2024-03-22, 00:59
Medlem
Economicuss avatar
Enligt skatteverket så ska :Marknadsnoterade aktie- och aktieindexterminer redovisas på blankett K4 under avsnitt A

Detta är första gången som jag deklarerar manuellt och för futures och jag har inte riktigt koll på hur jag ska göra.

Jag har fått en "monthly statement" från min mäklare som är baserad i USA.
I dokumentet så står det namns på finansiella instrumentet och annat.
Jag har även fyllt i en WE8-BEN form för att inte bli dubbel skatteskyldig.

Det är inte många kontrakt, totalt 26 st. 13 köp och 13 sälj egentligen då endast 13 affärer.

I k4 blanketten står det.

Antal:
Beteckning
försäljinngspris
omkostnadsbelopp
vinst
förlust

Om jag tex handlat MES futures.

Ska jag då fylla i så här: Gäller tex en affär där jag blanka/shorta en terminskontrakt.

Antal: 1 ( ska jag skriva 1 eller är det 2 jag ska skriva eftersom jag går in och sedan ut ur en kontrakt dvs går in och ut ur min position).
Beteckning: MESH3 (kontraktets namn/kod)
försäljinngspris: 3884.5 (jag blanka/shorting dvs "sålde")
omkostnadsbelopp: 3882.5 (jag gjorde en buy to cover)
vinst: 10 usd ( efetrsom +8 ticks där varje tick är värt 1,25 usd)
förlust:0 ( ska jag låta den vara tom eller ska jag fylla i 0 pga jag inte hade någon förlust)

OBS! jag läste på nätet att: Omkostnadsbeloppet är den totala summan du betalar när du köper aktier. I den summan inkluderas priset för aktien, alltså den kurs du köper aktien till, samt courtaget. Oftast är det bara aktiens pris och courtaget som räknas in i omkostnadsbeloppet.

Alltså är omkostnadsbeloppet tex det jag betalar för att köpa 1 kontrakt. Och i mitt fall när jag gör "en cover" så köper jag ju ett kontrakt och då är det omkostnadsbeloppet som gäller.
Senast redigerad av Economicus 2024-03-22 kl. 01:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in