2024-03-18, 20:46
Medlem
von_Tratts avatar
Tja! Jag har alltid bott i små lägenheter och funnit dem lättmöblerade, att tänka praktiskt är mycket enklare än att tänka estetiskt. Har nu köpt en gård med stora ytor överallt vilket gjort möbleringen till en utmaning. Särskilt besvärligt tycker jag vardagsrummet är, dels pga storlek men också att tre av väggarna är försedda med dörrar/valv/kamin och den fjärde väggen mest är massa fönster. Bifogar en frihandad planskiss och några bilder.

Planskiss&bilder

Har bott här drygt ett år men vardagsrummet är fortfarande bara ett gäng blandade gamla möbler som ställts ut lite på måfå. Jag vill knappt hänga där, är vanligare att man sätter sig i matsalen eller köket när polare är över och det känns som att det beror på den pruttiga möbleringen. Vilket är synd för det är ett sjukt fint vardagsrum i övrigt. Därför skulle jag tacksamt ta emot lite inspiration och förslag på hur man möblerar ett sånt här vardagsrum.

Lite personliga preferenser då, skulle gärna haft in någon stereomöbel att ha lp-spelare på. En bar hade inte varit fel. En TV står där nu men den skulle egentligen lika gärna kunna ställas i något annat rum. Dörrar till uthyrningsdel och kallvind kan stå halvt undanskymda/inmöblerade, t.ex. bakom en bar, men övriga dörrar behöver vara fria.
Citera
2024-03-18, 21:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Märkligt hem, stort och opersonligt, man tror att när som helst ska den där lille killen ur The Shining köra igenom bilderna i sin trampbil. Det finns en massa inredningsmagasin med namn såsom "Gård &Torp", "Gods & Gårdar", "Lantliv", "Leva & Bo" och "Land" som kunnat vara inspiration men det där ser mer ut som du köpt ett halvmodernt församlingshem. Du behöver nåt på golven (slipa det, lägga ut mattor), vrida soffan så man inte möts av dess rygg eller sida utan att den blir mer inbjudande för umgänge (nu är den väl varken vriden åt kaminen eller teven utan bara skevt), byta belysningen (takbelysning är för dammsugning, sprid den), få upp nåt personligt på väggarna. Vilken stil är det du önskar?
Citera
2024-03-18, 21:21
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Märkligt hem, stort och opersonligt, man tror att när som helst ska den där lille killen ur The Shining köra igenom bilderna i sin trampbil. Det finns en massa inredningsmagasin med namn såsom "Gård &Torp", "Gods & Gårdar", "Lantliv", "Leva & Bo" och "Land" som kunnat vara inspiration men det där ser mer ut som du köpt ett halvmodernt församlingshem. Du behöver nåt på golven (slipa den, lägga ut mattor), vrida soffan så man inte möts av dess rygg eller sida utan att den blir mer inbjudande för umgänge (nu är den väl varken vriden åt kaminen eller teven utan bara skevt), byta belysningen (takbelysning är för dammsugning, sprid den), få upp nåt personligt på väggarna. Vilken stil är det du önskar?

Haha the shining, jag förstår vad du menar! "Mellanrummet" som är typ en bred fönsterrik korridor från v-rummet till matsalen har jag inte ens försökt möblera än, så det ser väl lite tomt ut. Tyvärr just lite för smalt för ett lagom stort biljardbord.

Well, gården har byggts i etapper och gissar att den här vardagsrumsdelen börjar ha 100 år på nacken nu iaf. Byggnaderna har använts till lite olika verksamheter och boenden genom åren så det bidrar väl till den lite fragmenterade känslan, och gör det svårmöblerat förstås :P

Takbelysningen är nästan det enda jag är riktigt nöjd med, de dimbara ljuskronorna är här för att stanna! Men lite fler ljuskällor här och där hade säkert lyft rummet.

Jag vill nog göra mig av med soffa, tvbänk, fåtöljer, de flesta möbler egentligen för som sagt är de bara gammalt rat som ställts in i väntan på något bättre. Det som hindrat mig är att jag helt enkelt inte vet vilka möbler jag ska köpa för jag inte fått till ens en grundtanke på hur jag kan placera nya möbler i rummet för att få det sjysst.
Citera
2024-03-18, 21:24
Medlem
One2Manys avatar
Centrera soffgruppen i rummet, släng upp ett par bokhyllor mot väggen, lite mer tavlor på väggarna skadar inte.
Citera
2024-03-18, 22:07
Medlem
Slavokias avatar
Underbart vardagsrum!
Jag hade gjort det i lite amerikansk stil, med sittmöbler utefter väggar och ett bord placerat mitt på golvet. Jag tycker absolut du ska förstärka uppfattningen av fritt utrymme: Placera en lång, rak soffa mot väggen som är åtta meter och sedan placerar du ut fåtöljer på de övriga ställena där det finns plats och lika många fåtöljer som man kan tänka sig att det skulle behövas.
Sedan ett stort, lågt och rustikt bord i mitten på golvet.
I alla fall om man då sitter i soffan så ser man både ut och mot kaminen och fåtöljerna är ju flyttbara och även ett bord som står ensamt mitt i rummet är flyttbart.

Du skulle också kunna placera en lång soffa framför elementet, men då en bit framför, inte alldeles kloss mot elementet.
Du skulle också kunna köpa en mängd mattor att täcka hela golvet med. Blir svindyrt, men har du råd så kan det vara en tanke.
Jag tycker i alla fall att du ska bevara och förstärka det stora och luftiga rummet.
En annan sak du kan tänka på är dörren till kallvinden, används den bara ibland så behöver du inte tänka på den när du ska möblera. Du kan dessutom hänga för ett draperi för den dörren, i samma färger och mönster som väggarna, ifall du behöver det utrymmet för inredningens skull.
Vad du än gör så möblera inte med någon soffa eller några sittplatser öht och som du nu placerat ut soffan då det stympar ett så fint och luftigt rum med så härligt högt i tak och med de där ljuvliga ljuskronorna.
Citera
2024-03-18, 22:21
Medlem
exoticspices avatar
Eftersom rummet blir mörkt med de bruna väggarna (måla/tapetsera om i ljus eller ljusgrå färg?) så skulle jag byta ut den svarta soffan. Det behövs ljusa möbler för att ta bort det "tunga" i rummet.

Först och främst en ljus/grå ryamatta som täcker en stor del av rummet. Sedan ljusa möbler, en stor vit /grå soffa och fåtöljer m.m. En stor spegel på en vägg alltid snyggt.

Länkar lite bilder på vad tycker jag är snyggt och hur jag skulle göra.

https://inredningsvis.se/wp-content/...beige.jpg.webp

https://inredningsvis.se/wp-content/...blera.jpg.webp

https://inredningsvis.se/wp-content/...0x540.jpg.webp
Citera
2024-03-18, 23:49
Medlem
Stora palmer i krukor på golvet runt soffan, med växtbelysning ovanför dem.
Citera
2024-03-18, 23:56
Medlem
auruns avatar
Mysigt!

Du behöver växter, stora växter i stora krukor samt ljusare möbler för kontrast.

Eventuellt två soffor emot varandra med bord emellan och eller matsalsbord för 6-8 pers i mitten av rummet.

Sen någon myslampa här och där.

Bar får du också plats med.
Citera
2024-03-19, 00:10
Medlem
exoticspices avatar
Det rummet kan man göra mycket av om man har idéer och känsla för inredning.

Skulle nästan råda dig att ta in en professionell heminredare (homestyling) för konsultation. En professionell person som kan ge tips och råd som du kan bolla med för att få det helt som du vill, med neutral bas och färger, blanda hårda och mjuka material samt belysning.

Det blir gärna att man blir "blind" och inte ser vilka möjligheter ett rum har.
Citera
2024-03-19, 06:49
Medlem
F.B.Dases avatar
Hade jag ett så stort rum hade jag placerat 4 st tvåsittssoffor kring ett soffbord mitt i rummet. På en stor matta.
Citera
2024-04-13, 21:03
Medlem
In med mattor för h-e! Annars kommer det bara att kännas som en vänthall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in