2006-08-11, 12:05
Medlem
annica, sthlms avatar
För många år sedan kacklades det bland media och sodomister kring Jan Guillous användande av ordet pederast då han talade om Rickard Wolff. Jag vill minnas att det fanns olika tolkningar av ordet men att inget av dem pekade mot att en pederast var synonym med pedofil. Det närmaste var att kunna tolka ordet pederasti som `gossekärlek´ och en gosse är väl inte direkt översättningsbart till ett barn?

Jag minns min morbror som brukade säga `lille gosse´ till folk som var jämnåriga med honom eller t.o.m äldre. Min morbror sa också "gamle gosse" ibland- det jag menar är att en gosse kanske kan vara synonymt med kille och sådana är väl alla av manligt kön?

Nu har jag använt ordet pederast om en medskribent på ett annat forum och det har ju självfallet blivit ett djävla liv. Jag vill göra gällande och försvarar mig så gott jag förmår med att den rätta tolkningen av pederast är `homosexuell man´ men att det finns alternativa tolkningar.

Är det idag nu under Nådens År helt oacceptabelt med detta ord- har ordet blivit synonymt med pedofil?
Citera
2006-08-11, 12:26
Medlem
skitsillens avatar
En pederast är en homosexuell man som dras till unga pojkar.

En pedofil är en person som söker sexuell kontakt med barn.

Alltså kan en pedofil vara pederast och en pederast kan vara pedofil, men det är inte exakt samma sak.
Citera
2006-08-11, 15:37
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen
En pederast är en homosexuell man som dras till unga pojkar.

Alltså kan en pedofil vara pederast och en pederast kan vara pedofil, men det är inte exakt samma sak.

I franskan används ordet ”pédéraste” (eller bara ”pédé”) som slangbenämning på en homosexuell person i största allmänhet. I strikt bemärkelse har det dock samma betydelse som på svenska, dvs att dras till tonåringar av samma kön som en själv.
Citera
2012-06-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
I franskan används ordet ”pédéraste” (eller bara ”pédé”) som slangbenämning på en homosexuell person i största allmänhet. I strikt bemärkelse har det dock samma betydelse som på svenska, dvs att dras till tonåringar av samma kön som en själv.

Lite humor är den franska förkortningen; "P.D." (president directeur) vilket betyder "VD" (verkställande direktör) på svenska. Både "P.D. och pédé" uttalas lika...
Citera
2013-01-05, 03:12
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen
Gammalt inlägg, men den här definitionen är fel. En pedofil är en person som är sexuellt attraherad av barn. En sådan person räknas som pedofil oavsett om denne försöker leva ut sin läggning eller ej. För att falla inom den formella definitionen ska det vara en sexuell dragning till barn som ännu inte nått puberteten.

Termen pederasti går tillbaka till de gamla grekerna och romarna och beskrev förhållanden mellan män och unga pojkar som passerat puberteten. Detta faller utanför den formella definitionen av pedofili, men lite beroende på åldern på pojken kan det såklart falla inom mer vardagliga definitioner. Att använda pederast som allmän benämning på homosexuella män är inte att rekommendera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pederasty
Senast redigerad av Jiiimbooh 2013-01-05 kl. 03:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in