2024-12-21, 00:56
Medlem
Vore tacksam för fup! Tidigare länkar funkar tyvärr inte längre
Citera
2024-12-21, 05:53
Medlem
FanTaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Uppe i Hovrätten idag och också på fredag vad jag kan se. Men jag hoppas verkligen att han också blir dömd för våldtäkt. Det behöver ingå i behandlingsplan och bedömning vid ett framtida friskförklarade. Fast det är väl också upp till läkarna att bedöma sexuella avvikelser ihop med hans aggressionsproblem.

Medhåll, men har svårt att se att friskförklarande någonsin lär ske. Vill minnas att han skrev något om att ha ihjäl någon mer när han satt häktad, vilket är gravt stört.
Citera
2024-12-21, 10:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Medhåll, men har svårt att se att friskförklarande någonsin lär ske. Vill minnas att han skrev något om att ha ihjäl någon mer när han satt häktad, vilket är gravt stört.

Nej, friskförklaring är svårt att se. Det är ju inte bara en störning som visar sig i aggression och sexuellt avvikande beteende utan i grunden finns som vi vet en intellektuell funktionsnedsättning. Han hade inte gått på den skolan utan en diagnos. Förmodligen IQ på neråt 60, mellan tummen och pekfingret. Det är säkert i hög grad genetiskt men i kombination med en uppväxt med en sexuellt störd pappa som också har IF blir det illa. Så sammantaget lär han inte friskförklaras men sannolikt kommer han med tiden att flyttas till ett gruppboende där han kan övervakas så att han tar sin medicin.
Citera
2024-12-21, 20:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Tim skulle döda grannen och polisen när han kom ut.

Han skulle döda grannen men stavade det som granen på ett kort till en syster.
Bild på kortet https://imgur.com/Xhe7yOu

Tim skrev i arresten att han skulle döda polisen när han kom ut.

Fullkomlig dåre som jag hoppas "vårdas" inlåst resten av hans liv.
Citera
2025-01-06, 09:49
Avslutad
Citat:
Uppe i Hovrätten idag och också på fredag vad jag kan se. Men jag hoppas verkligen att han också blir dömd för våldtäkt. Det behöver ingå i behandlingsplan och bedömning vid ett framtida friskförklarade. Fast det är väl också upp till läkarna att bedöma sexuella avvikelser ihop med hans aggressionsproblem.
Vad blev det i Hovrätten? Har varit väldigt tyst .
Citera
2025-01-06, 09:52
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contessa1
Vad blev det i Hovrätten? Har varit väldigt tyst .

Domen har knappast hunnit komma ännu. Men det borde finnas ett besked om när den kommer för jag utgår ifrån att förhandlingarna var klara före jul.
Citera
2025-01-16, 22:00
Medlem
Citat:
Domen har knappast hunnit komma ännu. Men det borde finnas ett besked om när den kommer för jag utgår ifrån att förhandlingarna var klara före jul.

Ska komma imorgon
Citera
2025-01-17, 11:07
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Dom i mål om mord i Marks kommun):
Citat:
En 17-årig flicka försvann efter en skoldag i mars 2024 i Marks kommun. En klasskamrat till flickan dömdes i oktober av Borås tingsrätt till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för mord på flickan samt vapenbrott. Hovrätten fastställer nu domen.

Enligt åklagarna dödade klasskamraten flickan genom att utöva kraftigt våld, varav en del med tillhyggen, mot flickans huvud, hals och kropp. Klasskamraten erkände att han hade varit med flickan på en avskild plats vid ån Viskan där hennes kropp sedermera hittades, men hävdade att han enbart hade gett henne två knuffar och att hon hade fallit bakåt av ena knuffen. Han förnekade att han utöver detta skulle ha orsakat henne några skador.

Hovrätten kommer liksom tingsrätten fram till att det är bevisat att klasskamraten dödade flickan på det sätt som åklagarna påstått. Hovrätten anser att det också är bevisat utom rimligt tvivel att han vid gärningen avsåg att döda henne. Detta utifrån omfattningen och arten av det våld som klasskamraten utövade mot flickan vid tillfället. I denna del skiljer sig hovrättens bedömning från tingsrättens, då tingsrätten endast ansåg bevisat ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Hovrätten dömer klasskamraten för mord och bestämmer påföljden till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, liksom tingsrätten gjort.

I hovrätten ville åklagarna att klasskamraten skulle dömas även för grov våldtäkt, vilket tingsrätten hade frikänt honom från, samt att vapenbrottet skulle rubriceras som grovt brott. Flickans familjemedlemmar begärde högre skadestånd än vad tingsrätten dömt ut. Hovrättens prövning gällande dessa frågor leder till samma slutsatser som tingsrätten kommit till. Hovrätten fastställer alltså tingsrättens dom.
Hovrätten för Västra Sverige, mål: B 6780-24
Citera
2025-01-17, 11:17
Medlem
"Hovrätten dömer klasskamraten för mord och bestämmer påföljden till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, liksom tingsrätten gjort."

Tror jag är en bra dom. I praktiken vågar man inte släppa ut honom i samhället igen så det är mer eller mindre en livstidsdom där rättpsykiatriskt vård tar det fulla ansvaret för att han aldrig någonsin gör en annan person illa.
Citera
2025-01-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
"Hovrätten dömer klasskamraten för mord och bestämmer påföljden till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, liksom tingsrätten gjort."

Tror jag är en bra dom. I praktiken vågar man inte släppa ut honom i samhället igen så det är mer eller mindre en livstidsdom där rättpsykiatriskt vård tar det fulla ansvaret för att han aldrig någonsin gör en annan person illa.
I snitt sitter sådana inte alls lika länge som om de hade fått fängelse, även om undantag finns. Hur det är med den här kriminaldåren vet vi inte i dagsläget.
Citera
2025-01-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
I snitt sitter sådana inte alls lika länge som om de hade fått fängelse, även om undantag finns. Hur det är med den här kriminaldåren vet vi inte i dagsläget.

Förvisso, men mycket handlar om att psyket ska våga skriva ut galningen. Kan de garantera att galningen inte förstör livet för ännu en person?

I sådana fall kan de inte släppa ut galningen.
Citera
2025-01-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Förvisso, men mycket handlar om att psyket ska våga skriva ut galningen. Kan de garantera att galningen inte förstör livet för ännu en person?

I sådana fall kan de inte släppa ut galningen.
Tyvärr finns det många exempel på kriminaldårar som har släppts ut och begått nya brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in