• 1
  • 2
2024-03-24, 21:17
Medlem
-Valhalls avatar
Har funderingar på att köpa en Apple Mac Mini M2 Pro, som jag bla har tänkt att använda för videoredigering i 4K.
Då är det bara skärmen som saknas, men Apple Studio Display 27" kostar ca 20 000 kr, så jag funderar på om det skulle fungera bra att istället köpa tex Dell U2723QE, som många rekommenderar för just videoredigering. Priset på den ligger på ca 6000 kr.

Min fråga är om det finns några större nackdelar att tänka på med att kombinera Dell-skärmen med Apple Mac Mini?
Citera
2024-03-24, 21:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Valhall
Har funderingar på att köpa en Apple Mac Mini M2 Pro, som jag bla har tänkt att använda för videoredigering i 4K.
Då är det bara skärmen som saknas, men Apple Studio Display 27" kostar ca 20 000 kr, så jag funderar på om det skulle fungera bra att istället köpa tex Dell U2723QE, som många rekommenderar för just videoredigering. Priset på den ligger på ca 6000 kr.

Min fråga är om det finns några större nackdelar att tänka på med att kombinera Dell-skärmen med Apple Mac Mini?

Inte svaret på din fråga. Men det ryktas att det strax ska släppas en Mac Mini M3 och M3 Pro.
Citera
2024-03-24, 21:46
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Inte svaret på din fråga. Men det ryktas att det strax ska släppas en Mac Mini M3 och M3 Pro.

Den informationen tackar jag för
Citera
2024-03-24, 23:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

https://www.rtings.com/monitor/tools...threshold=0.10
Citera
2024-03-25, 06:27
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
https://www.rtings.com/monitor/tools...threshold=0.10

Toppen tack!
Citera
2024-03-25, 06:40
Medlem
BigBusinesss avatar
Sätt dig även in i hur Mac-os skalar en 4k skärm. Tog mig ett tag att fatta men gott om filmer på youtube. T ex:

https://youtu.be/5HZO-tfsQ-A?si=1w7TPEMwV41ytmI1

Många påstår att om man ska ha en 27” monitor till en Mac är det lika bra med 2560x1440 som 4K just på grund av denna skalning.
Citera
2024-03-25, 07:53
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Sätt dig även in i hur Mac-os skalar en 4k skärm. Tog mig ett tag att fatta men gott om filmer på youtube. T ex:

Många påstår att om man ska ha en 27” monitor till en Mac är det lika bra med 2560x1440 som 4K just på grund av denna skalning.

Har du tittat på videon du länkar till? han säger ju raka motsatsen till vad du insinuerar.
Citera
2024-03-25, 09:42
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Har du tittat på videon du länkar till? han säger ju raka motsatsen till vad du insinuerar.

Aha, jag tog första bästa som verkade förklara ”skalning” i macOS.

Det finns absolut två läger. De som påstår att det blir katastrof både med prestanda och rubbningar på skärmen med en 27” 4k skärm och macOS, och de som säger att en 4k blir så fint så.

Själv har jag ingen större åsikt. Skulle nog själv satsa på en 5K eller nöja mig med en ”vanlig”. Men har ingen egen erfarenhet av 4k.

Bra om TS känner till problemet i alla fall.
Citera
2024-03-25, 10:10
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Aha, jag tog första bästa som verkade förklara ”skalning” i macOS.

Det finns absolut två läger. De som påstår att det blir katastrof både med prestanda och rubbningar på skärmen med en 27” 4k skärm och macOS, och de som säger att en 4k blir så fint så.

Själv har jag ingen större åsikt. Skulle nog själv satsa på en 5K eller nöja mig med en ”vanlig”. Men har ingen egen erfarenhet av 4k.

Bra om TS känner till problemet i alla fall.

Ok, ja jag vet inte, jag har själv inte märkt något problem med 4k monitor på var sig Intel eller Apple Silicon macar och det vore ju tråkigt om det var så i och med att MacBook Pro har typ 4k skärmar och det finns inte mycket man kan göra åt det.
Citera
2024-03-25, 10:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Slutsatsen i Youtube-videon var väl någonstans där emellan:
1. Utseendet blir lite sämre på 4K än på 5K, men ingen dramatisk skillnad.
2. Prestandan påverkas också lite grann, men enbart marginellt
Citera
2024-03-25, 10:38
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Ok, ja jag vet inte, jag har själv inte märkt något problem med 4k monitor på var sig Intel eller Apple Silicon macar och det vore ju tråkigt om det var så i och med att MacBook Pro har typ 4k skärmar och det finns inte mycket man kan göra åt det.

Fast MacBookarnas skärmar är mindre, så de skalas inte.

Lite förenklat: Har du en 27” i 4k så får du på en Mac välja om du vill att allt gui ska se väldigt litet ut, eller så låtsas os-er att det är en 5K skärm, programmen ritar på denna med ”retina-upplösning”, men sedan skalas bilden ner till 4k skärmen. Resultatet blir någon sorts halv-retina.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Slutsatsen i Youtube-videon var väl någonstans där emellan:
1. Utseendet blir lite sämre på 4K än på 5K, men ingen dramatisk skillnad.
2. Prestandan påverkas också lite grann, men enbart marginellt

Exakt. Jag skulle gärna vilja se de tre alternativen bredvid varandra. WQHD, 4k och 5k.
Citera
2024-03-25, 11:22
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Citat:

Ska man använda skärmen till videoredigering i 4K måste ju rimligtvis alla skärmar med lägre upplösning gå bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in