2024-03-17, 20:00
Medlem
Dags att köpa en ny skärm. Aldrig lagt vidare energi på just skärmar utan har kört på med min 27" 1080p 144hz Lenovo skärm som köptes för typ 2500kr för några år sedan. Har nöjt mig med den då jag spelar spel som Tibia och Minecraft. Nu känns det som att det är dags för uppgradering dock. Sitter inne på en 5800x3d samt ett Rtx4070ti och känns som slöseri att kombinera dessa komponenter med en 1080p-skärm. Lite väl saftiga komponenter för att spela Tibia men till och från spelar jag även lite AAA, Hogwarts Legacy till exempel.

Hade varit snällt om någon kunde ge lite feedback på vilken skärm man ska välja. Skall vara en 27" 1440p Ips. Hz är inget jag bryr mig speciellt mycket om, 165-180hz räcker för mig. Skulle dock den perfekta skärmen råka ha 240hz till exempel så gör det inget, vill dock inte betala mer än nödvändigt bara för skyhöga uppdaterings-hastigheter. Jag vill ha en skärm med bra/fin bild, krispig och fina färger. Jag prioriterar alltså fin bild-kvalitet framför hz. Då jag spenderar flera timmar framför datorn varje dag så har jag valt att inte sätta någon direkt budget. Utan budget antar jag att folk kommer att rekommendera Oled och även hur sugen jag än är så har jag alldeles för mycket stillbild när jag använder datorn och jag orkar inte att behöva oroa mig för burn-in.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan tänka er att hjälpa mig. Tack på förhand!

/Nathalie
Citera
2024-03-17, 22:14
Medlem
StoraPoopLillaPoops avatar

https://www.power.se/datorer-och-sur...karm/p-2205173
ASUS TUF Gaming VG27AQA1A

27" VA QHD (2560 x 1440)
1 ms MPRT responstid
170 Hz uppdateringsfrekvens (OC)
FreeSync Premium™, Adaptive-Sync

ASUS TUF Gaming VG27AQA1A är en VA-skärm på 27" som är designad för gamers och har allt du behöver för att spela effektivt i QHD. Skärmen är utrustad med en snabb uppdateringsfrekvens på 170 Hz, 1 ms MPRTresponstid och FreeSync Premium.

Pris: 4490:-
https://www.power.se/datorer-och-sur...karm/p-2699724
Cepter E-Sport Pro OLED 27"

27" OLED QHD (2560 x 1440)
240 Hz / 0.1 ms (GtG)
Upp till 1000-nit HDR-ljusstyrka
98 % DCI-P3, 137 % sRGB, 96 % Adobe RGB

Cepter E-Sport Pro OLED 27" kombinerar ultimat hastighet och otrolig bildkvalitet med OLED-teknik! Med en fantastisk uppdateringsfrekvens på 240 Hz och en GtG-responstid på 0,1 millisekund ger gamingskärmen E-Sport Pro OLED dig övertaget i fartfyllda situationer där varje ögonblick räknas.

Pris: 10999:-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in