2024-03-22, 16:53
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
du har ju också tex klarifierat smör på burk.

Billigast är nog att göra själv; smält ett paket smör på svag värme, häll försiktigt upp i ett glas så att inte bottensatsen kommer med och sedan in i kylskåpet. Därefter är det bara att harva efter behov. Perfekt att poppa popcorn i, för övrigt.

/AI
Citera
2024-03-22, 18:13
Medlem
Mix olja smör är min favorit obs het pannan!
Citera
2024-03-22, 21:07
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Billigast är nog att göra själv; smält ett paket smör på svag värme, häll försiktigt upp i ett glas så att inte bottensatsen kommer med och sedan in i kylskåpet. Därefter är det bara att harva efter behov. Perfekt att poppa popcorn i, för övrigt.

/AI

Tror Du verkligen att det blir billigare?
En 500 gram burk klarifierat smör kan man köpa för 129:-
Citera
2024-03-22, 21:23
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tror Du verkligen att det blir billigare?
En 500 gram burk klarifierat smör kan man köpa för 129:-

500gr smör kostar kanske 40kr i butik. Lågt räknat ger det kanske 400gr klarifierat smör. Definitivt billigare, med andra ord.

/AI
Citera
2024-03-23, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Är det ett rationellt förhållningssätt till livet att avstå från allt som är "cancerframkallande"?
Ytterst valfritt.. Dock handlar den största majoriteten ovetande, skulle folk vara medvetna om vad som är cancerogent hade inte jordens resurser räckt till. Vilket åtminstone du verkar klok nog att förstå.
Citera
2024-03-23, 01:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad är det för fel på saltat smör till matlagning?

Du får för salt mat.

Bättre att tillsätta rätt mängd salt separat, om det behövs. Är ju ren idioti att ha saltat smör.
Citera
2024-03-23, 01:06
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Du får för salt mat.

Bättre att tillsätta rätt mängd salt separat, om det behövs. Är ju ren idioti att ha saltat smör.
Hur fasen ska det gå till att man får för salt mat för att man har saltat smör? Man provsmakar ju när man saltar.
Citera
2024-03-23, 01:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Hur fasen ska det gå till att man får för salt mat för att man har saltat smör? Man provsmakar ju när man saltar.

Nästan alla proffskockar och bagare kör osaltat. Detta för att just kunna få rätt saltmängd (eller ingen alls). Dels så kan ju andra ingredienser innehålla salt som gör att det blir för mycket, och dels har du problemet att olika tillverkare har olika salthalter. Ett "normal"saltat smör från en tillverkare kan ha en annan salthalt hos en annan.

En annan nackdel med saltat smör är att du kan få en bitter bismak när saltet reagerar med andra ingredienser. Speciellt vid bakning så är detta av betydelse.

Ytterligare skillnad är att osaltat smör innehåller ett par procent högre fetthalt och har en lite tydligare smörsmak än saltat smör.

På samma sätt så innehåller saltat smör mer vätska då saltet binder vatten mer. Detta kan vara en nackdel vid tex. bakning av vissa typer av bakverk.

Grundtipset är alltså att alltid ha osaltat smör hemma, och sedan kan du alltid addera salt extra i rätt mängd (i de fall som det behövs).

Du har mest bara fördelar med osaltat smör, men inga direkta nackdelar.
Citera
2024-03-23, 02:00
Citat:
Nästan alla proffskockar och bagare kör osaltat. Detta för att just kunna få rätt saltmängd (eller ingen alls). Dels så kan ju andra ingredienser innehålla salt som gör att det blir för mycket, och dels har du problemet att olika tillverkare har olika salthalter. Ett "normal"saltat smör från en tillverkare kan ha en annan salthalt hos en annan.

En annan nackdel med saltat smör är att du kan få en bitter bismak när saltet reagerar med andra ingredienser. Speciellt vid bakning så är detta av betydelse.

Ytterligare skillnad är att osaltat smör innehåller ett par procent högre fetthalt och har en lite tydligare smörsmak än saltat smör.

På samma sätt så innehåller saltat smör mer vätska då saltet binder vatten mer. Detta kan vara en nackdel vid tex. bakning av vissa typer av bakverk.

Grundtipset är alltså att alltid ha osaltat smör hemma, och sedan kan du alltid addera salt extra i rätt mängd (i de fall som det behövs).

Du har mest bara fördelar med osaltat smör, men inga direkta nackdelar.
Nu bakar jag ju väldigt sällan, och jag har aldrig någonsin bakat något som inte ska ha salt. Har man det behovet så förstår jag absolut att man vill ha osaltat, men det har inte jag. Har dock aldrig varit med om att det har orsakat några problem. Så jävla mycket salt är det inte i saltat smör.

Men i kommentaren så handlade det om matlagning, och blir det för salt så är det kockens fel och inte smöret. Det där med högre fetthalt och tydligare smörsmak ger jag inte mycket för i matlagning, eftersom jag ändå kommer tillsätta det salt som saknas.

Saltat smör har lite bättre hållbarhet. Kan inte se just några fördelar med osaltat som är relevanta för mig.
Citera
2024-03-23, 02:09
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Nu bakar jag ju väldigt sällan, och jag har aldrig någonsin bakat något som inte ska ha salt. Har man det behovet så förstår jag absolut att man vill ha osaltat, men det har inte jag. Har dock aldrig varit med om att det har orsakat några problem. Så jävla mycket salt är det inte i saltat smör.

Men i kommentaren så handlade det om matlagning, och blir det för salt så är det kockens fel och inte smöret. Det där med högre fetthalt och tydligare smörsmak ger jag inte mycket för i matlagning, eftersom jag ändå kommer tillsätta det salt som saknas.

Saltat smör har lite bättre hållbarhet. Kan inte se just några fördelar med osaltat som är relevanta för mig.

Som sagt, alla proffs kör i stort med osaltat smör. Inte bara bagare men även kockar.

En annan fördel är att osaltat smör tål högre temperaturer än saltat smör, och just det är en fördel vid matlagning (dock inte så mycket vid bakning).

Men som sagt; även smaken är bättre på osaltat smör. Mer lite sötare smörsmak, och högre fetthalt. Mindre vatten.

Men det känns som du inte är så intresserad av att osaltat kan vara bättre, och känns som du på förhand känslomässigt bestämt dig för att osaltat är bäst. Är inte så stor idé att diskutera då.

Hållbarhet är den absolut enda fördelen med saltat smör, men man tillsätter ofta lite mer mjölksyra (som är även positivt för smaken) i osaltat smör, som gör att hos många tillverkare så har du lika lång hållbarhet på osaltat smör som saltat. 70 dagar för tex. Arla, oavsett salthalt på smöret.
Senast redigerad av peterpanp 2024-03-23 kl. 02:11.
Citera
2024-03-23, 02:34
Citat:
Som sagt, alla proffs kör i stort med osaltat smör. Inte bara bagare men även kockar.
Det är väldigt mycket som proffs gör annorlunda än hemmakockar. Hade jag jobbat i en restaurang hade jag också kört osaltat eftersom hållbarheten inte är en faktor för smör i storkök.

Citat:
En annan fördel är att osaltat smör tål högre temperaturer än saltat smör, och just det är en fördel vid matlagning (dock inte så mycket vid bakning).
Jo, det var det någon annan som nämnde tidigare också. Den kan jag möjligtvis köpa, även om jag inte har märkt någon nämnvärd skillnad när jag har testat själv. Men jag brukar inte steka smör på höga temperaturer heller.

Citat:
Men som sagt; även smaken är bättre på osaltat smör. Mer lite sötare smörsmak, och högre fetthalt. Mindre vatten.
Vilket som sagt inte kommer göra någon skillnad för mig eftersom det inte finns något tillfälle där jag använder smör där jag inte också kommer tillsätta minst så mycket extra salt som motsvarar skillnaden.

Citat:
Men det känns som du inte är så intresserad av att osaltat kan vara bättre, och känns som du på förhand känslomässigt bestämt dig för att osaltat är bäst. Är inte så stor idé att diskutera då.
Lustigt att du säger det med tanke på att din öppning är att det är "ren idioti att ha saltat smör" som en typisk fanboy

Herregud, jag har inga problem med att vissa har behov av osaltat. Jag säger bara att saltat passar mina behov bättre. Jag körde osaltat förr innan jag insåg att det var poänglöst för mig.

Citat:
Hållbarhet är den absolut enda fördelen med saltat smör, men man tillsätter ofta lite mer mjölksyra (som är även positivt för smaken) i osaltat smör, som gör att hos många tillverkare så har du lika lång hållbarhet på osaltat smör som saltat. 70 dagar för tex. Arla, oavsett salthalt på smöret.
Möjligt att de gör, men det enda smör som blivit dåligt i min kyl är osaltat.
Citera
2024-03-23, 02:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Möjligt att de gör, men det enda smör som blivit dåligt i min kyl är osaltat.

De flesta tillverkare har 70 dagars hållbarhet på smör, oavsett om saltat eller osaltat. Dvs. ingen skillnad i hållbarhet.

Tror du hittar på för att hata på osaltat smör.

En ytterligare fördel är att osaltat smör är renare än saltat smör. När man skall göra Ghee och klarifierat smör så utgår man alltid från osaltat smör pga. bättre renhet.

Finns ingen fördel med saltat smör, men flera fördelar men osaltat smör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in