• 1
  • 2
2024-03-17, 19:34
Medlem
skatteverk1s avatar
Hey, jag är väldigt trött på att söka vård så vill kolla här först.
Är 20, har tagit järntabletter enl läkare i typ ett halvår och under den tiden har mitt skit varit svart, inget konstigt med det när man är på järn har jag hört. Men sen en vecka så har det varit blod på pappret när jag torkat mig och jag vetefan vad det kan vara. Då skiten är kolsvart så har jag svårt o veta mer än så. Är det något som är värt att söka hjälp för och vad är liksom det värsta som kan hända om jag inte gör det?
Citera
2024-03-17, 19:37
Medlem
Det är ju vanligt med förstoppning vid järntillskott.
Förstoppning kan i sin tur skapa hemorrojder som blöder.

Något du kan känna igen?

Med andra ord... Ja, sök vård.

Det kan vara annat än hemorrojder, ju. Värt att kolla upp imo.
Senast redigerad av kaffekoppen 2024-03-17 kl. 19:40.
Citera
2024-03-17, 19:52
Medlem
Livssynslurks avatar
Låter inte helt normalt… värt att kolla upp via läkarbesök.
Citera
2024-03-17, 20:02
Medlem
ABBORREs avatar
Du har inte druckit rött vin ? Då menar jag ganska mycket
Citera
2024-03-17, 20:18
Bannlyst
Tittar du ofta på ditt bajs när du bajsar?

Tror du att det är normalt att stirra på sitt bajs och analysera det efter avslutad tömning?

Reser du dig upp och vänder dig om innan xu torkat dig för att kunna se bajset så bra som möjligt?

Har du ätit blodpudding?

Järntillskott ska menstruerande kvinnor använda, män behöver sällan det, tar du järntillskott och använder gjutjärnspanna så kan du garanterat få ett överskott av järn som påverkar bajset
Citera
2024-03-17, 20:43
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverk1
Är 20, har tagit järntabletter enl läkare i typ ett halvår och under den tiden har mitt skit varit svart, inget konstigt med det när man är på järn har jag hört. Men sen en vecka så har det varit blod på pappret när jag torkat mig och jag vetefan vad det kan vara. Då skiten är kolsvart så har jag svårt o veta mer än så. Är det något som är värt att söka hjälp för och vad är liksom det värsta som kan hända om jag inte gör det?

Ju färskare blod ju närmre slutet av tarmen kommer det ifrån. Förändrade avföringsmönster och blod i avföringen ska utredas - så du bör kontakta din vårdcentral. Men det KAN ju bara vara hemorrojder så som du beskriver det.
Citera
2024-03-17, 20:44
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Har du många i släkten som haft tjocktarmscancer? Färskt blod i avföringen hos en ung person är i den absoluta majoriteten av fallen hemorrojder. Dessa kan sitta på insidan vilket gör att man aldrig ser dem. Dock kan det vara värt att gå till din vårdcentral så att man kan göra en rektoskopi.
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort

Tror du att det är normalt att stirra på sitt bajs och analysera det efter avslutad tömning?
Kan bekräfta att de flesta gör detta. Under flera års tid fick jag nämligen flera gånger i veckan fråga folk hur deras bajs såg ut. Uppskattningsvis 8 av 10 kunde svarar, resterande sade att de ej kollade på sitt bajs.
Citera
2024-03-17, 21:01
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Du har inte druckit rött vin ? Då menar jag ganska mycket
dricker inte rödvin!

Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort

Reser du dig upp och vänder dig om innan xu torkat dig för att kunna se bajset så bra som möjligt?

Har du ätit blodpudding?

Järntillskott ska menstruerande kvinnor använda, män behöver sällan det, tar du järntillskott och använder gjutjärnspanna så kan du garanterat få ett överskott av järn som påverkar bajset
Har järntillskott då de märkte att jag hade alldeles för dåliga järnvärden så tar det hela tiden. Och sen det för första gången ut som att jag haft sot i röva när jag torka mig så har jag kollat, är verkligen kolsvart. Har normala järnvärden nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Har du många i släkten som haft tjocktarmscancer? Färskt blod i avföringen hos en ung person är i den absoluta majoriteten av fallen hemorrojder. Dessa kan sitta på insidan vilket gör att man aldrig ser dem. Dock kan det vara värt att gå till din vårdcentral så att man kan göra en rektoskopi.
Har för mig att det är iaf en tjocktarmscancer i släkten, kanske fler. De var dock 50+ när det va aktuellt. Har aldrig haft hemorrojder förr så vet inte riktigt hur jag ska veta det.
Citera
2024-03-17, 21:09
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ju färskare blod ju närmre slutet av tarmen kommer det ifrån. Förändrade avföringsmönster och blod i avföringen ska utredas - så du bör kontakta din vårdcentral. Men det KAN ju bara vara hemorrojder så som du beskriver det.
Men det gör ju inte ont? känns ju onödigt o kolla upp då liksom
Citera
2024-03-17, 21:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Men det gör ju inte ont? känns ju onödigt o kolla upp då liksom

Det väljer du ju själv. Det är ju alltid bra att kolla upp blod i avföringen om det håller i sig. Har du känt efter så att det inte är hemorrojder eller sprickor? Har du haft problem med hård avföring kopplat till din järnmedicinering?
Citera
2024-03-17, 21:13
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det väljer du ju själv. Det är ju alltid bra att kolla upp blod i avföringen om det håller i sig. Har du känt efter så att det inte är hemorrojder eller sprickor? Har du haft problem med hård avföring kopplat till din järnmedicinering?
Har inte känt efter nåt men kan ju göra. Har blivit mer förstoppade och mer diarréaktig i perioder sen järnet. Har även mörkare piss än vanligt, även om jag dricker lika mycket vatten
Citera
2024-03-17, 21:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Har inte känt efter nåt men kan ju göra. Har blivit mer förstoppade och mer diarréaktig i perioder sen järnet. Har även mörkare piss än vanligt, även om jag dricker lika mycket vatten

Mörkare som i mera koncentrerat eller som i porterfärgad urin? Järn ska inte färga din urin. Det låter som att det vore lämpligt med ett besök på din vårdcentral.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in