Citat:
Ursprungligen postat av
peterpanp
Som sagt, alla proffs kör i stort med osaltat smör. Inte bara bagare men även kockar.
Det är väldigt mycket som proffs gör annorlunda än hemmakockar. Hade jag jobbat i en restaurang hade jag också kört osaltat eftersom hållbarheten inte är en faktor för smör i storkök.
Citat:
En annan fördel är att osaltat smör tål högre temperaturer än saltat smör, och just det är en fördel vid matlagning (dock inte så mycket vid bakning).
Jo, det var det någon annan som nämnde tidigare också. Den kan jag möjligtvis köpa, även om jag inte har märkt någon nämnvärd skillnad när jag har testat själv. Men jag brukar inte steka smör på höga temperaturer heller.
Citat:
Men som sagt; även smaken är bättre på osaltat smör. Mer lite sötare smörsmak, och högre fetthalt. Mindre vatten.
Vilket som sagt inte kommer göra någon skillnad för mig eftersom det inte finns något tillfälle där jag använder smör där jag inte också kommer tillsätta minst så mycket extra salt som motsvarar skillnaden.
Citat:
Men det känns som du inte är så intresserad av att osaltat kan vara bättre, och känns som du på förhand känslomässigt bestämt dig för att osaltat är bäst. Är inte så stor idé att diskutera då.
Lustigt att du säger det med tanke på att din öppning är att det är "ren idioti att ha saltat smör" som en typisk fanboy
Herregud, jag har inga problem med att vissa har behov av osaltat. Jag säger bara att saltat passar mina behov bättre. Jag körde osaltat förr innan jag insåg att det var poänglöst för mig.
Citat:
Hållbarhet är den absolut enda fördelen med saltat smör, men man tillsätter ofta lite mer mjölksyra (som är även positivt för smaken) i osaltat smör, som gör att hos många tillverkare så har du lika lång hållbarhet på osaltat smör som saltat. 70 dagar för tex. Arla, oavsett salthalt på smöret.
Möjligt att de gör, men det enda smör som blivit dåligt i min kyl är osaltat.