2026-04-19, 09:21
Medlem
Anmälningar av företaget börja hagla in redan 2023 men har eskalerat 2024 och 2025 i och med att guldpriset ökade och fler skickade in guld. Många fejkade omdömen på Trustpilot tidigt 2023 och 2024 pekar tydligt på att bedrägeriet var planerat. Klart straffbart med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av GabrielleArchangel
Väldigt sorglig historia att läsa. Vet att det finns många av de lurade som är äldre och sjuka.
Citera
2026-04-19, 09:23
Medlem
Vi får se om media tar upp bollen ännu mer är denna artikel.

Citat:
Väldigt sorglig historia att läsa. Vet att det finns många av de lurade som är äldre och sjuka.
Citera
2026-04-25, 21:12
Medlem
Lite mer info från min sida!
1) AH säger att han har varit transparent när det gäller längre handläggningstider. Det var först i mars 2025 som de sa att handläggningstiderna hade blivit längre. Innan dess sa det 48 timmar efter värderingen. Observera att de inte har betalt ut sedan 2023. Man kan kolla gamla versioner av deras hemsida i efterhand om man vet hur man gör.
2) Man hade en ångerrätt på 14 dager men den räknades sedan de hade skickat ut postnords-försändelsen och inte efter det värderingen kom. I praktiken var det omöjligt att ångra sig. Hade man skickat in guld var det kört med andra ord.
3) Man har anlitat K.A. Rasmussen AB och lämnat in guld dit och fått en värdering och betalt för guldet. Enligt polisutredningar som AH har sagt har pengar kommit in från K.A. Rasmussen-koncernen och sedan har pengarna betalts ut till respektive kund. Det sista är med andra ord inte alls sant. Jag tror att Svenska guld har varit bara en mellanhand och inte gjort någon värdering själv eller gjort någon kvaliteteskontroll utan tagit K.A. Rasmussen värdering och satt Svenska Gulds logga på denna och behållit pengarna.
4) Positiva utlåtande på Trustpilot är i huvudsak fejk och kom tidigt då de inte betalade ut något (dec 2023) och flera är deras bekanta kompisar. Detta innebär att bedrägeriet var planerat redan 2023.
5) Om man har extravaganta utgifter för cigarr-rum, lägenheter i Estland, Rolexklocka, så undrar man hur har pengar från svenska guld har gått till (finns kontoutdrag från svenska guld och koppling från K.A. Rasmussen). Om man bara har varit en mellanhand så har deras arbete varit mycket ringa och lön/arvode för detta är marginellt.
6) AH och MJ har flera bolag och även MJ pappa. Nästan alla bolag har noll omsättning, så man kan undra vad dessa gör?

Citat:
Ursprungligen postat av niohumlan
Tack för att du håller koll på honom!

Moderator borde flytta tråden om Svenska Guld till aktuella brott och kriminalfall. Det pågår ju förundersökning (bedrägeri) mot huvudmannen *dam *ofmann och hans bolag Svenska Guld och ETC skriver att det snart blir åtal. Många av hans offer söker information på flashback.
Citera
2026-04-25, 22:14
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amande
Jag samlade ihop lite guld som jag ärvt, samt diverse smycken med ädelstenar i och skickade det till Svenska Guld i Nacka som REK för tre månader sedan. Jag läste dock recensioner för sent där folk skrev att de inte sett skymten av några pengar, och att de blivit blockade från sociala medier och dylikt. Jag skrev till dem om min oro och de svarade snabbt att de inte vet varför de har så många fiender, och att jag självklart skulle få mina pengar snart.

Månaderna har gått och inga pengar har synts till. De har även slutat svara på mail och på sociala medier. Känns helt hopplöst!! Och kollar man de positiva recensionerna är de skrivna av folk som jobbar där, haha. Fler som råkat ut för dem??

Alltså snälla. Hur fan kan man bara skrapa ihop sitt guld och skicka det till någon okänd snubbe eller företag och hoppas att man ska få betalt. Du borde spärras in på ett mentalsjukhus. Jag hade aldrig släppt det ur mina händer. Det hade varit mycket bättre att du gått till pantbanken. Visst, sämre betalt men garanterade pengar.
Citera
2026-04-25, 22:55
Medlem
Inte för att vara sådan, men hur kan man vara så jävla dum i huvudet att man säljer sitt guld på dyl. sätt. Sedan kan man ju önska att denna typ av bedragare får samtliga sina ben i kroppen krossade.

Men det är en annan historia.
Citera
2026-04-26, 16:40
Medlem
godboys avatar
Nu ska jag inte vara sån, men hur i hela friden kan man känna sig trygg att tycka ner allt sitt guld i en jiffypåse och hoppas att man förhoppningsvis får sina slantar? Visst har jag mer förståelse för äldre som går på detta och jag tycker personligen att bedragarna borde steglas.
Citera
2026-04-26, 17:53
Medlem
Hej och jag håller med dig!

Det finns 10 företag som har liknande verksamhet som Svenska guld där alla utom Svenska Guld har ärligt uppsåt där allt fungerar som det ska. Man kollade kanske runt och jämförde priser. Pantcentral och guldaffärer hade man kunnat gå till men man tror att dessa inte är intresserade att hantera och köpa/sälja guld (faktiskt ganska få som gör det).

Stegling är en hemskt sätt och som förbjöds i Sverige 1841.

Bästa hälsningar,

GabirielleArchAngel

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu ska jag inte vara sån, men hur i hela friden kan man känna sig trygg att tycka ner allt sitt guld i en jiffypåse och hoppas att man förhoppningsvis får sina slantar? Visst har jag mer förståelse för äldre som går på detta och jag tycker personligen att bedragarna borde steglas.
Citera
2026-04-27, 10:31
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zignature
Det ser inte så ljust ut om man läser här https://se.trustpilot.com/review/svenskaguld.se

Skamlöst!

Men en roligt skriven recension:

Citat:
Efter 5 månaders väntan på en utbetalning som skulle gå fort fick jag i dag ett mail där de erbjuder mig 100 kronor i månaden. !!!!!!!!!!!
Så om 53 år har de betalt skulden till mig. Då är jag död och begraven för länge sedan.
Litar inte ett skvatt på den här firman längre.
Citera
2026-05-10, 14:51
Medlem
Svenska guld säger att de skickar guldet till K.A. Rasmussen som driver Guldcentralen, dvs en identisk verksamhet på pappret som Svenska guld. Detta är en tydlig indikation att SG är bara en mellanhand som tar in guld skickar vidare och tar pengarna som SG får utan att betala till de som har skickat in sitt guld till SG. De finns ingen möjlighet att de kan sköta en affärsverksamhet som mellanhand utan uppsåtet är bedrägeri från början. Sedan har ju inte heller Guldcentralen någon bra rating på Trustpilot.
Citera
2026-05-13, 01:23
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Svenska guld säger att de skickar guldet till K.A. Rasmussen som driver Guldcentralen, dvs en identisk verksamhet på pappret som Svenska guld. Detta är en tydlig indikation att SG är bara en mellanhand som tar in guld skickar vidare och tar pengarna som SG får utan att betala till de som har skickat in sitt guld till SG. De finns ingen möjlighet att de kan sköta en affärsverksamhet som mellanhand utan uppsåtet är bedrägeri från början. Sedan har ju inte heller Guldcentralen någon bra rating på Trustpilot.

En slug idé för en bedrägeriverksamhet!

Man registrerar ett företag som ska fungera som Guldbrev och liknande, allt för att folk aningslöst ska lämna över sitt guld via brev till anonyma personer långt bort. Helt riskfritt för bedragaren. Sedan tar bedragarna guldet och säljer det som privatpersoner till ett genuint och ärligt företag likt det som de själva upprättat. Ett visst mått av Ponzi också i det, med utbetalningar som når några, antingen för att hålla i gång verksamheten ett tag till, eller för att hålla profilen uppe om media börjar att ge rum åt bedragna människor som berättar om hur hemsk upplevelsen har varit för dem.

Gängkriminella lär redan ha sina bruna och svarta fingrar i det.
Citera
2026-05-13, 09:59
Medlem
Ja, och vem är GY? Är det en kontakt sedan skandalen i Almedalen då AH blev utesluten i Moderaterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
SVT Nyheter Västernorrland har gjort ett inslag om Svenska Guld.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/benny-kanner-sig-lurad-av-guldforetag-vantar-fortfarande-pa-sina-pengar

Företaget 559194-8046 har följande skulder:
773 421 kr till staten
568 269 kr till privata fordringsägare

SVT har förgäves sökt företrädare för bolaget.

Svenska Guld ägs av Ad@m Hofm@nn i Saltsjöbaden och Gezhi Yu@n i Täby.
Citera
2026-05-13, 16:48
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ja, och vem är GY? Är det en kontakt sedan skandalen i Almedalen då AH blev utesluten i Moderaterna.

Varför blev AH utesluten ur Moderaterna?

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in