2006-08-13, 07:03
Medlem
Mitt brännmärke finns kvar väldigt synligt, och det var iaf 7 månader sen jag brände mig. Så du är nog körd grabben, tough luck!
Citera
2006-08-29, 22:17
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Får dra upp den hör gamla tråden för lite hjälp:

Satte handen mot stekpannan och tryckte till i tron om att jag höll i handtaget. Långfingrets insida (2 cm2) svider som satan och har hållit på i ungefär 4-5 timmar.
Ytan är vitfärgad och lite stel. Dock inte väldigt vit, men man ser det när man undersöker närmare.
Det enda som stillar smärtan är kyla.

Har ingen klorehexidin eller annan rengöring och går endast på en alvedon.

Är jag rädd i onödan eller kan det bildas ärrbildning och infektioner av sådana ganska små sår?
Citera
2006-08-29, 22:38
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz

Satte handen mot stekpannan och tryckte till i tron om att jag höll i handtaget. Långfingrets insida (2 cm2) svider som satan och har hållit på i ungefär 4-5 timmar.
Ytan är vitfärgad och lite stel. Dock inte väldigt vit, men man ser det när man undersöker närmare.

Är jag rädd i onödan eller kan det bildas ärrbildning och infektioner av sådana ganska små sår?
Äh fingrar leker bra.
Blir nog inget ärr bara en blåsa.
Citera
2006-08-29, 23:12
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz

Skulle tro att det handlar om en andra gradens brännskada. Gjorde något liknande för ett år sedan. Tog säkert en månad innan det var läkt. Men nu ser det ut som vanligt. Hur du behandlar det står i den här tråden. Glöm spriten (på såret i alla fall ) rengör med vatten.
Citera
2006-08-30, 14:53
Bannlyst
Detat råd är ju på tok för sent, men dock värt att täka på nästa gång ni bränner er!

Kläck ett ägg där ni bränner er inom 30 sek så blir det knappt nån skada skedd!
Citera
2006-08-30, 17:38
Medlem
-Dr-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Detat råd är ju på tok för sent, men dock värt att täka på nästa gång ni bränner er!

Kläck ett ägg där ni bränner er inom 30 sek så blir det knappt nån skada skedd!

Menar du att man skall knäcka ett ägg på det område man har brännskadan?
Hur skulle det hjälpa? Att kyla med "kallt" vatten är ju bäst.
Citera
2006-08-30, 18:27
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Menar du att man skall knäcka ett ägg på det område man har brännskadan?
Hur skulle det hjälpa? Att kyla med "kallt" vatten är ju bäst.

Rätt. Det första man skall göra är att kyla med vatten relativt länge d.v.s. många minuter. Använd inte iskallt vatten eftersom man då, parodoxalt nog, riskerar att det blir för kallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in