2024-04-10, 11:20
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Gäller hemförsäkringen om man missar att låsa sin bosatad? En bekant har fått åtagandet att sköta om min fastighet när jag är borta men tyvärr har det kommit till min kännedom att den stått olåst ett tag efter att min bekant låst upp .
Jag skulle gissa på nej, men svaret står i det avtal du har med din försäkringsbolag. De kan skilja sig åt i detaljer.

Det är bra att kolla upp sådana saker innan man anmäler någonting. Om det inte gäller om du glömt låsa så är det ju rätt enkelt att bryta upp en dörr själv.
Citera
2024-04-10, 11:27
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Hajar föresten ej varför man ej får försäkring om resan redan är påbörjad? Vad spelar det för roll om inget missöde redan inträffat? Måste man ha varit kund en viss tid innan i regel? Verkar nojigt liksom.
Handlar nog rätt mycket om att det är väldigt lätt att ljuga om när missödet verkligen inträffade.
Citera
2024-04-10, 14:35
Medlem
Självklart är det försäkringsbolagen som tjänar på försäkringarna. Man betalar för tryggheten att inte behöva bli skuldsatt för livet om olyckan är framme.

Men det väcker en intressant fråga kring i mitt tycke onödiga försäkringar. Alltid när man köper nån elektronik på Mediamarkt försöker de pracka på en nån drulleförsäkring, som ofta kostar upp mot 20-25 % av varans pris. Jag köper en mobil för 5000. Skulle jag då betala ytterligare en tusenlapp för en försäkring? Skulle inte tro det. Känns som ren idioti att teckna dessa försäkringar. Har man inte råd med en oförutsedd utgift på 5000 så ska man inte köpa den där prylen till att börja med.

Samma sak med avbeställningsskydd. Om jag en gång på 100 blir sjuk och måste ställa in resan så får jag väl ta den smällen istället för att varje gång betala en fet avgift för försäkring eller avbokningsbar biljett.
Citera
2024-04-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Självklart är det försäkringsbolagen som tjänar på försäkringarna. Man betalar för tryggheten att inte behöva bli skuldsatt för livet om olyckan är framme.

Men det väcker en intressant fråga kring i mitt tycke onödiga försäkringar. Alltid när man köper nån elektronik på Mediamarkt försöker de pracka på en nån drulleförsäkring, som ofta kostar upp mot 20-25 % av varans pris. Jag köper en mobil för 5000. Skulle jag då betala ytterligare en tusenlapp för en försäkring? Skulle inte tro det. Känns som ren idioti att teckna dessa försäkringar. Har man inte råd med en oförutsedd utgift på 5000 så ska man inte köpa den där prylen till att börja med.

Samma sak med avbeställningsskydd. Om jag en gång på 100 blir sjuk och måste ställa in resan så får jag väl ta den smällen istället för att varje gång betala en fet avgift för försäkring eller avbokningsbar biljett.
ja dessutom har jag (kolla annan tråd) fått erfara att det i princip är kört om man ej rotar fram ett läkarintyg från makas anhörig o dyl. Visserligen endast 10 ℅ av priset för dubbelbiljett men frågan är om det nog är samma pris på en femhundring (dvs 20 % på en singelbiljett). Isf nästan för dyrt med alla vilkor & begränsningar.
Citera
2024-04-12, 11:33
Medlem
Fan är det stor skilnad i vilkor mellan olika försäkringsbolag? Trodde det var vedertaget att alla i hushållet fick ta del av min försäkring. Ica försäkringsbolag (som väl har ett så bra rykte) verkar iaf dra på pristilläg ju fler man är (även barn).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in