Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Men för att allt detta ska bli möjligt så måste du utbilda Gripenpiloter på ett helt nytt flygplan, utbilda dem på att lösa helt nya typer av uppgifter och utbilda dem på att lösa uppgifter som de redan är utbildade på, på ett helt nytt sätt. Därtill så ska du utbilda och samöva med WSO, markpersonal m.m. från grunden och all denna kompetens måste vidmakthållas, genom att ha personalen inkallad en eller flera månader varje år.
Det kan mycket väl bli billigare (och ge mycket högre stridseffekt) i att ha fler Gripenflygplan och ha kvar personalen på Gripen vid mobilisering.
De flesta av uppgifterna ovan kan därtill redan lösas med drönare eller med våra Grob G 120.
Du har nog helt rätt iofs och visst har jag förstått att flygvapnet antagligen har resursbrist på alla möjliga fronter. Men det är ändå lite märkligt…
När jag gick på högstadiet, och ja det var länge sedan men ändå inte längre sedan än att internet faktiskt fanns och JAS 39A var på ingång, så hade väl flygvapnet minst tio aktiva stridsflygdivisioner skulle jag tro. Dubbelt så många Tp84, och man bollade dessutom olika versioner av Viggen och man hade dessutom en (eller kanske två) drakendivision igång på F10. Man skötte flygräddning också när jag tänker efter. Och det var dessutom ett flygvapen som redan genomgått nedskärningar.
Nu för tiden är ingenting möjligt verkar det som. Allt är för krångligt och det finns inga resurser osv..
Men okej, jag ser ju kanske också hellre att man beställer fler Gripen än lika många propellerattack. Där är vi överens.
Men en redan färdigutbildad stridspilot som tjänstgjort på flygdivision i kanske sex-sju-åtta år. Kanske som gruppchef de sista åren.. Det är en individ som sitter på en oerhörd erfarenhet, och som det kostats på en hel del. Hen har fått en flygutbildning för många miljoner osv.. Att den inte (om motivationen finns) på några månader skulle klara av att flyga in sig på en Tucano framstår som konstigt. Förr omskolade ju sig erfarna flygförare till helikopterpiloter, och flög sedan flygräddningsuppdrag i mörker över stormande hav.