Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-19, 12:10
Medlem
Hej,

Jag köpte en begagnad iPhone 14 på Blocket igår fysiskt hos säljaren. Telefon var i mycket bra skick. Jag var och är jättenöjd men visade sig dock senare att det står i inställningar ”Okänd komponent - går ej avgöra om skärmen är en äkta Apple-komponent” och likadant om kameran.

Jag har jämfört skärmen och kameran med en kompis med likadan modell och finner inga skillnader öht. Ändå känner jag ju mig lite lurad att säljaren inte informerade mig om att skärmen och kanske kameran var utbytt. Det är ju väl en rimlig sak att underrätta om.

Är detta en rimlig sak att be om prisreduktion för och i så fall hur mycket?
Citera
2024-03-19, 12:19
Medlem
tilsammansnus avatar
Det står emot dig skulle jag säga, dels för att den är begagnad och dels att du sa att du var jättenöjd.

Att be om prisreduktion har att göra med fel på varan , funktionsduglighet och att känna sig lite lurad är inte ett fel. Rent i det juridiska är det långt fetare gråzon vad gäller begagnat så låt det vara.
Citera
2024-03-19, 12:27
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
En begagnad produkt som blivit lagad innan den såldes, inget konstigt med det. Nej, det är inte rimligt med en prisreduktion, om den inte annonserats ut som i "originalskick", fast även då så tycker jag inte man ska bry sig om allt fungerar som det ska och du var nöjd från början.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2024-03-19 kl. 12:30.
Citera
2024-03-19, 12:32
Medlem
laughingducks avatar
Köpt hos en privatperson så bara gilla läget .
Citera
2024-03-19, 12:35
Medlem
En skillnad - True Tone finns inte (brukar vara så om ej original del). Som sagt, är nöjd med varan och pris men känns snopet, jag skulle aldrig få för mig att sälja en rätt ny telefonmodell utan att informera om en sådan sak. Okej om det var iPhone 10 exempelvis, men men.
Citera
2024-03-19, 12:55
Medlem
Kantarellgudens avatar
"Hej! Jag är nöjd med mobilen, men vill ändå ha prisreduktion!"

Nej, svälj stoltheten om du nu är nöjd, du kommer se dummare ut efter att du skickat iväg meddelandet till säljaren.
Citera
2024-03-19, 13:15
Medlem
Stark-Senaps avatar
Du glömde kolla saker som en enkel googling hade förklarat hur du gör.
Då får man stå sitt kast.
Tror man säljare självmant talar om sådant skall man nog hålla dig till fab.nytt.
Citera
2024-03-19, 13:45
Medlem
Ungefär samma sak som att känna sig lurad på bilen man köpte och får reda på att säljaren tjänade pengar på bilen för att försöka få tillbaka lite pengar. Du var nöjd med telefonen ! Fortsätt med det!
Citera
2024-03-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Du glömde kolla saker som en enkel googling hade förklarat hur du gör.
Då får man stå sitt kast.
Tror man säljare självmant talar om sådant skall man nog hålla dig till fab.nytt.

Självklart känner jag till detta. Men telefonen var fabriksåterställd som brukligt och att stå ute på vägen när man möter säljaren och envisas med att gå genom alla steg innan denna varning kommer upp - då ska man absolut inte handla begagnat. Lite tillit får man ha till sin medmänniska.
Citera
2024-03-19, 15:33
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Hej,

Jag köpte en begagnad iPhone 14 på Blocket igår fysiskt hos säljaren. Telefon var i mycket bra skick. Jag var och är jättenöjd men visade sig dock senare att det står i inställningar ”Okänd komponent - går ej avgöra om skärmen är en äkta Apple-komponent” och likadant om kameran.

Jag har jämfört skärmen och kameran med en kompis med likadan modell och finner inga skillnader öht. Ändå känner jag ju mig lite lurad att säljaren inte informerade mig om att skärmen och kanske kameran var utbytt. Det är ju väl en rimlig sak att underrätta om.

Är detta en rimlig sak att be om prisreduktion för och i så fall hur mycket?

En rolig grej gällande just byten av delar i nyare Iphones är att du får detta meddelande även om du köper 2st splitter nya Iphone 14 från en Apple butik och byter te.x skärmen mellan dom. Det är 100% original delar men då lurens moderkort matchar serienumret på delarna som är inkopplad så är den programmerad att säga ifrån med "okänd komponent". Sätter du tillbaka delen den kom med igen så upphör meddelandet. Detta måste kalibreras med verktyg från Apple för att slippa meddelandet med en ny original skärm (funkar ej med 3e parts alls om du inte är villig att löda och flytta en känslig komponent).

Detta är i syfte att döda tredjepartsreparationer. Tidigare än Iphone 11 så fanns inga sådana påhitt.

Svaret på din fråga ställer mig i kören bland dom andra svaren du fått redan.
Citera
2024-03-19, 17:23
Medlem
kl4sseKocks avatar
Tror det blir svårt om du inte har 14 kusiner som backup,hade du däremot märkt av defekterna på plats hade det varit en annan femma.men å andra skadar det inte ta kontakt med säljaren kanske är en bra lirare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in