• 7
  • 8
2024-03-25, 00:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om man behåller den i fem år eller mer är det inte så mycket pengar för en mobil. Finns väl få saker man använder lika mycket.

Idiotiskt dock med folk som byter varje 1-2 år.. jag bytte nyligen till en ny iPhone från en som var säkert 6 år gammal. Märkte knappt någon skillnad.

Komiskt nog tror jag att det är mest lägre medelklass och nedåt som känner sig tvungna att alltid ha senaste telefonen. Ser det tydligt på mitt jobb exempelvis. Personalen i kaféet har flashigare telefon än CFO:n.

Det är dubbelt så mycket som för en fullt ok mobil för 6000 kr.
Citera
2024-03-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om man behåller den i fem år eller mer är det inte så mycket pengar för en mobil. Finns väl få saker man använder lika mycket.

Idiotiskt dock med folk som byter varje 1-2 år.. jag bytte nyligen till en ny iPhone från en som var säkert 6 år gammal. Märkte knappt någon skillnad.

Komiskt nog tror jag att det är mest lägre medelklass och nedåt som känner sig tvungna att alltid ha senaste telefonen. Ser det tydligt på mitt jobb exempelvis. Personalen i kaféet har flashigare telefon än CFO:n.
Dom har råd för att det är det enda de har råd med. Inga kostnader för bil, his osv. Köpet jag en telefon för 12 000 så är det kanske det enda jag har råd med. Inga resor och allt annat i livet.

Sedan är fattiga människor mer benägna att försöka skryta med pengar, märken osv
Citera
2024-03-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
I tv programmet "Lyxfällan" så får man ofta följa människor som köper mycket saker, och snart blir djupt skuldsatta.

Så hur bedömer man egentligen om man "har råd" att köpa något eller inte???

Köpa den där nya senaste mobiltelefonen, den där häftiga resan till New York, alla fina inredningsdetaljer och möbler, den där nya bilen, den där fina bostaden, eller vad som helst egentligen?

Ska man resonera olika beroende på vad det är man köper, eller på samma sätt oavsett vad det är? Jag menar en resa är så att säga borta när man kommer hem, men en lägenhet behåller ju istället sitt värde....

Någon som har en metod att dela med sig av, för hur ni avgör om ni har råd med något?

Hur gör Du? Tänker du till före köp? Om ja, hur? Om nej, varför inte?

Om du kollat på programmet några gånger märker du snart att gemensamt är att dom handlat för pengar dom inte har dvs lånat. Så om du inte kan pröjsa direkt så har du i stort sett inte råd bortsett från vissa undantag tex låna till bostad men då ska du ju kunna sköta amorteringarna sen också.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in