2024-03-17, 17:29
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Är det här rätt eller fel?

Citat:
En 15-årig amerikansk pojke sköt ihjäl fyra personer med sin pappas vapen. Pappan döms nu för vållande till annans död. Även pojkens mamma har dömts för dådet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...-skolskjutning

Mamman tog uppenbarligen med sonen till en skjutövning men är det inte lite väl långt att gå genom att säga att hon på det sättet uppmanat till pojkens beteende?

Borde föräldrarna ha varit mer uppmärksamma på sonens hälsa och tänkt att "han kan ju skjuta upp skolan?"? Vad utmärker en skolskjutare och vad är isåfall varningstecken som en förälder kan se efter?
Citera
2024-03-17, 17:47
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonalSeasoning
Är det här rätt eller fel?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...-skolskjutning

Mamman tog uppenbarligen med sonen till en skjutövning men är det inte lite väl långt att gå genom att säga att hon på det sättet uppmanat till pojkens beteende?

Borde föräldrarna ha varit mer uppmärksamma på sonens hälsa och tänkt att "han kan ju skjuta upp skolan?"? Vad utmärker en skolskjutare och vad är isåfall varningstecken som en förälder kan se efter?
För den som vill ha mer bakgrundsinfo om den underliggande skolskjutningen finns det i den befintliga tråden:

(FB) Skolskjutning - minst 3 döda och ytterligare 6 personer skadade. Detroit 2021-11-30
Citera
2024-03-17, 19:27
Medlem
kyrkstockens avatar
Ännu en aspburgare som gått lös på sin omgivning alltså:

https://www.google.com/search?sca_es...ih=529&dpr=1.5
Citera
2024-03-17, 23:07
Medlem
Onanikrems avatar
Pappan hade väl kort innan skjutningen köpt ett skjutvapen till sonen, hur i helvete kan man ge ett skjutvapen till en 15åring - som uppenbarligen har psykiska problem också? Helt rätt att pappan döms
Citera
2024-03-17, 23:12
Medlem
triptykens avatar
Alltså jag vet inte...

Jag hajjar att dom absolut är moraliskt ansvariga och tycker självklart som dom flesta att dom ska ha pisset. MEN gör ju en rejäl distinktion på vad ett brott är, vad en brottsling är och vad ett straff är.

Lika dumma i huvudet som föräldrarna har varit - så var aldrig deras intention att mörda nån, deras oaktsamhet kan bara räknas som "manslaughter" i en Amerikansk kontext om dom utan en till människa emellan hade av oaktsamhet dödat folk... trodde jag (jag har ju bevisligen fel eftersom jag tror att Amerikanska domare har bättre koll på deras lagar än mig). Eftersom sonen som ju döms som en vuxen är den som tog beslutet att mörda folk finns det ju därför en vuxen person som utnyttjade två andra idioti till sin fördel att begå ett brott mot samhället och andra.

Om sonen däremot inte är kompetent till egna moraliska eller etiska beslut - ja då kan han inte bli fälld som en vuxen? (igen TRODDE JAG - domarna är experterna självklart)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in