2024-10-28, 22:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nja, jag tror faktiskt att åklagaren överklagar den delen som gäller våldtäkt, med tanke på Majas skador men även med tanke på hur Majas kläder hade dragits ner/upp.

Även om Tims advokat säkert inser Tims vårdbehov kan ju Tim också kräva att domen överklagas. Sedan har väl Majas anhöriga möjlighet att överklaga? Frågan är vad målsägarbiträdet kan råda dem. Jag hoppas faktiskt att åklagaren överklagar, för att Majas anhöriga inte ska behöva göra det (om de har juridisk möjlighet) eftersom det innebär en ekonomisk risk för dem.
Det är ett brottsmål och då är det väl bara den åtalade som kan tvingas att betala och inte dom anhöriga om dom vill att domen ska överklagas. Men den biten sköter målsägandebiträdet.

3.5.4 Ersättning till försvarare och målsägandebiträde
En offentlig försvarare har rätt till skälig ersättning av allmänna medel för det arbete, tidsspillan och utlägg som uppdraget har krävt (se 21 kap. 10 § rättegångsbalken).
Ett målsägandebiträde har rätt till skälig ersättning för bland annat det arbete som uppdraget har krävt (se 5 § lagen om målsägandebiträde och 27 § rättshjälpslagen).
Ersättning för arbete ska bestämmas med utgångspunkt i den tidsåtgång som är rimlig med hänsyn till uppdragets art och omfattning samt med tillämpning av den timkostnadsnorm som regeringen fastställer.
Det är alltid angeläget att uppdrag som bekostas av det allmänna utförs med det i åtanke och att de rättsliga biträdena endast lägger ner så mycket tid som uppdraget faktiskt kräver och i någon mån begränsar åtgärderna om möjligt, utan att deras klienters intresse åsidosätts.
Citera
2024-10-28, 22:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj56
Till vilken nytta, straffet blir detsamma,rättspsykiatrisk vård. nu ser jag till statens kostnader,mycket skattepengar som går åt. om det vore fängelse i skalan så fanns det lite att kämpa för.
Åklagaren har även uttryckt förståelse för att tingsrätten inte godkänt våldtäkt.

Jag har missat att åklagaren uttryckt förståelse för resonemanget, men om Tim konstateras vara kapabel till våldtäkt föreställer jag mig att det också är något som kommer att vägas in för behandlingsplan och bedömning av framtida farlighet även om domen blir densamma. Skulle inte det kunna vara skäl för överklagande?
Citera
2024-10-28, 22:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Det svenska rättssystemet är bristfälligt. När blev ett barn allvarligt psykiskt stört när personen inte har några diagnoser?
Tim har en intellektuell funktionsnedsättning, det är en diagnos och han gick i särskola.
Förr kallades det utvecklingsstörd och det är olika grader av det.
Graden av utvecklingsstörning brukar delas in i tre nivåer: lindrig, måttlig och grav.

En intellektuell funktionsnedsättning innebär att hjärnans funktioner är nedsatta. Det gör det svårare att klara sig självständigt i hemmet, i skolan och på arbetet. Det kan till exempel handla om läs- och skrivförståelse och abstrakta begrepp som tid och pengar.
Men Tim har också ett våldskapital som gör honom farlig.

Tims föräldrar har mörkat hans diagnoser, om dom ens har undersökt vilka han har.
Tim är inget barn. Han är en tonåring som var 17 år när han begick mordet och har nu fyllt 18 och ska betraktas som myndig.
Citera
2024-10-28, 22:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är ett brottsmål och då är det väl bara den åtalade som kan tvingas att betala och inte dom anhöriga om dom vill att domen ska överklagas. Men den biten sköter målsägandebiträdet.

3.5.4 Ersättning till försvarare och målsägandebiträde
En offentlig försvarare har rätt till skälig ersättning av allmänna medel för det arbete, tidsspillan och utlägg som uppdraget har krävt (se 21 kap. 10 § rättegångsbalken).
Ett målsägandebiträde har rätt till skälig ersättning för bland annat det arbete som uppdraget har krävt (se 5 § lagen om målsägandebiträde och 27 § rättshjälpslagen).
Ersättning för arbete ska bestämmas med utgångspunkt i den tidsåtgång som är rimlig med hänsyn till uppdragets art och omfattning samt med tillämpning av den timkostnadsnorm som regeringen fastställer.
Det är alltid angeläget att uppdrag som bekostas av det allmänna utförs med det i åtanke och att de rättsliga biträdena endast lägger ner så mycket tid som uppdraget faktiskt kräver och i någon mån begränsar åtgärderna om möjligt, utan att deras klienters intresse åsidosätts.

Jag har lite svårt att få grepp om reglerna när jag försöker läsa på, men det är ett specialfall om målsägande överklagar och åklagaren inte gör det. Möjligen är det bara om överklagandet gäller skadestånd som målsägande kan bli ersättningsskyldig om domen går emot denne?
Citera
2024-10-28, 22:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Tim har en intellektuell funktionsnedsättning, det är en diagnos och han gick i särskola.
Förr kallades det utvecklingsstörd och det är olika grader av det.
Graden av utvecklingsstörning brukar delas in i tre nivåer: lindrig, måttlig och grav.

En intellektuell funktionsnedsättning innebär att hjärnans funktioner är nedsatta. Det gör det svårare att klara sig självständigt i hemmet, i skolan och på arbetet. Det kan till exempel handla om läs- och skrivförståelse och abstrakta begrepp som tid och pengar.
Men Tim har också ett våldskapital som gör honom farlig.

Tims föräldrar har mörkat hans diagnoser, om dom ens har undersökt vilka han har.
Tim är inget barn. Han är en tonåring som var 17 år när han begick mordet och har nu fyllt 18 och ska betraktas som myndig.

Och för att förtydliga ytterligare hade han inte fått plats i särskola om han inte hade en fastställd diagnos från en psykiatrisk utredning - det är något som krävs enligt skollagen. Så diagnos/er finns, även om vi inte får se detta i öppna delen av FUP eller i domen.
Citera
2024-10-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Det svenska rättssystemet är bristfälligt. När blev ett barn allvarligt psykiskt stört när personen inte har några diagnoser?

Diagnoser kräver att föräldrar, skola och socialtjänst,samarbetar vilket dom inte gjort i detta fall.
Soc har ju verkligen brustit, har dom gjort hembesök hos familjen, med den misären borde dom reagerat. märkligt med tanke på den anmälan om våldtäkt av dottern av fadern. då borde en ordentlig
utredning ha gjorts.
Citera
2024-10-28, 23:41
Medlem
Adidass avatar
Hade helt missat detta fallet förrän jag såg rubrikerna i tidningen idag om svinets straff.

Har läst ikapp det mesta men har missat om någon vet vart han sitter häktad? Är det i byhålan eller sitter han på rättspsyk i Huddinge eller någon annanstans?
Citera
2024-10-28, 23:46
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Du är dåligt informerad. Tim kommer att sitta länge.
Många sitter inlåsta länge och mordet Tim begick var vidrigt och han vill mörda fler.

Jackie Arklöv dömdes till livstids fängelse för det avrättningsliknande dubbelmordet på två poliser i Malexander 1999.
Den i dag 50-årige Arklöv, som erkänt att han avlossade de dödande skotten, får nu sitt straff tidsbestämt till 41 år – och släpps fri hösten 2026.
https://www.svd.se/a/KnkJME/arklov-far-straff-tidsbestamt

Det finns en tråd om flera fall både på rättspsyk och i fängelser.
(FB) Vilka nu inlåsta har suttit längst i Sverige?

Arklöv är ett specialfall, han hade varit ute för länge sedan om det inte var två poliser han avrättade. Hans tidsbestämning överklagades också och drogs tillbaka så han sitter fortfarande på livstid och obestämd tid.

Med det sagt så kommer nog Tim vara borta i många år.
Citera
2024-10-28, 23:47
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Hade helt missat detta fallet förrän jag såg rubrikerna i tidningen idag om svinets straff.

Har läst ikapp det mesta men har missat om någon vet vart han sitter häktad? Är det i byhålan eller sitter han på rättspsyk i Huddinge eller någon annanstans?
Som jag har förstått det sitter han på häktet i Borås nu. Var Tim hamnar sen när domen har vunnit laga kraft framgår inte.

Från häktningsframställan.
Den anhållne förvaras
Häktet Borås
Citera
2024-10-28, 23:48
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Som jag har förstått det sitter han på häktet i Borås.
Den anhållne förvaras
Häktet Borås

Tack!
Citera
2024-10-29, 09:22
Medlem
Venators avatar
Enligt Göteborgs-Postens pappersupplaga så meddelar Tims advokat att Tim står fast vid sitt nekande och de kommer att överklaga - tror inte det varit postat tidigare.
Citera
2024-10-29, 09:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
Som jag har förstått det sitter han på häktet i Borås nu. Var Tim hamnar sen när domen har vunnit laga kraft framgår inte.

Den anhållne förvaras
Häktet Borås

Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Tack!

Vet inte om rättspsykiatrin har avdelningar som är särskilt anpassade för förövare med Tims problematik eller ålder. Det är ju inte organiserat under kriminalvården utan under regionerna. För Västsveriges del har Sahlgrenska en rättspsykiatrisk enhet i Angered som heter Rågården, där det sitter mördare dömda för mord. Vad jag kan se är den gemensam för regionerna i Västsverige så är det nog en rimlig gissning att han hamnar där om det inte behövs extra resurser och säkerhet - i så fall finns ju de "kända" enheterna som exempelvis Karsudden, Säter och Växjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in