Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-19, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Visst har det blivit fattigare för många i Sverige.
Och då inte bara bland de arbetsskygga, utan även bland de som arbetar.
Har själv svårt att förstå hur man får det att gå runt på en heltidslön på 25-28 tusen brutto.
En lön som många har.

Och självklart drabbas barnen till dessa föräldrar.

Jag drar inte alla över en kam.
Finns som sagt massor med människor som sliter på sina jobb och ändå knappt får månaden att gå ihop.
Sedan finns det så klart slackers.

Men visst, vi har importerat en miljon bidragstagare, något som så klart påverkar oss alla.
Och hade vi haft ansvarsfulla politiker med respekt för våra skattepengar så skulle ingen svensk behöva vara hemlös.
Men nu gödslas våra pengar till EU, Nato, arvoden, myndigheter som kryllar av chefer och halvchefer, krig och många andra samhällsexperiment.

Att se till så våra pensionärer har det drägligt, hålla våra vägar hela, en fungerande vård och skola, ett skyddsnät värt namnet finns det inte en endaste krona till.
Bara neddragningar hela tiden.

Så visst är det tufft för många svenskar idag.
Är väl inte svårare att få det att gå runt för 25-28 tusen eller 40000 man får planera det man köper o inte köpa skit..problemet är när man har lön för 28 tusen men lever som man har 40.o skall o måste ha allt som alka andra har
Jag har 30 i månaden min fru samma men jobbar halvtid så får ut den 16000 vi klarar oss rätt bra.lever inte rikt men svälter inte. Man måste priroritera vad man läger pengar på..sparar en hel del per månad,dottern o frugan rider o hyr häst jag har sommarbil..så vi klarar oss
Citera
2024-03-19, 07:55
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Visst har det blivit fattigare för många i Sverige.
Och då inte bara bland de arbetsskygga, utan även bland de som arbetar.
Har själv svårt att förstå hur man får det att gå runt på en heltidslön på 25-28 tusen brutto.
En lön som många har.

Och självklart drabbas barnen till dessa föräldrar.

Jag drar inte alla över en kam.
Finns som sagt massor med människor som sliter på sina jobb och ändå knappt får månaden att gå ihop.
Sedan finns det så klart slackers.

Men visst, vi har importerat en miljon bidragstagare, något som så klart påverkar oss alla.
Och hade vi haft ansvarsfulla politiker med respekt för våra skattepengar så skulle ingen svensk behöva vara hemlös.
Men nu gödslas våra pengar till EU, Nato, arvoden, myndigheter som kryllar av chefer och halvchefer, krig och många andra samhällsexperiment.

Att se till så våra pensionärer har det drägligt, hålla våra vägar hela, en fungerande vård och skola, ett skyddsnät värt namnet finns det inte en endaste krona till.
Bara neddragningar hela tiden.

Så visst är det tufft för många svenskar idag.

Det är inte alls tufft. Varför ljuger du?

Pensionärerna har haft ett helt arbetsliv på sig att tälja guld så de ska verkligen inte gnälla. Men visst är du arbetsskygg, svårt efterbliven och vägrar att ta ansvar för dig själv och ditt liv så kanske det kan vara lite knapert ibland. För oss andra är det Julafton.
Citera
2024-03-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag skulle vilja påstå att alla som lever på försörjningsstöd lever i fattigdom, detta inkluderar ju allt ifrån singelhushåll, barnfamiljer och pensionärer.

Du menar: De som lever på försörjningsstöd har inte lika mycket att spendera som den som jobbar.
Ja, det är just det som är meningen: Om det inte vore så skulle ju ingen jobba, och vem skulle då betala för den som har försörjningsstöd?

Men att säga att den som lever på försörjningsstöd lever i fattigdom är rent ut sagt jävligt stötande!!!
Vad är i så fall fattigdom? Att man inte har råd med en utekväll? Att man inte kan köpa en ny bil? Att man inte kan åka på semester utomlands?

Du verkar inte ha en aning om vad fattigdom är. Eller så ser du inte skillnad på fattigdom och dålig ekonomi. För många har just dålig ekonomi, och skiljelinjen går INTE mellan att ha en lön eller leva på försörjningsstöd.
Citera
2024-03-19, 09:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du menar: De som lever på försörjningsstöd har inte lika mycket att spendera som den som jobbar.
Ja, det är just det som är meningen: Om det inte vore så skulle ju ingen jobba, och vem skulle då betala för den som har försörjningsstöd?

Men att säga att den som lever på försörjningsstöd lever i fattigdom är rent ut sagt jävligt stötande!!!
Vad är i så fall fattigdom? Att man inte har råd med en utekväll? Att man inte kan köpa en ny bil? Att man inte kan åka på semester utomlands?

Du verkar inte ha en aning om vad fattigdom är. Eller så ser du inte skillnad på fattigdom och dålig ekonomi. För många har just dålig ekonomi, och skiljelinjen går INTE mellan att ha en lön eller leva på försörjningsstöd.

Vet du hur mycket en person som lever på försörjningsstöd erhåller varje månad? Har jag påstått att försörjningsstödet ska vara lika mycket som en medelinkomst för de som arbetar?

Som du (eventuellt) vet, så finns det olika grader i helvetet, fattigdom är relativt, samt har en skala. Givetvis kan man inte jämföra uteliggare i Brasiliens slumområden med en person i Sverige som bor i ett slitet miljonprogram och erhåller försörjningsstöd.

Uppenbarligen saknar du inblick hur det är att vara oattraktiv (eller är omöjlig att placera) på arbetsmarknaden av diverse anledningar, eftersom du finner mitt påstående stötande. Ställ dig på balkongen och vädra skallen.
Citera
2024-03-19, 09:55
Medlem
Citat:
Vet du hur mycket en person som lever på försörjningsstöd erhåller varje månad? Har jag påstått att försörjningsstödet ska vara lika mycket som en medelinkomst för de som arbetar?

Som du (eventuellt) vet, så finns det olika grader i helvetet, fattigdom är relativt, samt har en skala. Givetvis kan man inte jämföra uteliggare i Brasiliens slumområden med en person i Sverige som bor i ett slitet miljonprogram och erhåller försörjningsstöd.

Uppenbarligen saknar du inblick hur det är att vara oattraktiv (eller är omöjlig att placera) på arbetsmarknaden av diverse anledningar, eftersom du finner mitt påstående stötande. Ställ dig på balkongen och vädra skallen.

Jag vet precis exakt vad som krävs för försörjingsstöd och hur mycket man får.
Och nej. Det är inte fattigdom. Inte i min värld.
(Det är inte rikedom heller, men det har det aldrig varit tänkt att vara).

Citat:
AMF har i sin årsrapport för 2017 tagit fram ett räkneexempel för en person född 1970 som börjar arbeta som 25-åring, tjänar 25 000 kronor i månaden och jobbar heltid fram till 65 års ålder. Den personen får som pensionär en inkomst på 13 075 kronor efter skatt, inklusive bostadstillägg.

Skulle samma person inte jobba en enda dag i hela sitt liv blir den disponibla inkomsten i stället 12 241 kronor. Skillnaden är 833 kronor i månaden.
7
https://www.dagensarena.se/innehall/...-pa-pensionen/

Hur mycket mer tycker du den med försörjningstöd borde få?
Citera
2024-03-19, 10:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag vet precis exakt vad som krävs för försörjingsstöd och hur mycket man får.
Och nej. Det är inte fattigdom. Inte i min värld.
(Det är inte rikedom heller, men det har det aldrig varit tänkt att vara).

7
https://www.dagensarena.se/innehall/...-pa-pensionen/

Hur mycket mer tycker du den med försörjningstöd borde få?

Vi har olika uppfattning om vad som är fattigdom, märk väl att jag påpekade att det finns olika grader av fattigdom.

Sedan (tycker jag) att man lär ta hänsyn till, hur länge personen levt på försörjningsstöd. Det är skillnad att ha levt på det i ett antal år framför ett par månader. Det är väldigt svårt att tillgodose alla reella behov på den "kaffepeng" som socialkontoret betalar ut; kläder, teknik, osv.

Jag tycker att försörjningsstödet skulle höjas med minst en tusenlapp, de borde även behandla folk mer individuellt.
Citera
2024-03-19, 10:16
Medlem
Citat:
Vi har olika uppfattning om vad som är fattigdom, märk väl att jag påpekade att det finns olika grader av fattigdom.

Det är inte alls vad du påpekade. Det är en efterhandskonstruktion för att rätta till galenskapen så gått det går. Det jag svarade på var påståendet
Citat:
Jag skulle vilja påstå att alla som lever på försörjningsstöd lever i fattigdom

Citat:
Jag tycker att försörjningsstödet skulle höjas med minst en tusenlapp, de borde även behandla folk mer individuellt.

Du tycker alltså på allvar att de som jobbar skall betala de som inte jobbar mer än vad dom själva får?
Monumentalt, hysteriskt konstigt!
Citera
2024-03-19, 10:20
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Det är inte alls vad du påpekade. Det är en efterhandskonstruktion för att rätta till galenskapen så gått det går. Det jag svarade på var påståendet

Du tycker alltså på allvar att de som jobbar skall betala de som inte jobbar mer än vad dom själva får?
Monumentalt, hysteriskt konstigt!

Du pratar skit och trollar. Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Gå ut och vädra skallen. Jag tänker inte svara på fler inlägg från dig, då du uppenbarligen inte har alla hästar hemma. Adjö!!!
Citera
2024-03-19, 10:50
Medlem
Om Röda korset använder sina ( mina skattepengar) till att hjälpa alla i Sverige istället för att skicka hjälpen till alla diktaturer i världen så är problemet snart löst.
Räcker det inte kanske SIDA kan dra ner på någon onödig utgift och hjälpa till.
Citera
2024-03-19, 12:29
Medlem
cacas avatar
Föräldrarna får väl börja arbeta och då inkluderar jag båda föräldrarna! Är väl typ så samhället är uppbyggt att man är 2 som arbetar för kunna få lite guldkant på tillvaron.

Sen går det faktist ha mer än ett arbete samtidigt om det ordinarie inte ger tillräckligt med pengar.
Citera
2024-03-19, 14:58
Medlem
Går väl inte att få ekonomiskt bistånd och samtidigt vägra ta arbete?
Citera
2024-03-25, 12:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Sådär har det låtit oavbrutet så länge jag kan minnas, såhär sa Rädda Barnen för nästan 20 år sedan:

"En kvarts miljon barn i Sverige lever i fattigdom För första gången sedan 1997 tilltar barnfattigdomen i Sverige, det visar Rädda Barnens nya rapport. Antalet fattiga barn ökade med 5 000, vilket innebär att över en kvarts miljon barn i Sverige, 252 000 barn, lever i en fattig familj. Barnfattigdomen i Sverige – årsrapport 2006 bygger på tillgänglig statistik från 2004 nedbruten för alla Sveriges kommuner."

Och sedan dess har det blivit värre och värre och värre oavbrutet....om man ska tro på Rädda Barnen.

Även Frälsningsarmén och Stadsmissionen har i över 30 år oavbrutet upprepat att det är ett ständigt ökat antal personer som söker hjälp hos dem och att det är nya grupper nu dessutom.

De talar om relativ fattigdom, en miljonär kan anses vara fattig om han jämför med en miljardär.

-Jag är skeptisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in