Citat:
Det är ett brottsmål och då är det väl bara den åtalade som kan tvingas att betala och inte dom anhöriga om dom vill att domen ska överklagas. Men den biten sköter målsägandebiträdet.Nja, jag tror faktiskt att åklagaren överklagar den delen som gäller våldtäkt, med tanke på Majas skador men även med tanke på hur Majas kläder hade dragits ner/upp.
Även om Tims advokat säkert inser Tims vårdbehov kan ju Tim också kräva att domen överklagas. Sedan har väl Majas anhöriga möjlighet att överklaga? Frågan är vad målsägarbiträdet kan råda dem. Jag hoppas faktiskt att åklagaren överklagar, för att Majas anhöriga inte ska behöva göra det (om de har juridisk möjlighet) eftersom det innebär en ekonomisk risk för dem.
Även om Tims advokat säkert inser Tims vårdbehov kan ju Tim också kräva att domen överklagas. Sedan har väl Majas anhöriga möjlighet att överklaga? Frågan är vad målsägarbiträdet kan råda dem. Jag hoppas faktiskt att åklagaren överklagar, för att Majas anhöriga inte ska behöva göra det (om de har juridisk möjlighet) eftersom det innebär en ekonomisk risk för dem.
3.5.4 Ersättning till försvarare och målsägandebiträde
En offentlig försvarare har rätt till skälig ersättning av allmänna medel för det arbete, tidsspillan och utlägg som uppdraget har krävt (se 21 kap. 10 § rättegångsbalken).
Ett målsägandebiträde har rätt till skälig ersättning för bland annat det arbete som uppdraget har krävt (se 5 § lagen om målsägandebiträde och 27 § rättshjälpslagen).
Ersättning för arbete ska bestämmas med utgångspunkt i den tidsåtgång som är rimlig med hänsyn till uppdragets art och omfattning samt med tillämpning av den timkostnadsnorm som regeringen fastställer.
Det är alltid angeläget att uppdrag som bekostas av det allmänna utförs med det i åtanke och att de rättsliga biträdena endast lägger ner så mycket tid som uppdraget faktiskt kräver och i någon mån begränsar åtgärderna om möjligt, utan att deras klienters intresse åsidosätts.