne du ritar på, är det där vi missförstår varandra?)
Citera
2024-03-31, 17:42
Medlem
Citat:
Det står svart på vitt i din egen bild:

”scaled resolution may affect performance”

Men du vet bättre än Apple.

(Ser nu att du prqtar om uppskalning, det är nedskalning som är dyrare för GPUn om din skärm inte stödjer uppllösningne du ritar på, är det där vi missförstår varandra?)

Men problemet är att du hakat upp dig på att skalning till 1440p på en 4k monitor är just vad som är dyrt, det kostar inte mer än att ha en 5k monitor och skala till 1440p. Kostnaden ligger i att framebuffern behöver vara 4ggr så stor som vad du ska presentera och hela den här diskussionen är rätt ovidkommande då det inte är ett praktiskt problem ändå, grafikkortet gör inte en omritning av hela skärmen 60 ggr i sekunden osv som de förvirrade personerna i youtube videosen påstår.
Det enda du vinner på en 5k skärm när du skalar till 1440p är att du undviker fraktionellskalning och där med kan teoretiskt få en skarpare bild, men som jag försökte demonstrera är det inget praktiskt problem med 4k monitors heller, inte ens när man skalar till en än högre upplösning som alltså behöver kramma in ändå fler pixlar på samma begränsade mängd fysiska pixlar som skärmen har.

Att sedan all skalning kostar är något jag skrivit flera gånger, det finns inget sätt att gå runt det eftersom någon måste göra operationen.

Och för den delen varför tittar du inte på den första youtube videon som du länkade? Den som jag ursprungligen påpekade sade var ironiskt du länkade till eftersom han sade motsatsen till vad du påstod, för han förklarar det korrekt.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2024-03-31 kl. 17:54.
Citera
2024-03-31, 17:54
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Men problemet är att du hakat upp dig på att skalning till 1440p på en 4k monitor är just vad som är dyrt, det kostar inte mer än att ha en 5k monitor och skala till 1440p.

Varför skulle jag skala till 1440p om jag har en en 5k monitor?

Eller en bättre fråga. Varför tror du Apple skriver att vissa upplösningar kan påverka prestandan?
Senast redigerad av BigBusiness 2024-03-31 kl. 17:58.
Citera
2024-03-31, 18:00
Medlem
Citat:
Varför skulle jag skala till 1440p om jag har en en 5k monitor?

För det är den upplösning som ger heltalsskalning på en 5k monitor kanske? Det är hela anledningen till att macOS använder en 5k framebuffer om du skalar till 1440p…
Jag har försökt förklara det för dig 3 gånger nu men du spelar ju hellre dryg än försöker fundera över det, sedan underar du varför jag blir mer och mer irriterad…

1440p är 2560x1440 vilket är exakt en fjärdedel av 5k… alltså dubblar du både bredd och höjd får du 5k 2560*2 = 5120 och 1440*2=2880 dvs 5120x2880 vilket tillfredställer en 4:1 supersampling.
Tycker du 4k är för litet nativt som var ursprungliga argumentet… så lär du ju tycka 5k är än mindre. 1440p är alltså standard skalningen i macOS på en 5k monitor.
Precis som 1080p är standard skalningen för en 4k monitor (eftersom det också är jämt dividerbart med 2 i båda riktningarna, eller totalt 4 ggr mindre alltså)

Citat:
Eller en bättre fråga. Varför tror du Apple skriver att vissa upplösningar kan påverka prestandan?

Jag har svarat på detta 4 gånger nu tror jag, är du läskunnig? Även utan skalning så är tex en 2k monitor är tyngre än en 1080p av den enkla anledningen att du har en större yta pixlar som du jobbar med.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2024-03-31 kl. 18:07.
Citera
2024-03-31, 18:08
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Jag har svarat på detta 4 gånger nu tror jag, är du läskunnig? Även utan skalning så är tex en 2k monitor är tyngre än en 1080p av den enkla anledningen att du har en större yta pixlar som du jobbar med.

Men det är inte så varningen fungerar. Varningen dyker upp när du väljer en virtuell upplösning som inte matchar din skärma naturliga upplösning.

Varför tror du det är så?

Ursäkta om du redan hunnit svara innan sena Edit:

https://appleinsider.com/inside/maco...-about-it/amp/

Citat:
Display scaling makes the size of your Mac's interface more comfortable on non-Retina monitors but incurs some visual and performance penalties. We explain these effects and how much they matter.

Notera att artikeln verkar landa i att du inte behöver oroa dig. Jag är ute efter fakta inte åsikter.
Senast redigerad av BigBusiness 2024-03-31 kl. 18:11.
Citera
2024-03-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Valhall
Har funderingar på att köpa en Apple Mac Mini M2 Pro, som jag bla har tänkt att använda för videoredigering i 4K.
Då är det bara skärmen som saknas, men Apple Studio Display 27" kostar ca 20 000 kr, så jag funderar på om det skulle fungera bra att istället köpa tex Dell U2723QE, som många rekommenderar för just videoredigering. Priset på den ligger på ca 6000 kr.

Min fråga är om det finns några större nackdelar att tänka på med att kombinera Dell-skärmen med Apple Mac Mini?

Jag kör en Mac Mini M2 Pro med en Dell UP2720 Q och det fungerar utmärkt. Fann skärmen till ett kanonpris om 6 000 kronor och den har inbyggd kalibrering. Datorn är i princip helt tyst och skärmen levererar en skarp, högupplöst och färgkorrekt bild. Både stillbild och 4 K video. Kör dock mest Full HD video.
Senast redigerad av Greenwich 2024-03-31 kl. 18:57.
Citera
2024-03-31, 21:01
Medlem
Citat:
Men det är inte så varningen fungerar. Varningen dyker upp när du väljer en virtuell upplösning som inte matchar din skärma naturliga upplösning.

Varför tror du det är så?

Ursäkta om du redan hunnit svara innan sena Edit:

https://appleinsider.com/inside/maco...-about-it/amp/

Notera att artikeln verkar landa i att du inte behöver oroa dig. Jag är ute efter fakta inte åsikter.

Du upprepar exakt samma sak om och om igen fast det har förklarats för dig gång på gång.

Du förstår inte och nu backpedalar du från det ena efter det andra, du började detta med

Citat:
Aha, jag tog första bästa som verkade förklara ”skalning” i macOS.

Det finns absolut två läger. De som påstår att det blir katastrof både med prestanda och rubbningar på skärmen med en 27” 4k skärm och macOS, och de som säger att en 4k blir så fint så.

Själv har jag ingen större åsikt. Skulle nog själv satsa på en 5K eller nöja mig med en ”vanlig”. Men har ingen egen erfarenhet av 4k.

Bra om TS känner till problemet i alla fall.

Och ändå sitter du och argumenterar mot någon som använt det dagligen i åratal med olika skärmar på olika macar.
Dessutom fattar du fortfarande inte att jag har ganska jäkla bra koll på hur både Windows, Linux och macOS fungerar vilket är skrattretande för att sitta och länka till youtube videos och appleinsider artiklar är som att argumentera med en forskare och skicka länkar från aftonbladet eller illustrerad vetenskap.

Poängen är som jag skrivit åtskilliga gånger skalning av vissa upplösningar till 4k går inte jämt ut matematiskt och därför blir bilden teoretiskt suddigare, praktiskt är inte det ett problem pga skalningen som Apple valt är exakt samma sak som SSAA 2X. SSAA kostar men det är ALLTID aktivt när "retina" läget är på och som jag försökt banka in i din skalle i tre inlägg i rad.

En 5K monitor har exakt samma mängd pixlar och storlek som en 4K monitor som kör 1440p skalning, därför är det totalt ologiskt att som du påstå att en 5k monitor är bättre än 4k ur prestanda perspektiv, däremot hade det varit ett giltigt påstående om man pratar klarhet och skarphet i bilden, men det var det jag försökte påvisa för dig att bilden är inte suddig på en 4k skärm även om man har en högre upplösning än 1440p som stämmer än sämre.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå och att du konstant kan missförstå vad som skrivs och dessutom sitter och argumenterar emot när du uppenbarligen inte vet eller kan ett skit om det, än mindre har erfarenhet av det.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2024-03-31 kl. 21:03.
Citera
2024-04-01, 08:15
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
En 5K monitor har exakt samma mängd pixlar och storlek som en 4K monitor som kör 1440p skalning,

Eh va? Det där får du nog formulera om. 4k och 5k definieras just av de olika upplösningarna.

Kan inte du länka till något som försöker förklara din ståndpunkt i stället?

Du fortsätter påstå saker som inte stämmer om vad jag tycker. Varför gör du det?

Jag säger inte att skalning innebär katastrof. Jag säger att vissa påstår sig störas av problemen med skalning medans andra, t ex du säger att det i praktiken inte spelar någon som helst roll.

Själv tänker jag att det kanske inte är värt pengarna att gå från 1440 till 4k. Jag skulle gärna vilja jämföra i veligheten.

Jag säger även att i det skalade läge vi pratar om ritar MacOS på en 5k buffer som sedan med GPUn skalas ner till formatet för 4k innan bilden skickas till skärmen.

Windows skalar gui-komponenterna till en storlek vald i inställningarna och låter program rita på en buffer som stämmer med vald upplösning, som i normala fall är en som skärmen klarar.

Är det fel får du gärna länka till något som berättar att Windows skalar på samma sätt som macOS (vilket du har sagt). Dvs arbetar med en buffer som är större än skärmens faktiska upplösning, men som skalas ner till skärmens faktiska upplösning.

Och sen förklara gärna varför Apple varnar när man väljer en vad de kallar ”skalad upplösning” men inte annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in