• 1
  • 2
2024-03-22, 18:45
Medlem
AborteraPojkfosters avatar
Födelsetalen sjunker som en sten globalt och mäns reproduktionsångest växer sig starkare för varje dag. Män har ångest över låga födelsetal i väst. De skyller på feminism. Men länder som de anser är "ej förstörda av feminism" har lika låga födelsetal eller lägre.

När det föds 2.1 barn per kvinna är befolkningsantalet stabilt. Föds det fler än 2.1 ökar befolkningen. Föds det färre minskar befolkningen.

Här är födelsetalen i länder som flashbackmän brukar hylla som fulla med feminina, traditionella kvinnor som inte förstörts av feminism:
I Filippinerna föds 1.9 barn per kvinna (1.7 i städerna)
Thailand: 1.16 barn per kvinna och sjunkande.
Japan: 1.26 barn per kvinna. Japan har haft problem med låga födelsetal i årtionden.
Sydkorea: 0.72 barn per kvinna, lägsta fertiliteten i världshistorien i stabil fredstid.
Kina: 1 barn per kvinna.

Varför föds det så få barn i länder med traditionella och feminina kvinnor? Är kvinnorna oroliga att deras döttrar kommer växa upp och bli personlig slav (fru) åt någon annan kvinnas äckliga son?
Citera
2024-03-22, 18:50
Medlem
IRMEs avatar
för att det är kopplat till rikedom, inte feminism.
Citera
2024-03-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME

Jaså, är det därför afrikaner skaffar massa barn för att de är så jätterika?
Citera
2024-03-23, 00:39
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Tvärt om. Ju bättre ställt vi får det, desto färre barn tenderar vi att skaffa.
Citera
2024-03-23, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AborteraPojkfoster
Födelsetalen sjunker som en sten globalt och mäns reproduktionsångest växer sig starkare för varje dag. Män har ångest över låga födelsetal i väst. De skyller på feminism. Men länder som de anser är "ej förstörda av feminism" har lika låga födelsetal eller lägre.

När det föds 2.1 barn per kvinna är befolkningsantalet stabilt. Föds det fler än 2.1 ökar befolkningen. Föds det färre minskar befolkningen.

Här är födelsetalen i länder som flashbackmän brukar hylla som fulla med feminina, traditionella kvinnor som inte förstörts av feminism:
I Filippinerna föds 1.9 barn per kvinna (1.7 i städerna)
Thailand: 1.16 barn per kvinna och sjunkande.
Japan: 1.26 barn per kvinna. Japan har haft problem med låga födelsetal i årtionden.
Sydkorea: 0.72 barn per kvinna, lägsta fertiliteten i världshistorien i stabil fredstid.
Kina: 1 barn per kvinna.

Varför föds det så få barn i länder med traditionella och feminina kvinnor? Är kvinnorna oroliga att deras döttrar kommer växa upp och bli personlig slav (fru) åt någon annan kvinnas äckliga son?
Du tänker rätt..men finns andra faktorer med.
Citera
2024-03-23, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel

Varför tror du det?
Citera
2024-03-23, 09:10
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen

Nej det är omvänd proportionalitet. Ju rikare ett land blir och ju fler bekvämligheter de får, och ju mer chans man får att förverkliga sig själv - desto färre barn.
Citera
2024-03-23, 10:06
Medlem
AborteraPojkfosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag har fått höra i flera år att feminism är orsaken till låga fertilitetstal. Har antifeministerna ljugit för mig?😲
Citera
2024-03-23, 10:09
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Jag har fått höra i flera år att feminism är orsaken till låga fertilitetstal. Har antifeministerna ljugit för mig?😲

ja, det verkar så. Även länder "utan feminism" har ju lika dåligt så det verkar inte spela jättestor roll.
Citera
2024-03-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel

Precis. Det finns en märklig koppling mellan utbildning, välstånd och barnafödande.
Citera
2024-03-23, 11:41
Medlem
Citat:

Allt är inte svart eller vitt. Givetvis har många kvinnor charmats av propagandan att skaffa familj är något negativt och att istället slita ihjäl sig för sin arbetsgivare för att sedan leva som ensam pensionär är det högsta livet har att erbjuda. Många sådana fall dessvärre, men det är inte hela bilden. Uppenbarligen spelar många faktorer in. Inte enbart utbildningsnivå och välstånd utan även saker som kostnaden för att leva/uppfostra ett eller flera barn, oro och otrygghet, klimatkris ångest etc etc.

Jag tror att man kan skriva en hel bok om ämnet så det finns nog inga enkla, svartvita dogmatiska svar.
Citera
2024-03-23, 12:18
Medlem
Loreias avatar
I Japan och Sydkorea handlar det mycket om att det är svårt att få ihop ekonomin så båda måste arbeta och den typen av föräldraledighet vi är vana vid är inte en grej där + barnomsorg är ofta dyrt och svårt att få platser.
Vill man bo i de större städerna är hyran skitdyr, ofta litet och folk prioriterar helt enkelt karriär och egen fritid mer.
I Japan reagerade t.ex. ingen på att jag är hemmafru, trots att jag och min man inte har barn... för helt enkelt barn är skitdyra tyckte man
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in