2024-03-22, 18:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Ja, visst är det så.
Det har skett många förändringar som säkert alla hade goda avsikter för tiden, men som visade sig inte bli särskilt bra.

Sverige hade en av världens bästa och mest välfungerande skolor. Ändå valde Göran Persson att genomföra kommunaliseringen mot allas inrådan.
Kommunaliseringen var en katastrof och bör backas omgående.

Sedan följde högern upp med ytterligare reformer som låg i tidens fria anda. De tänkte att skolan, i likhet med övriga branscher, skulle fungera ännu bättre på en konkurrensutsatt marknad och med en annan typ av mål och styrning.

Därefter kom Sossarna tillbaka för att mörda skolan ytterligare genom att införa likabehandlingslagar där fristående aktörer och kommunala aktörer (som har helt olika uppdrag) skulle få samma ersättningar från skattebetalarna.

Efter detta har skolarbetet bestått i att försöka reparera skadorna av detta. Införa lärarlegitimation, läroplaner och olika direktiv. Man försöker förändra skolvalet och så diskuteras plötsligt att förbjuda friskolor (vilket är galenskap tycker jag). Många länder med välfungerande skolor har också friskolor. Det är inte friskolan i sig som är problemet, men delar av politiken vill gärna få det att framstå som det.

Problemen inom skolan är så omfattande och många. De sträcker sig från skollagar (som någon skrivit), hundratals olika aktörer och huvudmän (som någon skrivit) till styrningen av skolan och synen på vad skolan är (som oftast inte är så charmerande).

Det är hög tid att återta kontrollen igen och jag är övertygad om att vi behöver börja med:

- Åter centralisera den offentliga skolan (men behålla fristående aktörer)

- Förtydliga huvudmannens uppdrag och skillnader och anpassa ersättningen därefter

- Lägga om skolans styrning till en regelstyrd skola, som har ett tydligt uppdrag och inte ska flumma runt och vara experimentell.

- Jag hade visserligen gärna sett att skolvalet försvann eftersom det i alla länder där det prövats lett till ökad skolsegregation. Samtidigt skulle det i Sverige innebära att friskolor skulle behöva ingå i utbudsansvaret vilket verkligen inte är meningen! Då skulle vi lika gärna kunna skrota hela friskoleystemet eftersom dess grundtanke med skolor med specifik inriktning ska finnas.
Det finns inte EN sak som blivit bättre med allt experimenterande med skolan sedan Göran Persson 1990, vilket är fascinerande. Hur kan man köra något i botten så mycket. Det är mycket enkelt att se att när vi backar reform för reform, och börjar närma oss mitt 1970-tal, så blir det åter lugnare i klasserna och barnen kan mer enligt PISA och tjejerna mår antagligen mindre dåligt.

Sverige har världens dyraste skola och detta är anledningen till att det inte gått värre. Men nu kan det bara bli bättre, och som bonus kommer det att kosta mindre. Skolan i Finland kostar t.ex bara 60% och (naturligtvis) kom finnarna på plats 1 åter igen i den årliga listan "Happiest country".
https://www.euronews.com/health/2024/03/20/finland-named-the-worlds-happiest-country-again-in-2024-but-young-people-in-europe-are-str
Sverige gick upp en placeirng till plats 4, inte så dåligt och tydligen ett bra land fortfarande. Jag spekulerar i att problemen i tråden, jag har varit i Staffanstorp 100-tals gånger och det ser mycket lugnt och prydligt ut, inte är jättetunga.
Citera
2024-03-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
"En gång följde han efter min dotter till toaletten och sa att han skulle döda henne. En annan gång knuffade han henne från en gunga. Hon tappade luften vid fallet."

"Jag såg hur pojken sprang runt hej vilt den dagen. Han knäade en annan pojke mitt framför mig. Det fanns helt enkelt inte resurser för att ta hand om pojken på det sätt som han behövde."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQ5J3B/vald-i-skolan-linas-sjuaring-dodshotades

Någon som vet mer? Har skolan fått resurser att hantera pojken?

Vart är barnens pappor?
Sitter på ett café och dricker latte nedgrävda i en telefon som de beta hanar de är.
Antagligen .
Citera
2024-03-22, 19:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Borde vara specialklasser för sådant bus. I typ Kiruna.
Sätt en sådan kille i specialklass med två årskurser äldre dampungar och det skulle upphöra omedelbart.
Citera
2024-03-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej, den allra största förändringen som inträffat är kommunaliseringen av skolan, den skedde under Göran Persson (s) som skolminister, och där hittar du grundorsaken till varför skolorna förvildades och skolresultaten sjönk. Det är enkelt att utläsa ur PISA-testen som görs med jämna mellanrum.

Jasså? Upplys mig gärna hur GPs vilja att låta alla skolenheter ha EN huvudman skulle utgöra grundorsaken till skolans förfall. Du vet, socken/kommun har haft ansvaret över utbildningen sedan 1630, det har gått hur bra som helst.

Det var Skolministern Ulla Tillander som började sätta symbiosen mellan de olika skolformerna i gungning för att sedan förstärkas av Beatrice Asks förslag om en vidareutveckling av den fria skolmarknaden.
SOU 1981:34 Fristående skolor för skolpliktiga elever : delbetänkande
Regeringens proposition 1991/92: 95 om valfrihet och fristående skolor
Regeringens proposition 1992/93:230 Valfrihet i skolan

GPs proposition om att ena alla yrkesområden inom skolenheten under en skolhuvudman.

Sedan är det rätt sött att du tar upp PISA, för det är ett test som OECD är huvudman till. Det var OECD som tvingade både Ask och GP att köra vidare med NPM och det fria skolvalet. Det syns väldigt tydligt genom att Palme först förbjöd vinster i förskolan, för att sedan låta GP stadga lag för att tillåta vinster i alla skolformer.

Kom inte med påståenden du inte vet något om.
Citera
2024-03-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Jo tjena. Vänstern började förstöra skolan redan på 80 talet.

Det började tidigare iofs,

En anekdot från min tid i grundskolan. I min högstadieskola skulle det utlysas en tävling ā 1000 kr. för den klassen som "Julpyntade" sitt klassrum finast att användas till ngt. för hela klassen. "Alla" flickor började såklart göra det fint i våra klassrum (vi råkade vara den första skolan med sk. "hemrum" där de gemensamma ämnen genomfördes där).

När det var dags för prisutdelning så löd motiveringen enl. följande "Alla klassrum är lika fint pyntade, så därför har vi beslutat att klass 9E (den sk. obs-klassen, de som sparkat sönder skåpen och förstört i övrigt) skall få utmärkelsen som en uppmuntran. citat: slut citat.

Personligen tror jag att svensk skola förstördes redan med och av Olof Palme och LGR 69.
Citera
2024-03-22, 19:33
Avstängd
Gör en orosanmälan hos soc, barn som slåss blir ofta slagna själva.
Citera
2024-03-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Personligen tror jag att svensk skola förstördes redan med och av Olof Palme och LGR 69.

Jag tycker att det är lite kul att du säger så, jag har träffat en numer pensionerad lärare som har sagt samma sak: svenska skolan började förfalla i samma ögonblick som Palme blev skolminister! Läraren jag pratade med hade varit verksam som lärare hela sitt liv, och sett många saker förändras i skolan, men tydligen slog Palme alla tidigare negativa förändringar.

Vad gäller den aktuella ungen måste man, på något sätt, ta reda på varför ungen beter sig som han/hon gör. Lösningen på problemet är nämligen helt annorlunda beroende på orsaken. Bara för att det är kul att spekulera lite:

- det kan vara våldsamt hemma hos ungen. Ungen kan då, omedvetet, använda sitt våld i skolan som något sätt att antingen be om hjälp eller "lätta på trycket". Lösningen är i så fall att koppla in Socialtjänsten och se till att de undersöker familjen med mikroskop.

- ungen kan ha någon typ av diagnos. Ett lämpligt första steg är i så fall att se till att ungen utreds av experter. Om det går att göra utan att blanda in föräldrarna bör man göra det, då en del föräldrar har inställningen "Min unge skall inte diagnostiseras, för då blir han sin diagnos!". Om man kommer fram till en diagnos får an arbeta vidare därifrån.
Citera
2024-03-22, 19:54
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Radda upp personalen och fota sedan kasta in i fängelse. Hela ledningen på skolan.

Såna här problem barn ska försvinna från vanliga elever.
Du inser att det finns lagar som styr sånt här? Skolan kan ju inte göra något, de hamnar snarare i fängelse om de verkligen skulle göra något. Detta handlar om lagstiftning och skolpolitik, inte om vad personalen på skolan.
Citera
2024-03-22, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Särskolan har jag för mig är bara för utvecklingsstörda.
Tvivlar kompetens för att hantera våld finns där.

Är barnet så stökigt att den inte kan fungera i vanlig skolan så ska de definitivt iväg till specialskolor för problembarn.
Kanske en koncept att öppna i anslutning till våra fängelser.
Där finns kompetensen att hålla kontroll på våldsverkare och de måste erbjuda skola till alla minderåriga som gör våldsbrott, så man slår två flugor i en smäll här.
Skolpersonal som arbetar nära barn med varianter av funktionsnedsättningar har både kompetens och vana att hantera våldsamma situationer.
Citera
2024-03-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
J
Sverige hade en av världens bästa och mest välfungerande skolor. Ändå valde Göran Persson att genomföra kommunaliseringen mot allas inrådan.
Kommunaliseringen var en katastrof och bör backas omgående.

Sedan följde högern upp med ytterligare reformer som låg i tidens fria anda. De tänkte att skolan, i likhet med övriga branscher, skulle fungera ännu bättre på en konkurrensutsatt marknad och med en annan typ av mål och styrning.

Din tidslinje är helt bakvänd. Det var faktiskt Tillander som först började luckra upp symbiosen mellan privata/enskilda skolhuvudmän och hör och häpna; KOMMUNALA. Detta började gro redan i mitten på 70-talet, när OECD fick uppdraget att upprusta Europas samhällsekonomi efter krigen. Det GP gjorde var att enbart göra så att varje skolenhet gick under EN skolhuvudman och inte två. Vilket gjorde det enklare att administrera skolan.
Kyrkans administrativa funktion hade tappat sin funktion och kunde inte längre administrera utbildningsväsendet. Staten med sin Skolöverstyrelse mäktade inte med att administrera all den korrespondens som skedde efter att Sverige fick sin kommunala indelning.

Citat:
Därefter kom Sossarna tillbaka för att mörda skolan ytterligare genom att införa likabehandlingslagar där fristående aktörer och kommunala aktörer (som har helt olika uppdrag) skulle få samma ersättningar från skattebetalarna.

Jasså?

Nu var det förvisso Tillander som förde frågan om att enskilda huvudmän skulle kunna bedriva skolpliktig verksamhet under samma villkor som de kommunala huvudmännen. Tillander föreslog i Prop. 1982/83:1 att enskilda huvudmän godkända för skolpliktig verksamhet skulle få möjlighet att bedriva undervisning på lika ekonomiska möjligheter som de kommunala skolorna. Statsbidragen skulle således jämkas så att de blev lika mellan enskilda och kommunala skolhuvudmän så länge verksamheten drevs inom hemkommunen och var en bidragande och kompletterande verksamhet, dvs hade en pedagogisk inriktning som den kommunalla skolan inte hade. Tillander utgick till en del från SEH-kommittens statliga utredning (SOU 1981:34 som föreslog en elevrelaterad "skolpeng" till de nu godkända friskolorna.

Samtidigt föreslog statsråd Karl Boo (Prop. 1980/81:80 att kommunerna skulle få ökad självstyre och självbestämmanderätt. Det var således inte GP som kom med detta förslag, utan en centerpartist i en BLÅ regering.

Några år senare föreslog åter en borgerlig regering, med skolminister Beatrice Ask, ett utökat stöd för friskolor och en obegränsad valfrihet för föräldrarna. Kravet på komplement togs bort samtidigt som att den gografiska begränsningen ändrades till att föräldrarna hade rätt att söka till friskolor även utanför hemkommunen.
(Prop.1991/92: 95, prop. 1992/93: 230)

Men hey! Vi kan väl skylla på sossarna, eller hur?

Citat:
Efter detta har skolarbetet bestått i att försöka reparera skadorna av detta. Införa lärarlegitimation, läroplaner och olika direktiv. Man försöker förändra skolvalet och så diskuteras plötsligt att förbjuda friskolor (vilket är galenskap tycker jag). Många länder med välfungerande skolor har också friskolor. Det är inte friskolan i sig som är problemet, men delar av politiken vill gärna få det att framstå som det.

Men.. Läroplaner har vi haft i 300 år och du kan läsa väldigt gamla läroplaner på projekt Runeberg. Nej, friskolor är inte ett problem i sig om de kompletterar ordinarie undervisning med särskilda pedagogiska inriktningar. Så har vi bedrivit skola i 200 år. Det var när Tillander och Ask beordrades av OECD att införa NPM som sakerna gick utför. Det är kvasimarknaden som NPM orsakade som utgör de brister vi har idag. Alla europeiska länder har samma problem med NPM, då de följer OECDs uppdrag att återställa Europeisk ekonomi.

Citat:
Problemen inom skolan är så omfattande och många. De sträcker sig från skollagar (som någon skrivit), hundratals olika aktörer och huvudmän (som någon skrivit) till styrningen av skolan och synen på vad skolan är (som oftast inte är så charmerande).

Nu finns det bara fyra olika typer av skolhuvudmän. Den största av dem är faktiskt just nu den enskilda huvudmannen. Den kategorin är till och med större än kategorin kommunal huvudman. Skolväsendets syfte och uppdrag är lagstadgad.

Citat:
- Åter centralisera den offentliga skolan (men behålla fristående aktörer)

Du vill behålla kakan och samtidigt äta den, eller hur?
Idag finns det skolformer med enbart offentlig/statlig huvudman. Dessa skolformer går till och med sämre än för de kommunala huvudmännen. Våra statliga skolhuvudmän har stora, ja enorma, svårigheter att bedriva skola. Vi har ett skolexempel på statlig skolhuvudman som numer inte har förtroendet av regeringen att fortsätta; det är SIS. SPSM har tio skolor och de fungerar väldigt dåligt och SPSM brottas dessutom med en identitetskris där de försöker lek myndighet med ena foten och skolhuvudman med den andra foten. Med svansen söker de också vara någon form av lobbyverksamhet för deras dövverksamhet (en lååång historia som sträcker sig genom hela 1900-talet).

Hur hade du tänkt dig att staten skulle kontrollera alla skolenheter som finns på kommunal nivå?
Inte ens Kyrkan mäktade med detta! Det var därför undervisningen knoppades av från den kyrkliga administrationen, det blev aldelles för bökigt när kommunerna plötsligt hade ett hundratal skolenheter istället för kanske FEM.

Citat:
- Förtydliga huvudmannens uppdrag och skillnader och anpassa ersättningen därefter
- Lägga om skolans styrning till en regelstyrd skola, som har ett tydligt uppdrag och inte ska flumma runt och vara experimentell.

Huvudmannens styrning av skolan är glasklar och finns tydligt i Skollagen. Det är NPM som ställer till det, vilket är en helt annan sida av myntet. Tyvärr har skolan och framförallt pedagogiken alltid fått dela intresse med psykologins många experiment. Vilja att testa nya psykologiska metoder på barn försvinner inte med att du vill "regelstyra" skolan.

Citat:
- Jag hade visserligen gärna sett att skolvalet försvann eftersom det i alla länder där det prövats lett till ökad skolsegregation. Samtidigt skulle det i Sverige innebära att friskolor skulle behöva ingå i utbudsansvaret vilket verkligen inte är meningen! Då skulle vi lika gärna kunna skrota hela friskoleystemet eftersom dess grundtanke med skolor med specifik inriktning ska finnas.

Friskolorna har längre levat i symbio med den offentliga verksamheten. Så länge som friskolorna kompletterar den offentliga verksamheten så fungerar systemet.

Men inget av det vi skriver kommer att hjälpa denna flicka som har problem med en klasskompis. För det problemet är en helt annan best att tackla.
Citera
2024-03-22, 20:26
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är lätt att agera med ilska och tänka "ge pojken en rak höger så han skärper sig" men det är ju sällan det som är lösningen.

Det har du rätt i, ibland kan man behöva ge pojken en rak vänster istället. Funkar inte höger så funkar kanske vänster. Helt riktigt.

Nä, men tyvärr är det ju så att dessa individer oftast behöver hårdare tag. De behöver smaka på sin egen medicin för att överhuvudtaget fatta vad de håller på med.
Dock kommer ju inte våld att lösa allt, men skulle han fått tillbaka med samma mynt alltid, så hade det blivit bättre ordning på grabben.

Samhället är alldeles för mesigt idag.

Han hade behövt att sitta i särklass med likasinnade, så kan de puckla på varandra allt fan de vill.
Citera
2024-03-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det finns inte EN sak som blivit bättre med allt experimenterande med skolan sedan Göran Persson 1990, vilket är fascinerande. Hur kan man köra något i botten så mycket. Det är mycket enkelt att se att när vi backar reform för reform, och börjar närma oss mitt 1970-tal, så blir det åter lugnare i klasserna och barnen kan mer enligt PISA och tjejerna mår antagligen mindre dåligt.

Sverige har världens dyraste skola och detta är anledningen till att det inte gått värre. Men nu kan det bara bli bättre, och som bonus kommer det att kosta mindre. Skolan i Finland kostar t.ex bara 60% och (naturligtvis) kom finnarna på plats 1 åter igen i den årliga listan "Happiest country".
https://www.euronews.com/health/2024/03/20/finland-named-the-worlds-happiest-country-again-in-2024-but-young-people-in-europe-are-str
Sverige gick upp en placeirng till plats 4, inte så dåligt och tydligen ett bra land fortfarande. Jag spekulerar i att problemen i tråden, jag har varit i Staffanstorp 100-tals gånger och det ser mycket lugnt och prydligt ut, inte är jättetunga.

Håller med.

Möjligen har lönerna höjts något, vilket var hans ursäkt för att genomföra detta. De låg ju fast i nästan 20 år pga staten inte ville höja lärarens löner i Svenska skolan.

Däremot ser lärarlönerna fastnat igen och ligger under Sveriges BNP. Skamligt låga i relation till den enormt ökade arbetsbördan och arbetsmiljöproblemen dessutom. Inte konstigt att ingen vill arbeta som lärare och de som gör det överväger att sluta för sin egen hälsas skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in