2006-08-11, 13:48
Medlem
Gravity2s avatar
Lyckades supa mig riktigt jävla snorfull igår och tyckte att det var en jättebra idé att fimpa ciggen på sin hand. Och knä. Och armbåge. Typ en miljon gånger. De flesta ärren är rätt lindriga, det har blivit blåsor som spruckit och sedan nu ser ut som vanliga sår. Men jag har ett stort jävla sår, 1cm i diameter, som är helt jävla vitt. Det betyder att huden är bortbränd va? Kommer det aldrig att läka? Blir lite orolig, vad fan har jag gjort
Tack på förhand.
/R
Citera
2006-08-11, 13:54
Medlem
ismyheadstillons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Lyckades supa mig riktigt jävla snorfull igår och tyckte att det var en jättebra idé att fimpa ciggen på sin hand. Och knä. Och armbåge. Typ en miljon gånger. De flesta ärren är rätt lindriga, det har blivit blåsor som spruckit och sedan nu ser ut som vanliga sår. Men jag har ett stort jävla sår, 1cm i diameter, som är helt jävla vitt. Det betyder att hunen är bortbränd va? Kommer det aldrig att läka? Blir lite orolig, vad fan har jag gjort
Tack på förhand.
/R

Tvätta såren med klorhexidin eller alsolsprit nån gång om dagen så läker det nog bra.

Angående det där "vita" såret, så blev det så på mitt ben när jag skrapade det mot bryggstegen av stål när jag badade. Tror de övre hudlagren försvann, så att vävnaden syntes. Jag har iofs fortfarande sårskorpa där fortfarande så jag kan inte svara på huruvida du kommer få ett ärr eller inte. Men enligt min erfarenhet så bara man låter det vara och inte pillar bort skorpan hela tiden, så läker det fint. Kroppens celler byts ju ut regelbundet, så det kanske tar ett tag om du nu får något som syns.

Om jag är ute och cyklar får någon gärna rätta mig!
Citera
2006-08-11, 13:56
Medlem
NedMedAllts avatar
Om det vita är bindväv så lär det ärret nog inte gå bort i första taget.
Citera
2006-08-11, 14:10
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Om det vita är bindväv så lär det ärret nog inte gå bort i första taget.
Jag skiter i om jag får ett ärr där, så länge det faktiskt är ett ärr och inget halvöppet sår resten av livet.
Har lagt om det nu med en steril kompress och tvättat med asolsprit.
Citera
2006-08-11, 14:18
Medlem
bjornebarns avatar
Det där vita såret bör du säga ett specillt plåster på som är bra på att absorbera mycket vätska (ser ut som en halvtransparent plastbit, geleliknande och tjockare på mitten än vid kanterna). Det kommer läka, men du kommer mer eller mindre ha ett ärr där för resten av ditt liv.
Citera
2006-08-11, 14:25
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det där vita såret bör du säga ett specillt plåster på som är bra på att absorbera mycket vätska (ser ut som en halvtransparent plastbit, geleliknande och tjockare på mitten än vid kanterna). Det kommer läka, men du kommer mer eller mindre ha ett ärr där för resten av ditt liv.
Vart kan man få tag på sådana?
Konsum?
Citera
2006-08-11, 14:53
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Vart kan man få tag på sådana?
Konsum?

Apoteket lär väl ha? Om någon livsmedelsbutik har vet jag inte.
Citera
2006-08-12, 10:30
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Annars kan du gå till en hälsocental och visa upp såret, där får du säkert bra förband såsom icke-vidhäftande sorter (Mepitel, Adaptic, Jelonet, Atrauman etc) som man lägger på såret men som inte fastnar, mycket bra vid mindre brännskador. Tycker inte att du ska tvätta med såret med klorhexidin eller alsolsprit utan använd istället vanligt ljummet kranvatten.
Citera
2006-08-12, 12:44
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Annars kan du gå till en hälsocental och visa upp såret, där får du säkert bra förband såsom icke-vidhäftande sorter (Mepitel, Adaptic, Jelonet, Atrauman etc) som man lägger på såret men som inte fastnar, mycket bra vid mindre brännskador. Tycker inte att du ska tvätta med såret med klorhexidin eller alsolsprit utan använd istället vanligt ljummet kranvatten.
Varför inte asolsprit?
Blir det inte rent då?
Citera
2006-08-12, 13:38
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Varför inte asolsprit?
Blir det inte rent då?

Förefaller vara andra gradens brännskada åtminstone. Generellt behöver man inte använda sprit för att rengöra sår. Rent vatten är bättre. Sprit gör ont och är uttorkande. I övrigt som ovan nämnts mepitel eller jelonet som byts dagligen. Vid tecken till infektion sök farbror doktorn för antibiotika.
Citera
2006-08-12, 15:33
Medlem
NedMedAllts avatar
Och att boka tid hos en psykiatriker kanske vore en ide?
Citera
2006-08-12, 15:36
Avslutad
Läka kommer det att göra. Men ärren kommer du att få leva med resten av livet!

Har själv ett, jag (full givetvis), skulle bevisa hur okänslig för smärta jag är. Släckte ciggen genom att trycka den mot underarmen utan att röra en min. Idiotiskt, visst, men ett cikelrunt (ca 1 cm) område på underarmen har varit vitt i ca 2 år nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in