2024-03-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rantaren
Exakt, frågeställningen här är ju skev. Ingen går ju plus på en försäkring förutom när den väl möjligtvis nyttjas.
Hela huset brann ner för en kollega. De byggde upp hela huset igen och ersatte alla ting i huset. De ordnade ersättning för annan bostad och återställde allt. Gick min kollega plus? Förmodligen inte, ett helvete att fixa och krångla och administrera. Frågan blir ju om någon kan gå plus. Möjligtvis någon fallerande verksamhet som bränner ner sin egen anläggning och vill få ut mer pengar än vad värdet är.
Nej det är bara de som samlar kvitton för försäkringsbedrägerier som går plus men sedan då? Ibland behöver man försäkringen igen.
Citera
2024-03-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast här har du en poäng, många installerar larm, man betalar en månadsavgift varje månad för detta.

Tar man vid inbrott brukar det ändå hända när man har larm, saken utgör då ingen säkerhet.
Vi gjorde så här, fick inbrott, har lite dyra saker som klocka, mobiler osv.
Även om jag alltid har på klockan visa jag kvitto till försäkringsbolaget att detta gav vi för klockan, mobil osv, försäkringen, ok, ni får pengarna mot uppvisande av kvitto på att ni köpt dessa varor igen.
sagt o gjort, gick hos urmakaren, gjorde en beställning, fick betala i förskott, perfekt jag kopiera kvitto
gjorde det samma med dessa andra saker, sedan lämna jag tillbaka grejerna, avbeställde klockan som kostar lite över 100k. försäkringsbolaget betala.

Om Sverige förvandlats till ett samhälle där alla ska vara tvungna o ha larm, ska man ändå kunna klara sig utan, man ska inte tvingas betala en månadskostnad på just larm, via detta inbrott fick man ändå en god upprättelse för man betala lite mer på försäkringen än att slänga detta belopp på en larm kostnad.
Men larm har man väl även i alldra högsta grad för att vara redo ur en direkt säkerhetsomständighet el syftar du på något hemlarm som ringer när du typ är på jobbet?
Citera
2024-03-31, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Men larm har man väl även i alldra högsta grad för att vara redo ur en direkt säkerhetsomständighet el syftar du på något hemlarm som ringer när du typ är på jobbet?
Tar man ironin med larm, sålde ett hus, nya ägare installera direkt ett bra larm.
Nya ägare ringer ca 1 år efter o frågar om vi tappat en nyckel, nej ni har alla fem nycklar.

Det som hänt var att antingen deras barn eller dom själva glömt o låsa en dörr till huset, eftersom dom var hemma aktivera man inte larmet, någon hade gått in via den öppna dörren, rensa halva huset, även saker från kylen hade försvunnit.

Frågan vad som är mest skrämmande, se att larm gått igång när man inte är hemma eller veta om att någon varit inne medans hela familjen sov? Utöver det är det många som får fellarm, inget inbrott, bara något fel på larmet, något som ändå skrämmer upp en i onödan.
Citera
2024-03-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man ironin med larm, sålde ett hus, nya ägare installera direkt ett bra larm.
Nya ägare ringer ca 1 år efter o frågar om vi tappat en nyckel, nej ni har alla fem nycklar.

Det som hänt var att antingen deras barn eller dom själva glömt o låsa en dörr till huset, eftersom dom var hemma aktivera man inte larmet, någon hade gått in via den öppna dörren, rensa halva huset, även saker från kylen hade försvunnit.

Frågan vad som är mest skrämmande, se att larm gått igång när man inte är hemma eller veta om att någon varit inne medans hela familjen sov? Utöver det är det många som får fellarm, inget inbrott, bara något fel på larmet, något som ändå skrämmer upp en i onödan.

Att någon håller på när man sover är väl ett enkelt val på din fråga. Där jag semestrar nu så finns det tex flera hasplås som man kan dra på när man är inne. När vi är ute kan någon egentligen ba krosa rutan och sno allt som finns inne.
Citera
2024-04-01, 15:12
Medlem
Gäller hemförsäkringen om man missar att låsa sin bosatad? En bekant har fått åtagandet att sköta om min fastighet när jag är borta men tyvärr har det kommit till min kännedom att den stått olåst ett tag efter att min bekant låst upp .
Citera
2024-04-01, 16:07
Medlem
Citat:
Gäller hemförsäkringen om man missar att låsa sin bosatad? En bekant har fått åtagandet att sköta om min fastighet när jag är borta men tyvärr har det kommit till min kännedom att den stått olåst ett tag efter att min bekant låst upp .

Vid stöld, troligen inte, tjuven har ju inte gjort inbrott.
Citera
2024-04-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hoppas att min bekant är sjyst o pröjsar om nått snattas för kompetensen att låsa lyser med sin frånvaro tyvärr
Citera
2024-04-02, 10:32
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det verkar ju jättebra att ha skyddsnätt i sin livssituation o dyl men borde inte gemene man egentligen gå back alla årtionden man betalar lite grann osv för försäkringen?
Det beror ju lite på försäkringsbolagens externa avtal också. Vad skulle det kosta för dig personligen att laga din bil gentemot de avtal som försäkringsbolaget har med exempelvis Volvo? När du väl dyker upp på Volvo med en skuren motor så har du inte så mycket annat val än att betala och se glad ut. Försäkringsbolaget kommer kunna jämföra och förhandla om de ersättningar som ska utgå eftersom de har en helt annan långsiktighet i sina åtaganden. Å andra sidan kan det ju vara så att en mindre kosmetisk skada på din lite äldre bil skulle du skitit i att åtgärda om du fick ta hela kostnaden själv men är bilen försäkrad så kommer du låta fixa det eftersom det bara kommer kosta dig självrisken. Och tänker alla likadant så kommer det driva upp priserna på försäkringar väldigt mycket. Vi har sett det speciellt på djurförsäkringar. Att försäkra en hund var tidigare något som kostade småsummor därför att hände något allvarligt så avlivade man hunden. Idag ska de ges samma typ av vård som människor och då försvinner tiotusenlapparna snabbt.
Citera
2024-04-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det beror ju lite på försäkringsbolagens externa avtal också. Vad skulle det kosta för dig personligen att laga din bil gentemot de avtal som försäkringsbolaget har med exempelvis Volvo? När du väl dyker upp på Volvo med en skuren motor så har du inte så mycket annat val än att betala och se glad ut. Försäkringsbolaget kommer kunna jämföra och förhandla om de ersättningar som ska utgå eftersom de har en helt annan långsiktighet i sina åtaganden. Å andra sidan kan det ju vara så att en mindre kosmetisk skada på din lite äldre bil skulle du skitit i att åtgärda om du fick ta hela kostnaden själv men är bilen försäkrad så kommer du låta fixa det eftersom det bara kommer kosta dig självrisken. Och tänker alla likadant så kommer det driva upp priserna på försäkringar väldigt mycket. Vi har sett det speciellt på djurförsäkringar. Att försäkra en hund var tidigare något som kostade småsummor därför att hände något allvarligt så avlivade man hunden. Idag ska de ges samma typ av vård som människor och då försvinner tiotusenlapparna snabbt.
Ja man kan väl försäkra vad som helst egentligen. Tror det va nån snubbe som hade en skyhög försäkring på sitt könsorgan förut. Många ensamma ser ju sitt husdjur som en individ o då får d väl kosta därefter.
Citera
2024-04-04, 08:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Många ensamma ser ju sitt husdjur som en individ o då får d väl kosta därefter.
Absolut, jag lägger inget värde i det. Berättar bara hur det fungerar rent ekonomiskt.
Citera
2024-04-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Det är ju lika mycket ett brott även om dörren olåst, däremot kommer ju försäkringsbolaget att bråka, och neka/dra ner på ersättningen, då det räknas som oaktsamhet.

Men man kan ju kofota upp sin egen dörr i efterhand om man vill...men blir ju extra surt om de kommer på en.
Citera
2024-04-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det är ju lika mycket ett brott även om dörren olåst, däremot kommer ju försäkringsbolaget att bråka, och neka/dra ner på ersättningen, då det räknas som oaktsamhet.

Men man kan ju kofota upp sin egen dörr i efterhand om man vill...men blir ju extra surt om de kommer på en.

Slutar med åtal för bedrägeri istället för försäkringsersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in