2026-05-20, 09:41
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Jag tycker han är föredömlig. Många fler borde ta efter och söka sig till privata norska team. Nu gjorde förbundet en jättesatsning och ”låste in” nästan alla, både tjejer men framförallt killar i Team Bauhaus. Vi får hoppas vid Gud att det bär frukt för det finns noll empiriskt evidens att så är fallet. Snarare precis tvärtom. De som inte fick plats och därmed har kvar sin frihet borde definitivt söka sig västerut för att se om inte det är nyckeln framåt i deras karriär.
Håller helt med. För Calle så kommer detta dock inte fungera av uppenbara skäl
Citera
2026-05-20, 11:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Ja, vad ska man egentligen tro om detta? Att gå med i ett team, norskt därtill, borde ju betyda att Calle får struktur på träningen och inte kan lalla runt och experimentera på egen hand utifrån nån tillfällig nyck.

Jag känner dock inte till just det här teamet och vet inte hur framgångsrika de är och hur bra hand de har med överåriga problembarn som struntar i uppvärmningen för att det är kallt ute osv.

Citat:
Halfvarsson är klar för norskt lag

Calle Halfvarsson, 37, gör en sista satsning mot hemma-VM i Falun 2027. Nu står det klart att den satsningen blir i norsk regi.

Veteranen har nämligen anslutit sig till det norska laget Team SwenorSplitkon.

-Jag har diskuterat med olika lag den här våren. Det kändes så bra när jag pratade med tränaren i teamet att jag inte kunde tacka nej, säger han till norska TV2.

Även förra säsongen var Halfvarsson utanför det svenska landslaget. VM i Falun avgörs 24 februari till 7 mars.
(SVT Text)
Citera
2026-05-20, 17:45
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Är du seriös?Det har aldrig slagit dig att folk tränar på massa olika sätt och uppnår liknande resultat. Exakt vad som är bäst för alla vet inte du inte jag och inte Almgren. Men om du mår bra av att tro att du måste köra exakt det och det passat och det ena före det andra osv så är väl det jättebra för dig. Fortsätt så. Att springa milen på 38 eller vad du ska göra kan naturligtvis nås på olika sätt. Lycka till.
Du är ju dum på riktigt, du har ingen fakta som stärker din argumentation. Jag lägger fram fakta om fysiologi och träningslära som du förkastar med det totalt ihåliga påståendet: "Är du seriös? Det har aldrig slagit dig att folk tränar på massa olika sätt och uppnår liknande resultat. Exakt vad som är bäst för alla vet inte du inte jag och inte Almgren." Du är uppenbart totalt obildad och vet inte hur man för en diskussion på högre nivå där det ställs krav på fakta och logisk slutledning. Ditt enda, återkommande argument bygger på lösa påståenden som inte är underbyggda. Det är fakta att motionärer på nybörjarnivå inte ska köra mer än ett v02-max pass i veckan då risken för skador och överträning är stor. Det är fakta att lågintensiv zon2 träning ger utmärkta resultat när det gäller att bygga den aeroba basen. Det är fakta att både aerob träning och anaerob träning behövs för att utveckla ett idrottshjärta. Men det är rätt roligt att allt detta verkar vara för avancerat för dig att förstå En pleb är var du är.
Citera
2026-05-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Du är ju dum på riktigt, du har ingen fakta som stärker din argumentation. Jag lägger fram fakta om fysiologi och träningslära som du förkastar med det totalt ihåliga påståendet: "Är du seriös? Det har aldrig slagit dig att folk tränar på massa olika sätt och uppnår liknande resultat. Exakt vad som är bäst för alla vet inte du inte jag och inte Almgren." Du är uppenbart totalt obildad och vet inte hur man för en diskussion på högre nivå där det ställs krav på fakta och logisk slutledning. Ditt enda, återkommande argument bygger på lösa påståenden som inte är underbyggda. Det är fakta att motionärer på nybörjarnivå inte ska köra mer än ett v02-max pass i veckan då risken för skador och överträning är stor. Det är fakta att lågintensiv zon2 träning ger utmärkta resultat när det gäller att bygga den aeroba basen. Det är fakta att både aerob träning och anaerob träning behövs för att utveckla ett idrottshjärta. Men det är rätt roligt att allt detta verkar vara för avancerat för dig att förstå En pleb är var du är.

Din argumenation är? Det står i en bok skriven av en världslöpare, alltså är det sant?

Jag trodde faktiskt inte man kunde va så korkad att man trodde att "Jo det är en exakt vetenskap när det gäller grundträning för motionärer din pajas. Det är just det som är grejen" haha det är otroligt.

Extra komiskt att "Det är fakta att motionärer på nybörjarnivå inte ska köra mer än ett v02-max pass i veckan då risken för skador och överträning är stor. " när första bästa sökning ger att det förmodligen mycket väl kan vara bättre med iaf två sådan pass per vecka.
Citera
2026-05-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, vad ska man egentligen tro om detta? Att gå med i ett team, norskt därtill, borde ju betyda att Calle får struktur på träningen och inte kan lalla runt och experimentera på egen hand utifrån nån tillfällig nyck.

Jag känner dock inte till just det här teamet och vet inte hur framgångsrika de är och hur bra hand de har med överåriga problembarn som struntar i uppvärmningen för att det är kallt ute osv.

(SVT Text)

Vi önskar Calle "lycka till" och hoppas få se honom på startlinjen i Falun nästa år. Inför OS talade man om att han verkligen hade kapacitet att konkurrera. Han fick bara inte ut det. Vore toppen om han fick avsluta karriären med en framgång under VM.
Citera
2026-05-21, 11:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vi önskar Calle "lycka till" och hoppas få se honom på startlinjen i Falun nästa år. Inför OS talade man om att han verkligen hade kapacitet att konkurrera. Han fick bara inte ut det. Vore toppen om han fick avsluta karriären med en framgång under VM.

Vem talade om det mer än honom själv? Det är ju åratal sedan han "fick ut det". Jag hoppas också att han kan avsluta karriären med en "framgång" på hemmaplan under VM, men att tro att han ska ta en individuell medalj är inte realistiskt någonstans.
Citera
2026-05-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vem talade om det mer än honom själv? Det är ju åratal sedan han "fick ut det". Jag hoppas också att han kan avsluta karriären med en "framgång" på hemmaplan under VM, men att tro att han ska ta en individuell medalj är inte realistiskt någonstans.

Jag tror inte heller på några medaljer, det är som du säger inte realistiskt någonstans oavsett vilka tränare han har.

Men.. han kom ändå 4a på femmilen i Planica 2023. Det är ändå inte så dåligt och inte så länge sen. Men att han för det ska ta medaljer i Falun, nej knappast. Hoppas såklart vi har fel.
Citera
2026-05-22, 13:37
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Din argumenation är? Det står i en bok skriven av en världslöpare, alltså är det sant?

Jag trodde faktiskt inte man kunde va så korkad att man trodde att "Jo det är en exakt vetenskap när det gäller grundträning för motionärer din pajas. Det är just det som är grejen" haha det är otroligt.

Extra komiskt att "Det är fakta att motionärer på nybörjarnivå inte ska köra mer än ett v02-max pass i veckan då risken för skador och överträning är stor. " när första bästa sökning ger att det förmodligen mycket väl kan vara bättre med iaf två sådan pass per vecka.
Du har fortfarande inga argument eller fakta. Så du är ingen person jag tar på allvar eller komma att fortsätta slösa min tid på. Du är helt enkelt för korkad för att ta åt dig av fakta, jag beklagar. Jag kommer inte läsa fler av dina idiotiska svar till mig. Återgå till att käka chips i soffan och din fru som inte vill ha sex med dig, för träningslära och fysiologi har du noll koll på. Första bästa sökning säger så här din lilla pajas:

Till Google AI: "Bör motionärer på grundnivå köra mer än ett vO2-max i veckan?"

Citat:
AI-översikt
Nej, för motionärer på grundnivå är det sällan nödvändigt eller ens rekommenderat att köra mer än ett dedikerat
v02max-pass i veckan. Den största utvecklingen och hälsovinsten kommer av att bygga en solid grund med lågintensiv träning.

www.reddit.com
·r/trainerroad
+3
Att lägga till fler hårda pass ökar skaderisken och kan leda till överträning.

www.reddit.com
·r/ultrarunning
Så bör du lägga upp träningen:
Grundläggande nivå: 1
v02max-pass per vecka räcker gott för att höja syreupptagningsförmågan.
Fokusområde: Lägg i stället mer tid på 3–4 lågintensiva distanspass (Zon 2), vilket ger bäst effekt på din allmänna uthållighet och återhämtning.
Upplägg: Ett klassiskt och effektivt nybörjarpass är

4x4-minutersintervaller vid ca

85-95% av maxpuls.

www.reddit.com
·r/trainerroad
+3
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-05-22 kl. 13:39.
Citera
2026-05-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Du har fortfarande inga argument eller fakta. Så du är ingen person jag tar på allvar eller komma att fortsätta slösa min tid på. Du är helt enkelt för korkad för att ta åt dig av fakta, jag beklagar. Jag kommer inte läsa fler av dina idiotiska svar till mig. Återgå till att käka chips i soffan och din fru som inte vill ha sex med dig, för träningslära och fysiologi har du noll koll på. Första bästa sökning säger så här din lilla pajas:

Till Google AI: "Bör motionärer på grundnivå köra mer än ett vO2-max i veckan?"

Nu klipper du in något AI-svar från reddit som pratar om hälsovinster. Är tidigare komiker?

Jag fattar att det känns stort för dig att följa något upplägg från Almgren för att nå din miltid. Folk som inte kan tänka själva behöver mycket styrning så det är inget konstigt.

Edit. Har man tränat mycket har man troligen nått sitt Vo2-max-tak. Då kan säkert mer trösklar vara bra. Men som motionär är det förmodligens stora vinster att försöka öka V02-max. Sen hur många såna pass man ska köra vet jag inte exakt men mer än 1 kan defintivt vara bra.
Senast redigerad av hextern 2026-05-22 kl. 15:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in