• 6
  • 7
2024-03-23, 03:23
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
De flesta tillverkare har 70 dagars hållbarhet på smör, oavsett om saltat eller osaltat. Dvs. ingen skillnad i hållbarhet.

Tror du hittar på för att hata på osaltat smör.

Finns ingen fördel med saltat smör, men flera fördelar men osaltat smör.
Och där kom du in i ditt vanliga mode "alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet"

Tror du verkligen på fullaste allvar att två produkter automatiskt har exakt samma hållbarhet bara för att det står samma på paketet?

Det finns fördelar med osaltat smör. Ingen av dem är speciellt relevant för mig i mitt hem. Jag bakar inte och jag använder alltid extra salt även med saltat smör. Saltat smör har också fördelar. Som längre hållbarhet, och att när jag gör en macka med det så behöver jag inte salta. Men helt ärligt är det inte en viktig fråga alls för mig. Köpte osaltat för några månader sedan när det saltade var slut i affären. Kan använda vilket som. Det spelar ingen större roll.

Var hatar jag på osaltat smör? Jag säger ju att i ett storkök så är det det jag hade valt, och hade jag gjort saker där saltat smör har för mycket salt så hade jag också valt osaltat istället. Men nu gör jag inte det.

Du är verkligen helt otrolig. Du visar alltid upp en total oförmåga att acceptera att din syn inte är ljuset och sanningen, och som vanligt slutar du svara på de saker du tycker är lite jobbiga att svara på.
Citera
2024-03-23, 09:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Eller bara lägga ner en bit lök eller annat så ser man när oljan är redo

Jo och mm

En lite enklare metod kan göras med hjälp av en träslev. Placera änden av träskeden i oljan medan den värms upp när du börjar se många små bubblor bildas runt den, oljan är tillräckligt varm. Om oljan bubblar för mycket och spottar är den för varm.
Citera
2024-03-23, 11:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och där kom du in i ditt vanliga mode "alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet"

Tror du verkligen på fullaste allvar att två produkter automatiskt har exakt samma hållbarhet bara för att det står samma på paketet?

Det finns fördelar med osaltat smör. Ingen av dem är speciellt relevant för mig i mitt hem. Jag bakar inte och jag använder alltid extra salt även med saltat smör. Saltat smör har också fördelar. Som längre hållbarhet, och att när jag gör en macka med det så behöver jag inte salta. Men helt ärligt är det inte en viktig fråga alls för mig. Köpte osaltat för några månader sedan när det saltade var slut i affären. Kan använda vilket som. Det spelar ingen större roll.

Var hatar jag på osaltat smör? Jag säger ju att i ett storkök så är det det jag hade valt, och hade jag gjort saker där saltat smör har för mycket salt så hade jag också valt osaltat istället. Men nu gör jag inte det.

Du är verkligen helt otrolig. Du visar alltid upp en total oförmåga att acceptera att din syn inte är ljuset och sanningen, och som vanligt slutar du svara på de saker du tycker är lite jobbiga att svara på.

Jag slutar inte svara för att det är jobbigt, men för att jag gick och la mig. Det sagt så ser jag ingen större poäng att fortsätta tjafsa med dig i tråden. Mina inlägg är svar på varför man bör använda osaltat smör istället för saltat. Jag har aldrig efterfrågat vad du personligen gör. Det är totalt ointressant för mig vad du gör i ditt liv. Är inte det minsta intresserad.

För övriga i tråden så kan jag rekommendera att ha osaltat smör, Ghee och rapsolja som en bas för matlagningsfetter hemma. Sedan har man ju givetvis nytta av andra fetter och oljor också, men där har man iaf. en utmärkt bas att utgå ifrån för att komma tillbaka till TS fråga.
Citera
2024-03-23, 13:22
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jag slutar inte svara för att det är jobbigt, men för att jag gick och la mig. Det sagt så ser jag ingen större poäng att fortsätta tjafsa med dig i tråden. Mina inlägg är svar på varför man bör använda osaltat smör istället för saltat. Jag har aldrig efterfrågat vad du personligen gör. Det är totalt ointressant för mig vad du gör i ditt liv. Är inte det minsta intresserad.
Det var du själv som lade ribban med att inleda med ett pompöst raljerande om att det är "ren idioti", men du tål inte ifrågasättande av dina dogmer. Om du inleder på det sättet så förväntar man sig starka argument som går att applicera på alla.

Och det där med att sluta svara hade du börjat med redan några inlägg innan du gick och la dig. Det är ett mönster som jag har sett dig göra i väldigt många diskussioner, och det är att du blir väldigt selektiv med vilka detaljer du väljer att svara på.

Du har fel i sak när du säger att det inte finns några fördelar. Sen är fördelarna inte direkt av livsavgörande karaktär. Men å andra sidan är fördelarna med osaltat smör inte direkt jättestora för alla heller.

Här är för övrigt en bra video på ämnet https://www.youtube.com/watch?v=kP1BHrvYopI

Där tar han upp det där med att i proffskök så är ett av målen standardisering, att kunna skicka ut dussintals portioner per dag som smakar likadant dag efter dag. Det är inte det minsta relevant för en hemmakock.
Citera
2024-03-23, 13:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
500gr smör kostar kanske 40kr i butik. Lågt räknat ger det kanske 400gr klarifierat smör. Definitivt billigare, med andra ord.

/AI

Citat:
https://www.ica.se/recept/ghee-725092/

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Billigast är nog att göra själv; smält ett paket smör på svag värme, häll försiktigt upp i ett glas så att inte bottensatsen kommer med och sedan in i kylskåpet. Därefter är det bara att harva efter behov. Perfekt att poppa popcorn i, för övrigt.

/AI

Jo, det är ett bra tips att kunna göra det själv. Skall köra enligt ovan förslag som tipsades om i tråden.

Tack!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in