2024-03-24, 07:15
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sutsatt-flicka

Utåt sett var det en vanligt gymnasieskola på en ansedd adress mitt i Stockholm.

Men i hemlighet införde rektorn ett låst bönerum och hjälpte en familj att leta efter sin dotter, som flytt undan hot om hedersvåld.

I ett brev till rektorn skriver 16-åringen, som i dag tvingas leva med skyddad identitet på annan ort:

”Jag var extremt tydlig med att mitt liv var i fara om jag skulle gå hem. Du sa att jag skulle gå hem ändå.

Ditt jobb var att skydda mig och du misslyckades.

Din skolas rykte betydde mer än säkerheten för eleverna, eller hur?”
Citera
2024-03-24, 09:30
Medlem
Lungcancers avatar
Citat:
En aprildag 2023 blir en 16-årig elev inkallad till rektorns rum, på gymnasie*skolan Arena Academy i Stockholm. Där på det pampiga kontoret, med dörren stängd, konfronteras hon av skolans ledning: rektorn och hans närmsta förtrogna, den biträdande rektorn.

De två männen har fått veta att 16-åringen har testat röka hasch tillsammans med några kompisar, en kväll efter skoltid.

Nu har rektorerna ringt till hennes föräldrar och berättat allt.

”Är du inte muslim? Skäms du inte”, skäller en av rektorerna, minns flickan. Hennes berättelse har bekräftats av vänner och lärare på skolan och återgetts i mail och intervjuer med Skolinspektionen.

I efterhand har personal på skolan beskrivit för myndigheten hur eleven utsattes för ”ett brutalt förhör” i kontors*rummet.

Rektorerna säger där åt flickan att hon har syndat mot islam. Och att hon ska gå hem, trots att 16-åringen förklarar att hon är rädd för vad hennes familj ska göra med henne nu, då de är noga med hennes rykte.

Flickan börjar skaka okontrollerat, gråta och får svårt att andas. Hon är ber rektorerna att ringa föräldrarna och ta tillbaka allt, säga att droghistorien inte är sann.

”Gör inte detta mot mig”, bönar hon. Men de lyssnar inte.
Ja att synda och röka hasch när man är 16 är det en stor % av svenskarna som gjort. Man minns ju när klasskompisarna en efter en behövde fly från deras föräldrar eftersom dom skulle bli halalslaktade när dom kom hem efter dom avslöjats... Nä hörrni, när ska vi slänga ut allt som har med Islam ur detta land?

Cannabis legaliseras här och där, det är fullständigt uppenbart att det är ingen fara. Hon är fortfarande samma underbara tjej. Men föräldrarna kommer förmodligen kasta henne från balkongen, och svenskens hat mot cannabis samt rädsla för Islam gör det hela möjligt.

SVENSKAR = PATETISKA.
Citera
2024-03-24, 11:55
Medlem
Gick på den skolan, riktigt obehaglig rektor. Hans "närmsta förtrogna" var också skum. Det som står i artikeln är ju helt sjukt dock...
Citera
2024-03-24, 17:47
Medlem
The.Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskburk
Gick på den skolan, riktigt obehaglig rektor. Hans "närmsta förtrogna" var också skum. Det som står i artikeln är ju helt sjukt dock...
är det samma rektor som du hade tror du? Är det en svensk "jag såg det inte komma" eller utländsk snubbe?
Citera
2024-03-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
är det samma rektor som du hade tror du? Är det en svensk "jag såg det inte komma" eller utländsk snubbe?

Kom på nu att rektorn jag hade fick sparken förra året så detta är nån ny. Han var svensk men satt i styrelsen för någon muslimsk organisation. Bönerummet och den skiten fanns när jag gick där också
Citera
2024-03-26, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskburk
Kom på nu att rektorn jag hade fick sparken förra året så detta är nån ny. Han var svensk men satt i styrelsen för någon muslimsk organisation. Bönerummet och den skiten fanns när jag gick där också
Jo, rektorn och bitr. rektorn som det står om i Aftonbladet fick sparken 2023 och det är anställda som var kvar från den tidigare ägaren. Den principiella frågan är vilken möjlighet skolor ska ha att sparka rektorer med felaktig värdegrund.
Citera
2024-03-26, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av led12345
Jo, rektorn och bitr. rektorn som det står om i Aftonbladet fick sparken 2023 och det är anställda som var kvar från den tidigare ägaren. Den principiella frågan är vilken möjlighet skolor ska ha att sparka rektorer med felaktig värdegrund.

Tror dessa fick sparken för inblandning i ekobrott. Dock tycker jag fan inte rektorn skulle fått vara i närheten av barn/ungdomar oavsett, riktigt obehaglig gubbe. Pedofil-/seriemördar-vibbar
Citera
2024-06-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
En svensk konvertit Daniel Stridsmsn. Dom är värst.

Bitr. rektorn i förskolan i Örebro heter Lisa Eriksson går utklädd till rödluvan.

Men eftersom de här fick sparken redan 2023 återkallade förvaltningsrätten denna vecka avstängningen.
Citera
2024-07-19, 21:18
Medlem
Sjukt vet någon vilken etnicitet ägde skolan? somalier?
Citera
2024-07-20, 09:17
Medlem
att skolledarna skällde ut flickan är inget märkligt. Men då borde de inte meddelat föräldrarna - DELS för att det blev en dubbelbestraffning, dels pga hedersmordsproblematiken som de måste ju vara medvetna om.

så, en snygg lösning vore ju om DE tog tag i saken; utredde, skällde ut; och kom överens med flickan att sköter hon sig i fortsättningen så säger de inget till föräldrarna.
Just pga den eventuella hedersmordsproblematiken...

Med ett svenskt barn utreder de kanske, och meddelar föräldrarna.
Citera
2025-01-29, 15:16
Medlem
Jahapp.

Överklagandet till Högsta förvaltningsrätten godkänndes inte och nu får 400 gymnasielever i Sthlm och GBG byta till något annat efter vårterminen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in