Dagens ETC granskar
Monica, 66, skuldsattes när guldföretaget inte betalade – ägaren levde lyxliv
Publicerad 16 april
Fick aldrig pengar för sina smycken – har inte råd med sin egen begravning: ”Mitt ex har lovat att snickra en kista till mig” • SD-vän ska ha räddat företaget • Kundernas guld försvann till skandalföretagare.
Bild: Emanuel Hendal, Skärmdump (montage)
DAGENS ETC
Svårt cancersjuka Monica Klotz fick aldrig pengar för de smycken hon skickade in till ett guldföretag – nu kämpar hon för att ha råd med sin egen begravning och får hjälp att snickra en egen kista.
Samtidigt visar ägaren i sociala medier upp en exklusiv livsstil med gåslevertoppad oxfilé och cigarrökning på yachtklubb i Monaco.
När Dagens ETC tar upp jakten på Monicas guld leder spåren – via en profilerad SD-politiker – till en ifrågasatt affärsman i Finland.
Annie Hellquist
Annie Hellquist
Text
Emanuel Hendal
Emanuel Hendal
Foto
Lyssna
Kommentera
Dela
Hon planerar sin handling i mataffären minutiöst. En regel Gävlebon Monica Klotz, 66, har för sig själv är att om hon glömmer köpa något, går hon inte tillbaka, då klarar hon sig utan. Allt som blir över av den låga pensionen använder hon till att betala tillbaka lån hon tagit av vänner och bekanta.
Monica Klotz har bråttom. Hon är sjuk i benmärgscancer och blir allt sämre. Hon vill dö skuldfri.
– Åtminstone vill jag kunna betala för min egen begravning. Det är jättedyrt att dö, jag har faktiskt inte råd.
Monica Klotz skickade in guldsmycken för att få loss pengar till hyran. Hade hon inte lyckats låna ihop summan av vänner hade hon riskerat vräkning. Nu hoppas hon lyckas betala tillbaka det hon är skyldig. Bild: Emanuel Hendal
Monica Klotz är en av nästan 300 kunder som inte fått betalt för guld de skickat in till företaget Svenska guld och ädelmetaller, vars affärsverksamhet går ut på att ta emot inskickat guld och lova utbetalning inom 24 timmar efter värdering.
Hon skickade in en tung halskedja och ett matchande armband till ett värde av strax över 40 000 i början av 2025. Några andra tillgångar hade hon inte.
Tanken var att pengarna skulle användas till hyran när hon gick i ålderspension, fram tills dess att hon kunde börja få bostadstillägg.
Men när pengarna aldrig kom blev hon tvungen att låna av vänner och bekanta.
– Jag har alltid skött min ekonomi, inte en enda betalningsanmärkning, jag var helt ren. Och nu är jag plötsligt skuldsatt. Det är jättejobbigt. Jag vandrar runt, runt på nätterna och undrar vad jag ska ta mig till, berättar hon.
Monica Klotz hade tänkt sätta undan pengar för att ha råd med sin begravning, men letar nu billiga alternativ: ”Jag ska försöka hitta några snikvägar ner i jorden när det är dags.” Bild: Emanuel Hendal
Guldkunder som inte får betalt hamnar i en juridisk gråzon mellan brottmål och civilmål. Polis hänvisar ofta kunder till att stämma civilt i tingsrätten, då den uteblivna betalning betraktas som ett avtalsbrott och inte en stöld. Eller så kan man vända sig till Kronofogden för att få hjälp att driva in skulden.
Men att kräva sin rätt kostar pengar som Monica Klotz inte har.
– Det kostar flera hundra att ta hjälp av Kronofogden, jag har inte det. Jag har inte heller orkat. Jag vet att min tid är begränsad. Jag skulle vilja använda den tid jag har kvar till något annat, men jag tänker på det här hela tiden.
Visar upp flärd i sociala medier
Samtidigt som Monica Klotz letar vitkål på extrapris i Gävles matvarubutiker, går guldföretagets ägare, Adam Hofmann, 35, på dyra cigarrklubbsmiddagar i Tallinn och äter oxfilé toppad med gåslever. Parallellt med att företagets skulder växer visar han upp en exklusiv livsstil med cigarrer och frackmiddagar i sociala medier.
På bilderna från midsommarfirandet i Dalarna sommaren 2025 ler han. Han är klädd i lederhosen och ur bröstfickan på den traditionella österrikiska jackan sticker två cigarrer upp. I bildtexten tackar han för sitt nya träffsäkra smeknamn som myntats under helgen: Two cigar Hofmann.
Cigarrer är ett stort intresse för entreprenören Adam Hofmann. Skatteverket har ifrågasatt inköp som gjorts för bolagets pengar på en cigarrklubb. Bild: Skärmdump (montage)
Att det är en man under stor press syns inte. I inkorgen hos Adam Hofmann, vd för Svenska guld och ädelmetaller, rasar vid den här tiden kunder som inte fått betalt för inskickat guld. I förvaltningsrätten väntar beslut om en skattesmäll gällande möbler, lyxvaror och cigarrer som bekostats av företaget.
Privata långivare kräver stora återbetalningar, banken har fryst bolagets konto och hos kronofogden samlas ärendena på hög.
På recensionssajter haglar bluffanklagelserna och mot slutet av samma sommar gör polisen och kronofogden ett tillslag och utmäter företagets tillgångar.
Adam Hofmann har gått med på att träffa oss och lovat att rakt och öppet besvara våra frågor, då han säger sig inte har något att dölja.
Många av de kunder Dagens ETC varit i kontakt med betraktar honom som en bedragare. Själv menar han att han blivit utsatt för ett myndighetsövergrepp.
Att han inte gömmer sig är något han har återkommit till i kontakterna med kunder och med oss, och som han menar visar att han inte har velat lura någon.
– Jag har inte haft något uppsåt. Det visar allt vi har gjort, säger han.
Adam Hofmann startade Svenska guld och ädelmetaller 2019 med målet att vara en aktör med en schysst och ärlig prissättning, då transparens är ett problem i branschen. Bild: Emanuel Hendal
Samtidigt pågår en förundersökning om bedrägeri, som slutligen inleddes efter polisanmälningar från flera kunder, samt en långivare lånat ut 300 000 kronor, utan att Adam Hofmann berättat vilken situation företaget befann sig i.
Men är det ett bedrägeri om man har tänkt betala kunderna någon gång? Sen, i en odefinierad framtid, när nya pengar magiskt dykt upp? Om folk bara har lite tålamod?
– Kundutbetalningarna ökade hela tiden, skärningspunkten närmade sig, säger Adam Hofmann och drar två linjer i luften som ska visa hur företaget var på väg att komma i fatt med de släpande betalningarna.
Förnekar brott
Adam Hofmanns bild av situationen är denna:
Företaget har alltid varit transparent mot kunderna om att väntetider kan förekomma, det faktum att många kunder har fått betalt – om än sent – visar att han inte försökt lura någon. Det var tillslaget från Kronofogden och polis under 2025, samt den utdragna förundersökningen, som gjorde att företagets tillgångar frystes och ingen längre kunde få betalt.
Han framhåller också att han personligen skjutit in mer pengar i företaget än han plockat ut och hans höga löneutbetalningar måste ses i det ljuset.
Adam Hofmann menar att hans sociala medier inte speglar något sorts ”lyxliv”, utan små nöjen, som inte kostat några stora pengar. Resan till Monaco handlade om ett par timmar i den rika enklaven för att träffa en investerare. Bild: Skärmdump (montage)
Han förnekar all form av brottsligt uppsåt.
– Det är ett besked jag kan ge till dig. Att vi tillskriver bolagets problem, i princip i sin helhet, myndigheterna och de ingrepp som har gjorts. Det smärtar mig enormt att kunderna blir lidande.
En schysstare guldaktör
Dagens ETC har tagit del av kontoutdrag, berättelser från ett 50-tal kunder, domstolshandlingar och Skatteverksbeslut som berättar en annan historia. Mejl och sms-konversationer visar ett bolag som länge haft svårigheter att betala, men ändå fortsatt ta in guld från kunder och lån från investerare, utan en plan för när de kan tänkas få betalt.
Svenska guld startades 2019 med målet om att vara en schysstare guldaktör med transparenta prisvillkor, berättar Adam Hofmann när vi ses.
Adam Hofmann beskriver sig som entreprenör sedan 20-årsåldern. De stora intressena är jakt och cigarrer. På mingelbilder från olika event på medlemsklubben Cigarrummet syns han bland annat tillsammans med SD:s Björn Söder.
Under en välgörenhetsmiddag i slutet av 2025 på cigarrklubben The oak lounge i Tallinn serverades bland annat gåslever och bläckfisksallad. Bild: Skärmdump
I sociala medier syns han på cocktailmingel för Konservativa förbundet, på baler i Tallinn, på skytteklubbar, jaktslott och på olika cigarrklubbar.
Spenderade 50 000 på cigarrklubb
Samtidigt som affärerna började ta fart 2022 använde Adam Hofmann företagets kassa som sin egen plånbok. Det menar Skatteverket som senare granskade inköpen. Totalt beräknades över 200 000 ha gått till inköp av inredning, däribland två bronspelikaner och exklusiva möbler på olika auktionshus, som placerats i Adam Hofmanns lägenheter, en i Tallinn och en i Stockholm.
Därutöver hade 74 000 kronor gått till en Rolexklocka och över 50 000 kronor hade spenderats på en cigarrklubb i Stockholm. Hofmann uppger att det rör sig om hyra för event, men enligt kassakvitton rör det sig om cigarrköp och förvaltningsrätten tillmäter vittnesmålet från cigarrummets ägare, till stöd för bolaget, litet bevisvärde.
"Jag kan förstå optiken i det", säger Adam Hofmann angående det lyxiga sociala medier-flödet. "Men ni sitter framför en person som inte censurerar sig själv." Bild: Skärmdumpar
Adam Hofmann håller inte med om Skatteverkets och förvaltningsrättens tolkning och har överklagat till kammarrätten. Han menar att inköpen är kontorsmöbler som skulle användas i företaget och cigarrfakturorna avser mötes- och eventkostnader.
– Skatteverkets beslut förvärrade naturligtvis bolagets situation, säger han.
Enligt Adam Hofmann beror inte företagets problem på vidlyftiga utgifter – huvudorsaken till betalningsproblemen är myndigheternas tillslag under 2025.