2024-03-20, 00:29
Moderator
T-80Us avatar
Hej intresserade och insatta!

Något som slagit mig de senaste åren när jag beställt bord (ibland ensam, ibland för 2-4 personer eller fler) på något bättre krogar är att de infört sittningstider, eller upplyst om att de har sittningstider. T.ex. "Vi har plats för tre klockan 1930 till 2130" eller liknande. Som om det var McDonalds.

Vad är detta för sossigt otyg? Är det bara jag, eller blir detta vanligare?

Jag pratar inte Michelinkrogar med 3 stjärnor och 4 sittplatser här heller, utan helt normala krogar av något bättre kvalitet, krogar som t.ex. https://culise.se/ eller https://www.lyranmatbar.se/ (restaurangerna i exemplen är enbart för att illustrera vilken typ av restaurang jag menar, jag lägger inga värderingar bakom dem som enskilda etablissemang).

Jag har inga problem med att betala relativt friskt för god mat och dryck, men jag vill inte bli stressad med några tider på en restaurang där jag kanske spenderar 2000 kronor eller mer per gäst om det inte är något oerhört speciellt som ska testas, alltså 2 och 3-stjärniga Michelinkrogar med få sittplatser och särskilda avsmakningsmenyer o.s.v. har jag större förståelse för. Jag tycker att det är ett minimum av service en sådan krog annars bör vara beredda att tillhandahålla.

Vad tycker ni? Varför har det blivit såhär?
Citera
2024-03-20, 00:42
Avslutad
Det har blivit så för att de vill kunna lova en annan gäst att det finns ett bord 21:30.

Om du förklarar att du gärna vill ha mer tid så går det nog att lösa. Eller så kan du välja en senare tid. De kommer inte bry sig när köket har stängt.
Citera
2024-03-20, 00:44
Medlem
Glostrups avatar
Anledningen är förstås att restaurangen vill ha två eller kanske till och med tre sittningar på en kväll, vilket ökar deras omsättning och vinst, på viss bekostnad av gästens trevnad. Även trestjärniga krogar kör konceptet med flera sittningar, dock med betydligt längre tidsramar.

Jag kan förstå att restaurangen vill maximera de dagar som folk oftast går ut (fre/lör) eftersom dessa dagar ofta måste stå för huvuddelen av veckans hela intjäning. Men jag som gäst tycker att det är ett otyg att bli avhyst när jag sitter och har som trevligast. I bästa fall sköts det hela snyggt, kanske bjuder de på kaffe och något litet till i ett trevligt område vid baren där man kan sitta kvar längre. I sämsta fall misslyckas krogen med övergången, och får gästerna att känna sig ovälkomna.

Jag väljer oftast att inte gå till ställen med tajta sittningar, men om jag ändå gör det så har jag alltid en plan för vart jag ska efteråt, kanske ett trevligt ställe med bra drinkar.
Citera
2024-03-20, 00:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det där är verkligen inget nytt utan så har många restauranger sedan urminnes tider.
Citera
2024-03-20, 01:03
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hej intresserade och insatta!

Något som slagit mig de senaste åren när jag beställt bord (ibland ensam, ibland för 2-4 personer eller fler) på något bättre krogar är att de infört sittningstider, eller upplyst om att de har sittningstider. T.ex. "Vi har plats för tre klockan 1930 till 2130" eller liknande. Som om det var McDonalds.

Vad är detta för sossigt otyg? Är det bara jag, eller blir detta vanligare?

Jag pratar inte Michelinkrogar med 3 stjärnor och 4 sittplatser här heller, utan helt normala krogar av något bättre kvalitet, krogar som t.ex. https://culise.se/ eller https://www.lyranmatbar.se/ (restaurangerna i exemplen är enbart för att illustrera vilken typ av restaurang jag menar, jag lägger inga värderingar bakom dem som enskilda etablissemang).

Jag har inga problem med att betala relativt friskt för god mat och dryck, men jag vill inte bli stressad med några tider på en restaurang där jag kanske spenderar 2000 kronor eller mer per gäst om det inte är något oerhört speciellt som ska testas, alltså 2 och 3-stjärniga Michelinkrogar med få sittplatser och särskilda avsmakningsmenyer o.s.v. har jag större förståelse för. Jag tycker att det är ett minimum av service en sådan krog annars bör vara beredda att tillhandahålla.

Vad tycker ni? Varför har det blivit såhär?

Det beror helt på i vilket sammanhang jag ska ut. Helkväll och flabba med vänner och ta sig tid att lösa frågor man inte haft tid att diskutera under veckor/månader så vill jag definitivt inte bli bortjagad för att någon annan ska ha bordet. Går jag till ett annat ställe i så fall. Är det en mer "vanlig" fin middag så är det rätt lagom med två timmar för en trerätters om köket och hovmästaren sköter sig. Är helt ok att ta kaffe och konjak på ett annat ställe och fortsätta där om man inte tycker att det räcker 21:30. Jag kan förstå att restaurangen vill kunna planera sin kväll och maximera gästerna en fredag/lördagskväll. De är ju egna företagare som så många andra.

Jag har haft tur och bott i flera städer med riktigt stort utbud på bra klassrestauranger. Jag har varit på väldigt trevliga restauranger där man efter efterrätten erbjuds sitta mer bekvämt. Ett sådant ställe hade ett separat lite mindre hus bara någon meter från restaurangen, supertrevligt kombinerat "Champagne/konjaksbar" där man kunde börja med aperitif innan middag och avsluta med kaffe/konjak/cigarr efter maten. Lugnt, sobert, bekvämt, hög klass på det. Fantastisk utsikt. Jag la gräsligt mycket pengar i den restaurangen under många år. Kändes nästan som en herrklubb men där man fick lov att ta med damen. Kändes inte som de hårdlanserade Champagne/konjaksbaren utan den kändes mer som ägnad åt stamkunderna. De visste att vi ofta kom så det kändes som de reserverade bästa platserna åt oss nästan på vinst och förlust. Suveränt koncept.
Citera
2024-03-20, 01:51
Moderator
T-80Us avatar
Tack för era synpunkter så långt!

Jag skulle hellre ha sett att man delade upp det utefter vad gästerna har för kväll, så att säga. Om två resande säljare kommer in kl 19 och beställer en pastarätt var, med en öl var till, så har jag full förståelse för att restaurangen ser att de inte sitter kvar hela kvällen och pratar med varandra utan att beställa något annat. Däremot tycker jag att om det kommer in två gäster vid samma tid som börjar med förrätt och därefter beställer varmrätt och avslutande rätt med allehanda drycker till, så bör man undvika att hänvisa till någon tidsbegränsning.

Restaurangen ifråga har ju redan tjänat 4-6 ggr vad de första två gästerna spenderat.

Jag har svårt för om man driver restaurang som något slags Lean production, där fokus är på att maximera vinst. Självklart vill krögaren tjäna pengar, men det finns gränser. Den energi man lägger på att försöka maximera antalet serverade gäster bör man istället lägga på att maximera konceptet.
Citera
2024-03-20, 05:13
Medlem
Vilket konstigt sätt dom har, ohyffsat, man blr ju retad.

Vad händer om man slafsar i sig maten på en 20 minuter, sedan sitter man och snickesnackar i 1:40H vid tomt bord, fyra pers, bara för man har den tiden, blir dom förbannade då.

Eller 10 minuter innan tiden går ut
- Vi beställer varsin dyr cognac, irish coffe och en tallrik brännvin, just det tiden är ute, ta in notan så går vi.
Citera
2024-03-20, 06:49
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Anledningen är förstås att restaurangen vill ha två eller kanske till och med tre sittningar på en kväll, vilket ökar deras omsättning och vinst, på viss bekostnad av gästens trevnad. Även trestjärniga krogar kör konceptet med flera sittningar, dock med betydligt längre tidsramar.

Jag kan förstå att restaurangen vill maximera de dagar som folk oftast går ut (fre/lör) eftersom dessa dagar ofta måste stå för huvuddelen av veckans hela intjäning. Men jag som gäst tycker att det är ett otyg att bli avhyst när jag sitter och har som trevligast. I bästa fall sköts det hela snyggt, kanske bjuder de på kaffe och något litet till i ett trevligt område vid baren där man kan sitta kvar längre. I sämsta fall misslyckas krogen med övergången, och får gästerna att känna sig ovälkomna.

Jag väljer oftast att inte gå till ställen med tajta sittningar, men om jag ändå gör det så har jag alltid en plan för vart jag ska efteråt, kanske ett trevligt ställe med bra drinkar.

Hur fan går det till när man blir avhyst på resturang? Har aldrig upplevt det tidigare.
Citera
2024-03-20, 06:56
Medlem
Jag har förståelse för att de behöver maximera antalet sittningar som det ser ut idag. I synnerhet fredagar och lördagar.
Men på vissa ställen funkar det inte.
Du anländer kanske strax före 19 då du har ditt bord. 19.15 får du slå dig ner, och 19.30 får du beställa av en stressad servitör. 20.30, strax efter desserten kommit ut börjar servitören påminna om att tiden är på väg att rinna ut…
Citera
2024-03-20, 07:43
Medlem
Att de börjat med det beror ju garanterat på att de har alldeles för många gäster som häckar där alldeles för länge för att få riktig valuta för pengarna.
Vet ett cafe här som redan på 80-talet satte upp skyltar om max 1 timme per person och bord just av den anledningen att de hade alldeles för mycket gäster som kunde sitta en hel dag med en kopp kaffe och det säger ju sig själv hur det rent ekonomiskt fungerar med ett cafe med sådana gäster
Sedan har du ju även det faktum att hur ska någon efteråt kunna reservera bordet om folk liksom inte går, och inte heller vill gå, när någon annan står och stampar i baren i väntan på att bordet ska bli ledigt och de där som egentligen är klara sedan länge fortfarande vill sitta kvar och snacka med varandra några timmar till. De som råkar ut för det lär ju aldrig mer gå till den restaurangen.
Såsom det brukar fungerar är att just populära restauranger med mycket folk och man tycker stämningen är trevlig vill folk gärna stanna kvar en ganska bra tid efteråt och många kan mycket väl sitta och häcka rätt länge, medan just halvtomma ställen brukar folk ofta vara snabbare på att äta och gå.
Populära ställen är också de ställen som folk brukar göra bordsbeställningar just för man vet att det kan vara svårt att komma till annars.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-03-20 kl. 07:52.
Citera
2024-03-20, 08:24
Medlem
Citat:

Jag skulle hellre ha sett att man delade upp det utefter vad gästerna har för kväll, så att säga. Om två resande säljare kommer in kl 19 och beställer en pastarätt var, med en öl var till, så har jag full förståelse för att restaurangen ser att de inte sitter kvar hela kvällen och pratar med varandra utan att beställa något annat. Däremot tycker jag att om det kommer in två gäster vid samma tid som börjar med förrätt och därefter beställer varmrätt och avslutande rätt med allehanda drycker till, så bör man undvika att hänvisa till någon tidsbegränsning.

Frågan är hur du som skulle uppfatta restaurangen och kom uppklädd till bokad tid kl 21 och fick veta att tyvärr så har tidigare gäster behagat att beställa in rätt efter rätt och fortfarande sitter och äter. Du får snällt vänta tills de behagar lämna bordet?

Det är klart att restaurangen måste förvissa sig om att bordet är ledigt och klart när gästen kommer, därför kan man inte ha gäster som sitter kvar längre än planerat.

Om man vet med sig att man kommer behöva längre tid så kan man nog säga det när man bokar bord och om det går att lösa så kan de nog lösa det. Gör man så så kan jag tänka mig att restaurangen med rätta förväntar sig att ni tar mer än en öl och en macka och går efter 20 min.
Citera
2024-03-20, 09:57
Avslutad
Citat:

Restaurangen ifråga har ju redan tjänat 4-6 ggr vad de första två gästerna spenderat.
Frågan är ju hur du har tänkt att det där ska hanteras i praktiken. De vet ju inte på förhand hur mycket du kommer att beställa. Skulle du uppskatta att vid bokning få frågan "Kommer notan sluta på minst 1000kr per person?"

Om du har bokat bord på en restaurang, hur glad blir du om du kommer dit och det är fullt? Anledningen att restaurangen gör som de gör är ju just för att kunna säkerställa att det finns bord.

Citat:
Jag har svårt för om man driver restaurang som något slags Lean production, där fokus är på att maximera vinst. Självklart vill krögaren tjäna pengar, men det finns gränser. Den energi man lägger på att försöka maximera antalet serverade gäster bör man istället lägga på att maximera konceptet.
Visst, jag tycker heller inte om när företag ger det intrycket. Men samtidigt så är det just det som nästan alla företag handlar om. Därför måste företagen kompromissa genom att försöka ge illusionen att de inte är ute efter att maximera vinsten. Du som kund avgör med din plånbok hur bra de lyckas.

Och jag måste säga att jag tycker det är lite intressant att du har större förståelse för begränsad tid på michelinkrogar. Du begär alltså mer av en restaurang med lägre status.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in