• 1
  • 2
2024-03-23, 07:05
Medlem
Muppetys avatar
Jag gillar att gå på loppis o fynda, o det händer att jag gör en del fynd som jag köper för att sälja vidare.

Samtidigt håller jag på att sälja delar av min frimärkssamling. Jag har kommit fram till att det lönar sig att sälja den styckvis.

Så, jag tänkte sätta upp en Wordpress-sajt med bilder och beskrivning av alla grejerna, samt ett pris på dem. Detta som ren hobbyverksamhet, o jag kommer inte att tjäna mer än 50 000 kr på det, vilket jag läste var någon slags gräns.

Jag fotograferar det som kan vara värt över t.ex. 10 kr, så som häften med frimärken till dess nominella värde, eller om det finns något mindre samlarvärde på dom. Samt kanske jag lägger upp t.ex. borrmaskiner, GPS-mottagare, porslin o liknande saker man kan hitta på loppis.

Så, är detta ok, eller måste man ha nått tillstånd för något sånt här projekt?
Citera
2024-03-23, 07:25
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag gillar att gå på loppis o fynda, o det händer att jag gör en del fynd som jag köper för att sälja vidare.

Samtidigt håller jag på att sälja delar av min frimärkssamling. Jag har kommit fram till att det lönar sig att sälja den styckvis.

Så, jag tänkte sätta upp en Wordpress-sajt med bilder och beskrivning av alla grejerna, samt ett pris på dem. Detta som ren hobbyverksamhet, o jag kommer inte att tjäna mer än 50 000 kr på det, vilket jag läste var någon slags gräns.

Jag fotograferar det som kan vara värt över t.ex. 10 kr, så som häften med frimärken till dess nominella värde, eller om det finns något mindre samlarvärde på dom. Samt kanske jag lägger upp t.ex. borrmaskiner, GPS-mottagare, porslin o liknande saker man kan hitta på loppis.

Så, är detta ok, eller måste man ha nått tillstånd för något sånt här projekt?

Köper och säljer du saker med syftet att sälja vidare = näringsverksamhet
Köper du saker, för ditt eget bruk, och säljer dom i ett senare skede = OK

Så dina frimärken bör vara ok att sälja, sälja ”fynd” du köper just för att sälja vidare är lite mer skeptiskt

Kommer du åka dit? Med stor sannolikhet inte. Finns det Många andra som gör så? Ja
Betyder det att det rent lagligt är ok? Nej
Citera
2024-03-23, 07:28
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Köper och säljer du saker med syftet att sälja vidare = näringsverksamhet
Köper du saker, för ditt eget bruk, och säljer dom i ett senare skede = OK

Så dina frimärken bör vara ok att sälja, sälja ”fynd” du köper just för att sälja vidare är lite mer skeptiskt

Kommer du åka dit? Med stor sannolikhet inte. Finns det Många andra som gör så? Ja
Betyder det att det rent lagligt är ok? Nej
Tack för svar!
Då kanske jag säljer loppisfynden på typ Tradera, kanske inte ens det är lagligt? Men det kan ju ha varit typ gamla släktklenoder som jag tröttnat på... Ser ju folk som säljer uppenbart stulna cyklar i vissa Facebook-grupper, så nån vidare koll verkar ingen ha.
Citera
2024-03-23, 07:33
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Tack för svar!
Då kanske jag säljer loppisfynden på typ Tradera, kanske inte ens det är lagligt? Men det kan ju ha varit typ gamla släktklenoder som jag tröttnat på... Ser ju folk som säljer uppenbart stulna cyklar i vissa Facebook-grupper, så nån vidare koll verkar ingen ha.

Tradera rapporterar till skv.

Att fejkade facebookkonton säljer stulna cyklar och fake airpods2 är inte samma sak.

Jag säger som 8bitrage.

Du lär inte åka dit, men de kan ses som näringsverksamhet.
Citera
2024-03-23, 07:34
Medlem
Muppetys avatar
Ok, tack för svar!
Citera
2024-03-23, 08:03
Medlem
Sunimods avatar
Om någon grinig jävel vill dig illa så kan de anmäla det till skattemyndigheten som sedan kollar dina konton och du får sedan förklara vad det är och troligen beskatta dig för näringsverksamhet.
Citera
2024-03-23, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Tradera rapporterar till skv.

Att fejkade facebookkonton säljer stulna cyklar och fake airpods2 är inte samma sak.

Jag säger som 8bitrage.

Du lär inte åka dit, men de kan ses som näringsverksamhet.
Finns många sätt o sälja på.

Lek med tanken att du fått ett arv, din mormor gillade o samla saker, har ex 10000 tomtar och övriga samlingar, det ger dig rätt att sälja ut och man behöver inte bevisa vart allt kommer ifrån.
Citera
2024-03-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Finns många sätt o sälja på.

Lek med tanken att du fått ett arv, din mormor gillade o samla saker, har ex 10000 tomtar och övriga samlingar, det ger dig rätt att sälja ut och man behöver inte bevisa vart allt kommer ifrån.

Joddå.
Du kommer behöva bevisa varifrån det kommer om du blir granskad.
Förmodligen använda schablonvärde om inte bouppteckningens värdering är mer gynnsam.

Men givetvis ar du all rätt I världen sälja av ärvda prylar du inte vill ha.
Men ska skatta 30% på den vinst som uppstår över ditt grundavdrag på 50000kr/år vid lösöresförsäljning.
Citera
2024-03-23, 15:02
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Givetvis är det lagligt att köpa billigt och sälja dyrare.
Varenda affär fungerar så.

Men det är också givetvis näringsverksamhet du håller på med,med allt vad det innebär I form av bokföring,mellanskillnadsmoms och inbetalningar av densamma,
Beroende på omsättning ev extern revisor.

Det är inte så illa att åka dit och bara behöva betala skatt plus skattetillägg.
Men bokföringsbrott skattebrott och ev näringsförbud är bra mycket värre.
Citera
2024-03-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om någon grinig jävel vill dig illa så kan de anmäla det till skattemyndigheten som sedan kollar dina konton och du får sedan förklara vad det är och troligen beskatta dig för näringsverksamhet.

Är det annan skatt för näringsverksamhet?
Citera
2024-03-23, 18:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det annan skatt för näringsverksamhet?
Beroende på bolagsform så är det lite olika. Men de tar det nog motsvarande enskild firma.
Då är det egenavgifter, moms mm samt vanlig inkomstskatt.

När man köper varor från privatpersoner kan man inte dra av moms då de privatpersonerna oftast inte är momspliktiga. Däremot när man säljer måste varans pris vara med moms och den får man betala in till skatteverket. Gäller alltså inte för några enstaka försäljningar utan mer i regelbunden form.

Alltså köper man något för 1000 kr och säljer för 1250 så blir man blåst då man måste betala in 250 kr i moms. Dessutom blir det inkomstskatt på detta. Sedan en del egenavgifter.

Jag har haft extraknäck som enskild firma i 20 år och vet hur jävla mycket skatt det ska in varje år. Försvinner en hel del av det man fakturerar.
Citera
2024-03-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Beroende på bolagsform så är det lite olika. Men de tar det nog motsvarande enskild firma.
Då är det egenavgifter, moms mm samt vanlig inkomstskatt.

När man köper varor från privatpersoner kan man inte dra av moms då de privatpersonerna oftast inte är momspliktiga. Däremot när man säljer måste varans pris vara med moms och den får man betala in till skatteverket. Gäller alltså inte för några enstaka försäljningar utan mer i regelbunden form.

Alltså köper man något för 1000 kr och säljer för 1250 så blir man blåst då man måste betala in 250 kr i moms. Dessutom blir det inkomstskatt på detta. Sedan en del egenavgifter.

Jag har haft extraknäck som enskild firma i 20 år och vet hur jävla mycket skatt det ska in varje år. Försvinner en hel del av det man fakturerar.

Du menar så, helt riktigt (förutom det där med momsen, köper man begagnade varor av en privatperson så är det mellanskillnaden man lägger moms på)

Tycker det var oklart om TS köpt varorna för att sälja eller om det var saker han haft länge
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in