2026-05-14, 07:06
Medlem
https://dagensopinion.se/artikel/kina-gar-in-tungt-i-almedalen/

Men det fanns kanske andra orsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Varför blev AH utesluten ur Moderaterna?

/AI
Citera
2026-05-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
En slug idé för en bedrägeriverksamhet!

Man registrerar ett företag som ska fungera som Guldbrev och liknande, allt för att folk aningslöst ska lämna över sitt guld via brev till anonyma personer långt bort. Helt riskfritt för bedragaren. Sedan tar bedragarna guldet och säljer det som privatpersoner till ett genuint och ärligt företag likt det som de själva upprättat. Ett visst mått av Ponzi också i det, med utbetalningar som når några, antingen för att hålla i gång verksamheten ett tag till, eller för att hålla profilen uppe om media börjar att ge rum åt bedragna människor som berättar om hur hemsk upplevelsen har varit för dem.

Gängkriminella lär redan ha sina bruna och svarta fingrar i det.

KA Rasmussen känns som ett riktigt företag "Nordens största producent och leverantör av ädelmetaller", tror inte dom är med på Svenska Gulds bluff.

Jag tror att när Svenska Guld har tagit in smycken från folk så har först A*am tagit alla ädelstenar och "ej ädelmetall", sen har guldet sålts till K.A. Rasmussen, sen har kanske en tredjedel av pengarna betalts ut för att hålla skenet uppe och kvarvarande 2/3 har gått till cigarrer och möbler åt A*am H*fmann.

ETC skrev att det skulle komma ett åtal, har det kommit än?
Citera
2026-05-25, 21:29
Medlem
Man föreslår ett gemensam anmälan till Ekobrottsmyndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av niohumlan
KA Rasmussen känns som ett riktigt företag "Nordens största producent och leverantör av ädelmetaller", tror inte dom är med på Svenska Gulds bluff.

Jag tror att när Svenska Guld har tagit in smycken från folk så har först A*am tagit alla ädelstenar och "ej ädelmetall", sen har guldet sålts till K.A. Rasmussen, sen har kanske en tredjedel av pengarna betalts ut för att hålla skenet uppe och kvarvarande 2/3 har gått till cigarrer och möbler åt A*am H*fmann.

ETC skrev att det skulle komma ett åtal, har det kommit än?
Citera
2026-05-25, 21:46
Medlem
Comitiums avatar
Varför ge sig i lag med ett dylikt företag och "skicka in sitt guld"? Jag känner med de lurade, men bra korkat att göra så. Man kan ju bara gå in till en välrenommerad guldsmed på stan och få betalt cash för sitt guld Zug um Zug.
Citera
2026-05-26, 07:17
Medlem
Ja, utåt sett hade de en fin hemsida precis som 10 andra seriösa som köper guld men man råkade välja fel företag. En guldaffär som köper guld (långt ifrån alla) hade varit bäst och jag tror man lockades av att få bästa pris för sitt guld.

Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Varför ge sig i lag med ett dylikt företag och "skicka in sitt guld"? Jag känner med de lurade, men bra korkat att göra så. Man kan ju bara gå in till en välrenommerad guldsmed på stan och få betalt cash för sitt guld Zug um Zug.
Citera
2026-05-26, 07:43
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielleArchangel
Ja, utåt sett hade de en fin hemsida precis som 10 andra seriösa som köper guld men man råkade välja fel företag. En guldaffär som köper guld (långt ifrån alla) hade varit bäst och jag tror man lockades av att få bästa pris för sitt guld.

Bästa pris är inte alltid bästa affär!...
Citera
2026-05-26, 07:54
Medlem
Så är det! Jag tror det var Svenska Gulds uträknade idé att locka så många som möjligt i fällan.

Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Bästa pris är inte alltid bästa affär!...
Citera
2026-07-11, 21:07
Medlem
Dagens ETC granskar
Monica, 66, skuldsattes när guldföretaget inte betalade – ägaren levde lyxliv
Publicerad 16 april
Fick aldrig pengar för sina smycken – har inte råd med sin egen begravning: ”Mitt ex har lovat att snickra en kista till mig” • SD-vän ska ha räddat företaget • Kundernas guld försvann till skandalföretagare.
Bild: Emanuel Hendal, Skärmdump (montage)
DAGENS ETC
Svårt cancersjuka Monica Klotz fick aldrig pengar för de smycken hon skickade in till ett guldföretag – nu kämpar hon för att ha råd med sin egen begravning och får hjälp att snickra en egen kista.

Samtidigt visar ägaren i sociala medier upp en exklusiv livsstil med gåslevertoppad oxfilé och cigarrökning på yachtklubb i Monaco.

När Dagens ETC tar upp jakten på Monicas guld leder spåren – via en profilerad SD-politiker – till en ifrågasatt affärsman i Finland.

Annie Hellquist
Annie Hellquist
Text
Emanuel Hendal
Emanuel Hendal
Foto

Lyssna
Kommentera

Dela
Hon planerar sin handling i mataffären minutiöst. En regel Gävlebon Monica Klotz, 66, har för sig själv är att om hon glömmer köpa något, går hon inte tillbaka, då klarar hon sig utan. Allt som blir över av den låga pensionen använder hon till att betala tillbaka lån hon tagit av vänner och bekanta.

Monica Klotz har bråttom. Hon är sjuk i benmärgscancer och blir allt sämre. Hon vill dö skuldfri.

– Åtminstone vill jag kunna betala för min egen begravning. Det är jättedyrt att dö, jag har faktiskt inte råd.

Monica Klotz skickade in guldsmycken för att få loss pengar till hyran. Hade hon inte lyckats låna ihop summan av vänner hade hon riskerat vräkning. Nu hoppas hon lyckas betala tillbaka det hon är skyldig. Bild: Emanuel Hendal
Monica Klotz är en av nästan 300 kunder som inte fått betalt för guld de skickat in till företaget Svenska guld och ädelmetaller, vars affärsverksamhet går ut på att ta emot inskickat guld och lova utbetalning inom 24 timmar efter värdering.

Hon skickade in en tung halskedja och ett matchande armband till ett värde av strax över 40 000 i början av 2025. Några andra tillgångar hade hon inte.

Tanken var att pengarna skulle användas till hyran när hon gick i ålderspension, fram tills dess att hon kunde börja få bostadstillägg.

Men när pengarna aldrig kom blev hon tvungen att låna av vänner och bekanta.

– Jag har alltid skött min ekonomi, inte en enda betalningsanmärkning, jag var helt ren. Och nu är jag plötsligt skuldsatt. Det är jättejobbigt. Jag vandrar runt, runt på nätterna och undrar vad jag ska ta mig till, berättar hon.

Monica Klotz hade tänkt sätta undan pengar för att ha råd med sin begravning, men letar nu billiga alternativ: ”Jag ska försöka hitta några snikvägar ner i jorden när det är dags.” Bild: Emanuel Hendal
Guldkunder som inte får betalt hamnar i en juridisk gråzon mellan brottmål och civilmål. Polis hänvisar ofta kunder till att stämma civilt i tingsrätten, då den uteblivna betalning betraktas som ett avtalsbrott och inte en stöld. Eller så kan man vända sig till Kronofogden för att få hjälp att driva in skulden.

Men att kräva sin rätt kostar pengar som Monica Klotz inte har.

– Det kostar flera hundra att ta hjälp av Kronofogden, jag har inte det. Jag har inte heller orkat. Jag vet att min tid är begränsad. Jag skulle vilja använda den tid jag har kvar till något annat, men jag tänker på det här hela tiden.

Visar upp flärd i sociala medier
Samtidigt som Monica Klotz letar vitkål på extrapris i Gävles matvarubutiker, går guldföretagets ägare, Adam Hofmann, 35, på dyra cigarrklubbsmiddagar i Tallinn och äter oxfilé toppad med gåslever. Parallellt med att företagets skulder växer visar han upp en exklusiv livsstil med cigarrer och frackmiddagar i sociala medier.

På bilderna från midsommarfirandet i Dalarna sommaren 2025 ler han. Han är klädd i lederhosen och ur bröstfickan på den traditionella österrikiska jackan sticker två cigarrer upp. I bildtexten tackar han för sitt nya träffsäkra smeknamn som myntats under helgen: Two cigar Hofmann.

Cigarrer är ett stort intresse för entreprenören Adam Hofmann. Skatteverket har ifrågasatt inköp som gjorts för bolagets pengar på en cigarrklubb. Bild: Skärmdump (montage)
Att det är en man under stor press syns inte. I inkorgen hos Adam Hofmann, vd för Svenska guld och ädelmetaller, rasar vid den här tiden kunder som inte fått betalt för inskickat guld. I förvaltningsrätten väntar beslut om en skattesmäll gällande möbler, lyxvaror och cigarrer som bekostats av företaget.

Privata långivare kräver stora återbetalningar, banken har fryst bolagets konto och hos kronofogden samlas ärendena på hög.

På recensionssajter haglar bluffanklagelserna och mot slutet av samma sommar gör polisen och kronofogden ett tillslag och utmäter företagets tillgångar.

Adam Hofmann har gått med på att träffa oss och lovat att rakt och öppet besvara våra frågor, då han säger sig inte har något att dölja.

Många av de kunder Dagens ETC varit i kontakt med betraktar honom som en bedragare. Själv menar han att han blivit utsatt för ett myndighetsövergrepp.

Att han inte gömmer sig är något han har återkommit till i kontakterna med kunder och med oss, och som han menar visar att han inte har velat lura någon.

– Jag har inte haft något uppsåt. Det visar allt vi har gjort, säger han.

Adam Hofmann startade Svenska guld och ädelmetaller 2019 med målet att vara en aktör med en schysst och ärlig prissättning, då transparens är ett problem i branschen. Bild: Emanuel Hendal
Samtidigt pågår en förundersökning om bedrägeri, som slutligen inleddes efter polisanmälningar från flera kunder, samt en långivare lånat ut 300 000 kronor, utan att Adam Hofmann berättat vilken situation företaget befann sig i.

Men är det ett bedrägeri om man har tänkt betala kunderna någon gång? Sen, i en odefinierad framtid, när nya pengar magiskt dykt upp? Om folk bara har lite tålamod?

– Kundutbetalningarna ökade hela tiden, skärningspunkten närmade sig, säger Adam Hofmann och drar två linjer i luften som ska visa hur företaget var på väg att komma i fatt med de släpande betalningarna.

Förnekar brott
Adam Hofmanns bild av situationen är denna:

Företaget har alltid varit transparent mot kunderna om att väntetider kan förekomma, det faktum att många kunder har fått betalt – om än sent – visar att han inte försökt lura någon. Det var tillslaget från Kronofogden och polis under 2025, samt den utdragna förundersökningen, som gjorde att företagets tillgångar frystes och ingen längre kunde få betalt.

Han framhåller också att han personligen skjutit in mer pengar i företaget än han plockat ut och hans höga löneutbetalningar måste ses i det ljuset.

Adam Hofmann menar att hans sociala medier inte speglar något sorts ”lyxliv”, utan små nöjen, som inte kostat några stora pengar. Resan till Monaco handlade om ett par timmar i den rika enklaven för att träffa en investerare. Bild: Skärmdump (montage)
Han förnekar all form av brottsligt uppsåt.

– Det är ett besked jag kan ge till dig. Att vi tillskriver bolagets problem, i princip i sin helhet, myndigheterna och de ingrepp som har gjorts. Det smärtar mig enormt att kunderna blir lidande.

En schysstare guldaktör
Dagens ETC har tagit del av kontoutdrag, berättelser från ett 50-tal kunder, domstolshandlingar och Skatteverksbeslut som berättar en annan historia. Mejl och sms-konversationer visar ett bolag som länge haft svårigheter att betala, men ändå fortsatt ta in guld från kunder och lån från investerare, utan en plan för när de kan tänkas få betalt.

Svenska guld startades 2019 med målet om att vara en schysstare guldaktör med transparenta prisvillkor, berättar Adam Hofmann när vi ses.

Adam Hofmann beskriver sig som entreprenör sedan 20-årsåldern. De stora intressena är jakt och cigarrer. På mingelbilder från olika event på medlemsklubben Cigarrummet syns han bland annat tillsammans med SD:s Björn Söder.

Under en välgörenhetsmiddag i slutet av 2025 på cigarrklubben The oak lounge i Tallinn serverades bland annat gåslever och bläckfisksallad. Bild: Skärmdump
I sociala medier syns han på cocktailmingel för Konservativa förbundet, på baler i Tallinn, på skytteklubbar, jaktslott och på olika cigarrklubbar.

Spenderade 50 000 på cigarrklubb
Samtidigt som affärerna började ta fart 2022 använde Adam Hofmann företagets kassa som sin egen plånbok. Det menar Skatteverket som senare granskade inköpen. Totalt beräknades över 200 000 ha gått till inköp av inredning, däribland två bronspelikaner och exklusiva möbler på olika auktionshus, som placerats i Adam Hofmanns lägenheter, en i Tallinn och en i Stockholm.

Därutöver hade 74 000 kronor gått till en Rolexklocka och över 50 000 kronor hade spenderats på en cigarrklubb i Stockholm. Hofmann uppger att det rör sig om hyra för event, men enligt kassakvitton rör det sig om cigarrköp och förvaltningsrätten tillmäter vittnesmålet från cigarrummets ägare, till stöd för bolaget, litet bevisvärde.

"Jag kan förstå optiken i det", säger Adam Hofmann angående det lyxiga sociala medier-flödet. "Men ni sitter framför en person som inte censurerar sig själv." Bild: Skärmdumpar
Adam Hofmann håller inte med om Skatteverkets och förvaltningsrättens tolkning och har överklagat till kammarrätten. Han menar att inköpen är kontorsmöbler som skulle användas i företaget och cigarrfakturorna avser mötes- och eventkostnader.

– Skatteverkets beslut förvärrade naturligtvis bolagets situation, säger han.

Enligt Adam Hofmann beror inte företagets problem på vidlyftiga utgifter – huvudorsaken till betalningsproblemen är myndigheternas tillslag under 2025.
Citera
2026-07-11, 21:11
Medlem
Adam Hofmann är kritisk mot Kronofogden, polis och åklagare: ”Myndigheterna och banken omöjliggör för mig att rätta det som har blivit fel.” Bild: Emanuel Hendal
En sms-konversation som lämnats in till domstol efter att en långivare som Adam Hofmann är skyldig 700 000 kronor, och som nu stämt honom, visar att företaget redan sommaren 2023 hade svårt att betala kunder i tid. Två månader i rad ber han om lån på mellan 300 000 och 450 000 för att kunna betala kunder.

Samma sms-konversation visar hur långivaren återkommande kräver återbetalning av lånet under 2024 och blir lovad återbetalningsplaner som inte hålls.

– Vad händer Adam, samma sak om och om igen, skriver han i oktober 2024 med hänvisning till ständiga löften om återbetalningar som aldrig kommer.

Månaden efter skickar Jan Carlén från Trollhättan in guld för 236 000 kronor. Han får aldrig betalt.

Jan Carlén är 92 år och den kund som har den största fordran på företaget. Han har ett förflutet som tandläkare och hade sina besparingar i tandguld han kunnat köpa via jobbet.

När han ville installera solceller på sitt hus skickade han in guldtackorna, samt smycken han fått i arv från sin mamma.

Men när solcellsräkningen skulle betalas hade pengarna inte kommit och han blev tvungen att ta ett banklån. Ett lån han fortfarande betalar av på.

– Adam har lovat guld och gröna skogar hela tiden. Och han har ursäktat sig och sagt att det är jättetråkigt för mig, men framförallt är det tråkigt för honom, berättar han.

Hösten 2025 erbjöds Jan Carlén en ”symbolisk” avbetalningsplan på hundra kronor i månaden.

Enligt planen skulle det ta 92-åringen drygt 200 år att få tillbaka pengarna.

Ett ”myndighetsövergrepp”
Våren 2024 väntar 75 personer på pengar, enligt ett massmailutskick från företaget som Dagens ETC kunnat ta del av. Vid tidpunkten för polisens tillslag är det 295. Vissa har då väntat sedan 2023.

– Vi byggde bolaget på att vi hade pengar på väg in från investerare. Det viktiga för dig att veta är att vi betalade kunder varje månad, berättar Adam Hofmann.

Dagens ETC har varit i kontakt med ett femtiotal kunder. Av dessa har femton fått betalt, men först efter flera månader eller uppemot två år. Flera har behövt koppla in Kronofogden och polisen. Många har gett upp och inte ens försökt få tillbaka pengarna.

– Vi har haft all anledning att tro att vi skulle komma i kapp helt och hållet. Vi anser att det är ett myndighetsövergrepp vi utsätts för när man håller oss gisslan på det här sättet.

”Jag borde säkert ha gått till polisen, men jag har inte den kraften.”
Bild: Emanuel Hendal
Det finns också flera privata långivare som väntar på pengar.

– Vi har ju också blivit lurade av Adam, bara att vi har blivit lurade på mycket större pengar, säger en av långivarna som vill vara anonym.

– Det är extremt smutsigt att han har bedragit äldre, men det är också smutsigt att indirekt stjäla från oss, att bedra oss på pengar. Att låtsas att de behövs för att driva verksamhet, men sen bara använda allas pengar till att springa runt och spendera på sitt eget privatliv.

Det bedrägliga, framhåller långivaren, ligger i att bolaget saknat kapacitet att betala av både kunder och långivare.

– Han har inte varit öppen mot oss långivare, om att bolaget var insolvent.

En av långivarna har stämt Adam Hofmann i tingsrätten och en annan har krävt bolaget i konkurs.

”Vi var tydliga”
Adam Hofmann berättar att bolaget under 2024 började kommunicera att det kunde förekomma väntetider och han ”någon gång 2023-2024" la upp en strategi för att hantera sena betalningar.

– Då bestämde vi att varje dag när vi gör utbetalningar, då betalar vi en gammal kund, en mellangammal och en ny.

Visste man det när man skickar in guld om man kommer bli en gammal eller mellangammal?
– Jo, det visste man. Vi har en dialog med alla kunder.

Adam Hofmann förklarar att det skett muntlig kommunikation med alla kunder och att många gått med på längre handläggningstid. Denna bild delas inte av de kunder Dagens ETC varit i kontakt med.

För mig låter det lite som att det här har utvecklats till någon sorts guldponzi. Där det måste komma in mer och mer guld för att betala de gamla kunderna.
– I så fall är alla företag en ponzi i någon bemärkelse under sin uppbyggnad. Så här fungerar alla företag.

Men varför fortsatte ni ta in guld om ni inte kunde betala för det?
– Om jag får rätta dig så är frågan, varför fortsatte vi ha verksamhet? Verksamheten är inte bara att vi tar in guld utan det innefattar att vi skjuter till kapital, betalar löner. Förstår du vad jag menar?

Nej, för mig ser det ut som ett bolag som inte kan betala sina skulder, fortsätter köpa saker för pengar det inte har. Och man köper det av pensionärer som är i behov av pengarna.
– Till oss ska man inte skicka in guldet om man är i behov av pengarna här och nu. Det har vi varit tydliga med.

På frågan om varför bolaget fortsatte ta in guld trots svårigheterna att betala för det hänvisar Adam Hofmann till Northvolt: ”Varför fortsätter staten pumpa in pengar i Northvolt när det var konkursmässigt?”
Enligt sparade versioner av bolagets sajt utlovades utbetalningar inom 24 timmar fram till mitten av 2024, därefter ändrades formuleringen till ”ofta inom 24 timmar”. Även på ett kontrakt Dagens ETC tagit del av återkommer formuleringen om betalning inom 24 timmar efter värdering. Avtalsvillkoren på sajten har dock varit luddigt formulerade och utlovat betalningar ”så fort det går” och ”oftast samma dag”.

Först hösten 2024 dyker en informationstext upp om att handläggningstider kan variera. Och först i maj kommer en text om att handläggningstiderna kan vara så långa som ett år. Detta trots att flera kunder vid det laget väntat ännu längre.

Konkurshot ska ha avvärjts med hjälp av SD-vännen
Klart är att bolaget länge haft betalningssvårigheter. De har inte varit tillfälliga. Det betyder att företaget med stor sannolikhet har varit på obestånd långt innan verksamheten pausades när bankkontot frystes sommaren 2025. Guld har fram tills dess strömmat in i ett bolag som inte kunde betala för det.
Citera
2026-07-11, 21:12
Medlem
Trots betalningssvårigheterna har Adam räddat kvar bolaget genom att betala för de mest akuta skulderna. Som till exempel en skatteskuld som hotade att leda till konkurs i maj 2025.

Enligt källor till Dagens ETC räddades bolaget av SD-politikern Julian Kroon och hans pappa, affärsmannen Kalle Kroon. De ska ha lånat ut 700 000 kronor och fått guld för motsvarande summa i pant.

Genom lånet räddades också Adam Hofmann undan det personliga betalningsansvar som inträder när ett företag går i konkurs med obetalda skatteskulder.

Kalle Kroon är en rysk affärsman verksam i Finland. Flera av hans bolag har varit i blåsväder.

Bland annat köpte hans finska bolag fastigheter runtom i Finland som man lät förfalla.

Nu driver Kalle Kroon bland annat företaget Curais Oy som nyligen kopplats till en affär där en fastighetsmagnaten Oscar Engelbert, som ligger bakom den havererade koncernen Oscar properties, överlåtit en lyxvilla vid medelhavet till Kalle Kroons bolag långt under marknadspris, kort innan konkursen.

Kalle Kroon har också tagit på sig styrelseuppdrag i många av de kraschade bolagen i Engelberts fastighetskoncern. Han driver även ett brittiskt bolag tillsammans med sonen Julian.

– Ja, det stämmer, svarar Adam Hofmann på frågan om det var Julian och Kalle Kroon som hjälpte honom att rädda bolaget.

– Julian är en god vän till mig. Jag ställde frågan till allt som rörde sig. Och så kunde de steppa in och hjälpa mig direkt. Så det stämmer.

"Där och då fanns det inga tecken på att det här skulle inträffa", uppger han om de höga löneutbetalningarna. Han betonar också att han skjutit in mer pengar än han tagit ut. Bild: Emanuel Hendal
Dagen efter intervjun mejlar Adam Hofmann och tar tillbaka sina uttalanden om Julian Kroons inblandning. Lånet ska han ha fått av ett finskt bolag och kontakten ska ha skett enkom via Kalle Kroon.

Julian Kroon nekar till inblandning i lånet. Dagens ETC söker Kalle Kroon.

Tänkte du att du kanske borde ha konkurssatt företaget då eller tidigare och att lämnat tillbaka det inskickade guldet?
– Nej, absolut inte. Det fanns inte på kartan att göra det. Jag samlade mina kollegor och mina delägare på ett möte på vårt kontor. Och jag sa att vi ska kämpa för det här bolaget. Därför att vi har inte gjort något fel. Basta!

Kan bli personligt betalningsansvarig
Veckan efter vår intervju försätts Svenska guld slutligen i konkurs. Det är den fjärde konkursansökan som skickats in, och denna gång lyckas Adam Hofmann inte betala sig ur den.

Om det visar sig att företaget har drivits vidare trots att det varit på obestånd, kan Adam Hofmann bli personligt betalningsansvarig för skulder som uppstått efter obeståndstidpunkten.

Normalt sett när man driver aktiebolag så blir man inte personligt betalningsansvarig för bolagets skulder. Men det finns regler för vad man ska göra om man inte längre kan betala sina skulder och aktiekapitalet är förbrukat, vilket enligt Dagens ETC:s genomgång av bolagets årsredovisningar ser ut att ha hänt redan 2023.

– Då ska man ansöka om likvidation eller konkurs, om man inte kan återställa kapitalet. Gör man inte det kan man bli personligen betalningsansvarig för bolagets skulder, säger Annina Persson, professor på KTH, som bland annat forskar om insolvensrätt.

Andra frågor som kan aktualiseras när ett företag är på obestånd är om det förekommit någon typ av vårdslöshet, att man varit slösaktig och försämrat bolagets ekonomi väsentligt, vilket kan utgöra brottet vårdslöshet mot borgenärer.

När vi ses har Adam Hofmann ett antal annonser ute på Blocket, då han säljer tillhörigheter för att försöka ställa saker till rätta. Bland Blocketannonserna syns en gamingdator med inköpspris 39 000 kronor och en Howardsoffgrupp nypris 45 000 kronor. Båda inköpta förra våren, när bolaget hotades av konkurs på grund av en obetald skatteskuld och inte kunde betala alla kunder. Möblerna, uppger han, är dock inte köpta för företagets pengar, utan på Klarna.

I möbelannonsen syns två bronspelikaner. I skattemålet förekommer två bronspelikaner inköpta som utsmyckning av kontor. Bild: Skärmdump

Har under april har Adam Hofmann avyttrat en mängd föremål på Blocket i hopp om att kunna rädda upp situationen. Bild: Skärmdump
Våren 2025, de sista fyra månaderna innan företagets konto frystes plockade Adam Hofmann ut över 100 000 kronor i månaden i lön.

När vi avrundar intervjun uppger Adam Hofmann att han kommer att kämpa så länge han lever för att ställa allt till rätta. Men han känner sig också orolig.

– Jag är rädd att jag utsätts för efterhandskonstruktioner av många kunder. Bygger sin egen kista
I Gävle hittar Monica Klotz lösningar på sin oro för att hennes begravning ska behöva belasta hennes barns redan ansträngda ekonomi.

– Min ex-sambo har lovat att snickra en kista till mig, kistan är det dyraste vid en begravning. Vi har tagit måtten och allt.

Monica Klotz har tillbringat påsken på sjukhus med RS-virus som tog hårt på henne på grund av hennes sköra tillstånd. När hon kom hem möttes hon av ett informationsbrev från Svenska guld där konkursen skylls på myndighetsåtgärderna. ”Jag blev förbannad.”
I veckan ska åklagare fatta beslut i åtalsfrågan gällande bedrägerimisstankarna.

Artikeln uppdateras klockan 9.20, 16 april, med följande bemötande från Adam Hofmann gällande långivarens uttalanden:

Adam Hofmann menar att det faktum att en långivare påstår sig inte ha fått insyn i bolagets ställning är en allvarlig efterhandskonstruktion. Han lyfter också i ett mejl till Dagens ETC att omständigheterna kring lånen är mer komplexa än vad som framställs och att det finns konflikter i bakgrunden.

”Att i det läget återge mycket allvarliga anklagelser utan denna kontext ger en ofullständig och i viktiga delar missvisande bild. Jag ser mycket allvarligt på dessa personers vinkling och tydliga efterhandskonstruktion i syfte för egen vinning”, skriver han

FAKTA
Svårt för guldkunder att kräva sin rätt
Kunder som inte fått betalt för inskickat guld hamnar i en juridisk gråzon och det kan bli dyrt att kräva sin rätt.

De är inte konsumenter i lagens mening då de inte köpt något, vilket kan göra det svårt att vända sig till Konsumentverket för hjälp.

Flera av guldkunderna har blivit hänvisade av polisen att istället stämma civilt i tingsrätt, en process som kostar pengar och där man riskerar att få betala motpartens rättegångskostnader vid en förlust.

För att få hjälp av Kronofogden måste man betala avgifter, 300 kronor för att utfärda ett betalningsföreläggande och 600 kronor för att få hjälp att driva in skulden.

I fallet med Svenska guld och ädelmetaller har utmätning redan gjorts och tillgångarna täckte inte skulderna, vilket innebär att det kommer att vara svårt för kunderna Bygger sin egen kista
I Gävle hittar Monica Klotz lösningar på sin oro för att hennes begravning ska behöva belasta hennes barns redan ansträngda ekonomi.

– Min ex-sambo har lovat att snickra en kista till mig, kistan är det dyraste vid en begravning. Vi har tagit måtten och allt.

Monica Klotz har tillbringat påsken på sjukhus med RS-virus som tog hårt på henne på grund av hennes sköra tillstånd. När hon kom hem möttes hon av ett informationsbrev från Svenska guld där konkursen skylls på myndighetsåtgärderna. ”Jag blev förbannad.”
I veckan ska åklagare fatta beslut i åtalsfrågan gällande bedrägerimisstankarna.

Artikeln uppdateras klockan 9.20, 16 april, med följande bemötande från Adam Hofmann gällande långivarens uttalanden:

Adam Hofmann menar att det faktum att en långivare påstår sig inte ha fått insyn i bolagets ställning är en allvarlig efterhandskonstruktion. Han lyfter också i ett mejl till Dagens ETC att omständigheterna kring lånen är mer komplexa än vad som framställs och att det finns konflikter i bakgrunden.

”Att i det läget återge mycket allvarliga anklagelser utan denna kontext ger en ofullständig och i viktiga delar missvisande bild. Jag ser mycket allvarligt på dessa personers vinkling och tydliga efterhandskonstruktion i syfte för egen vinning”, skriver han

FAKTA
Kunder som inte fått betalt för inskickat guld hamnar i en juridisk gråzon och det kan bli dyrt att kräva sin rätt.

De är inte konsumenter i lagens mening då de inte köpt något, vilket kan göra det svårt att vända sig till Konsumentverket för hjälp.

Flera av guldkunderna har blivit hänvisade av polisen att istället stämma civilt i tingsrätt, en process som kostar pengar och där man riskerar att få betala motpartens rättegångskostnader vid en förlust.

För att få hjälp av Kronofogden måste man betala avgifter, 300 kronor för att utfärda ett betalningsföreläggande och 600 kronor för att få hjälp att driva in skulden.

I fallet med Svenska guld och ädelmetaller har utmätning redan gjorts och tillgångarna täckte inte skulderna, vilket innebär att det kommer att vara svårt för kunderna
Citera
2026-07-14, 14:22
Medlem
Jaha, det var detta som stod i ETC. Tack för att du la in det! AH är en lögnare utan like och jag kan inte förstå att han kan komma undan med dessa genomskinliga bortförklaringar. Beskrivningen på AH låter som en klassisk Narcissistisk personlighetsstörning (NPD).

Guld som han fick under våren 2025 gick till Kroon för att inte få ett personligt betalningsansvar, samtidigt som han tog ut 100.000 kr i månaden som lön de fyra sista månaderna. Han visste långt innan våren 2025 att slutet närmade sig för hans mångåriga bedrägeri, så allt var planerat och klart. Lever loppan på andras olycka med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Rojken666
Trots betalningssvårigheterna har Adam räddat kvar bolaget genom att betala för de mest akuta skulderna. Som till exempel en skatteskuld som hotade att leda till konkurs i maj 2025.

Enligt källor till Dagens ETC räddades bolaget av SD-politikern Julian Kroon och hans pappa, affärsmannen Kalle Kroon. De ska ha lånat ut 700 000 kronor och fått guld för motsvarande summa i pant.

Genom lånet räddades också Adam Hofmann undan det personliga betalningsansvar som inträder när ett företag går i konkurs med obetalda skatteskulder.

Kalle Kroon är en rysk affärsman verksam i Finland. Flera av hans bolag har varit i blåsväder.

Bland annat köpte hans finska bolag fastigheter runtom i Finland som man lät förfalla.

Nu driver Kalle Kroon bland annat företaget Curais Oy som nyligen kopplats till en affär där en fastighetsmagnaten Oscar Engelbert, som ligger bakom den havererade koncernen Oscar properties, överlåtit en lyxvilla vid medelhavet till Kalle Kroons bolag långt under marknadspris, kort innan konkursen.

Kalle Kroon har också tagit på sig styrelseuppdrag i många av de kraschade bolagen i Engelberts fastighetskoncern. Han driver även ett brittiskt bolag tillsammans med sonen Julian.

– Ja, det stämmer, svarar Adam Hofmann på frågan om det var Julian och Kalle Kroon som hjälpte honom att rädda bolaget.

– Julian är en god vän till mig. Jag ställde frågan till allt som rörde sig. Och så kunde de steppa in och hjälpa mig direkt. Så det stämmer.

"Där och då fanns det inga tecken på att det här skulle inträffa", uppger han om de höga löneutbetalningarna. Han betonar också att han skjutit in mer pengar än han tagit ut. Bild: Emanuel Hendal
Dagen efter intervjun mejlar Adam Hofmann och tar tillbaka sina uttalanden om Julian Kroons inblandning. Lånet ska han ha fått av ett finskt bolag och kontakten ska ha skett enkom via Kalle Kroon.

Julian Kroon nekar till inblandning i lånet. Dagens ETC söker Kalle Kroon.

Tänkte du att du kanske borde ha konkurssatt företaget då eller tidigare och att lämnat tillbaka det inskickade guldet?
– Nej, absolut inte. Det fanns inte på kartan att göra det. Jag samlade mina kollegor och mina delägare på ett möte på vårt kontor. Och jag sa att vi ska kämpa för det här bolaget. Därför att vi har inte gjort något fel. Basta!

Kan bli personligt betalningsansvarig
Veckan efter vår intervju försätts Svenska guld slutligen i konkurs. Det är den fjärde konkursansökan som skickats in, och denna gång lyckas Adam Hofmann inte betala sig ur den.

Om det visar sig att företaget har drivits vidare trots att det varit på obestånd, kan Adam Hofmann bli personligt betalningsansvarig för skulder som uppstått efter obeståndstidpunkten.

Normalt sett när man driver aktiebolag så blir man inte personligt betalningsansvarig för bolagets skulder. Men det finns regler för vad man ska göra om man inte längre kan betala sina skulder och aktiekapitalet är förbrukat, vilket enligt Dagens ETC:s genomgång av bolagets årsredovisningar ser ut att ha hänt redan 2023.

– Då ska man ansöka om likvidation eller konkurs, om man inte kan återställa kapitalet. Gör man inte det kan man bli personligen betalningsansvarig för bolagets skulder, säger Annina Persson, professor på KTH, som bland annat forskar om insolvensrätt.

Andra frågor som kan aktualiseras när ett företag är på obestånd är om det förekommit någon typ av vårdslöshet, att man varit slösaktig och försämrat bolagets ekonomi väsentligt, vilket kan utgöra brottet vårdslöshet mot borgenärer.

När vi ses har Adam Hofmann ett antal annonser ute på Blocket, då han säljer tillhörigheter för att försöka ställa saker till rätta. Bland Blocketannonserna syns en gamingdator med inköpspris 39 000 kronor och en Howardsoffgrupp nypris 45 000 kronor. Båda inköpta förra våren, när bolaget hotades av konkurs på grund av en obetald skatteskuld och inte kunde betala alla kunder. Möblerna, uppger han, är dock inte köpta för företagets pengar, utan på Klarna.

I möbelannonsen syns två bronspelikaner. I skattemålet förekommer två bronspelikaner inköpta som utsmyckning av kontor. Bild: Skärmdump

Har under april har Adam Hofmann avyttrat en mängd föremål på Blocket i hopp om att kunna rädda upp situationen. Bild: Skärmdump
Våren 2025, de sista fyra månaderna innan företagets konto frystes plockade Adam Hofmann ut över 100 000 kronor i månaden i lön.

När vi avrundar intervjun uppger Adam Hofmann att han kommer att kämpa så länge han lever för att ställa allt till rätta. Men han känner sig också orolig.

– Jag är rädd att jag utsätts för efterhandskonstruktioner av många kunder. Bygger sin egen kista

FAKTA

I fallet med Svenska guld och ädelmetaller har utmätning redan gjorts och tillgångarna täckte inte skulderna, vilket innebär att det kommer att vara svårt för kunderna Bygger sin egen kista

FAKTA

I fallet med Svenska guld och ädelmetaller har utmätning redan gjorts och tillgångarna täckte inte skulderna, vilket innebär att det kommer att vara svårt för kunderna
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in