Citat:
Ursprungligen postat av
Morbidia
Ja jag tycker också det är upp till mej om jag vill vara sjukskriven eller ta ut annan ledighet men det tycker inte den här personen. Hans främsta argument är att om jag struntar i att anmäla mej sjuk kan inte HR rehabilitera mej om det skulle behövas. Det kanske ligger en liten gnutta sanning i det även om jag inte kan se att HR skulle vara till någon hjälp just i mitt fall. Varför jag inte vill vara sjukskriven är en annan diskussion. Här vill jag veta lagar och regler vad som gäller.
Lagar och regler är:
Du väljer själv om du sjukskriver dig eller ej, och arbetsgivaren väljer själv att godkänna att du ska få använda dig av annan sorts ledighet än sjukskrivning. Arbetsgivaren behöver inte godkänna att du kompar ut från timbanken. Arbetsgivaren behöver inte godkänna semester. Arbetsgivaren måste däremot godkänna sjukskrivning med läkarintyg, och låta försäkringskassan ta striden om den är giltig eller ej.
så låter chefen dig kompa ut med timmar, så får du det. Säger chefen nej, då får du inte det.
och oavsett så är det ditt egna val att söka sjukpenning eller inte, med de konsekvenser som det kan få på din SGI som ditt egna problem.