2024-10-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Ja, efter att ha läst deras vittnesmål undrar man ju varför inte de står åtalade som medskyldiga? Inte bara för att de hade "skojat" med T*m om det, utan för att de visste vad han planerade+ att han hade kniv med dig i skolan samma dag.
Har de inget som helst förtroende för vuxna eller vad fan sysslar de med?

Ja jättemärkligt att de kommer undan helt.
Citera
2024-10-28, 19:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Om Maja hade skador i underlivet så var det nog inte frivilligt.
Ska bli intressant att få läsa hovrättsdomen för jag antar att det överklagas dit.

Kan inte låta bli att undra om Tim hade växt upp i en normal familj och inte med en sexfixerad pappa som tog med honom på porrvisning mm... hur hade Tim utvecklats då?

I tonåren rusar hormonerna så inte ovanligt att personer med en utvecklingsstörning vill utforska sin sexualitet.
Men att det går så långt att han slå ihjäl någon under/efter sex lägger jag delvis på hans uppväxt i en sjuk familj.

Ja, jag skulle tro att åklagaren vill överklaga frikännandet från våldtäkt. Sedan är frågan om Tim och hans advokat överklagar domen. Han har ju nekat hela tiden. Något annat straff lär ju inte komma ifråga i hovrätten.
Citera
2024-10-28, 19:50
Medlem
Nonitottas avatar
T säger i ett förhör att han petade på flickan med en pinne när hon var död. Sen kastade han pinnen. I vattnet, sa han. Man hittade M med byxorna neddragna hela vägen, men inte uppknäppta. Knappast frivilligt alltså. Tröja och behå var uppdragna till hakan. Vad han mer gjorde med denna pinne sa han inte.

M hade skador över hela kroppen, förutom de i huvudet. Var mycket om kondomen också , som han sa att han fyllde med vatten...men den hittades alltså på mordplatsen med Ts sperma i.
Hans svar på frågorna var otroligt förvirrande. Förhörsledaren var väldigt bra.

Dessa uppgifter kommer direkt från ett förhör och jag har lyssnat på det genom ordagrann uppläsning av poddaren Tobias Henricsson, Krimmagasinet:

Podme/Krimmagasinet Fördjupning: Maja del 5 - hela förhöret. Avsnittet är långt, 1h36min, men helt klart värt att lyssna på uppläsningen om man vill ha en någorlunda bra bild på hur T är som person..

Allt är oerhört obehagligt och säger det mesta om Ts mentala status.
Antar att rättsläkarens rapport kommer vara kraftigt maskad.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-10-28 kl. 20:39.
Citera
2024-10-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, jag skulle tro att åklagaren vill överklaga frikännandet från våldtäkt. Sedan är frågan om Tim och hans advokat överklagar domen. Han har ju nekat hela tiden. Något annat straff lär ju inte komma ifråga i hovrätten.

jag tror inte att åklagaren överklagar ev våldtäkt, eftersom dom var överens om att ha sex.
Tror inte heller det blir någon överklagan överhuvud taget, båda sidor är nog ganska överens
om att han gravt sjuk och behöver vård.
Citera
2024-10-28, 20:25
Medlem
Flamsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är sammanfattningen i inledningen han får Johansson som efternamn. Antagligen skrivfel.
I själva domen är det rätt, Andersson i efternamn.

Du har säkert rätt i att det är skrivfel.
Citera
2024-10-28, 20:37
Medlem
Nonitottas avatar
Någon som har rättsläkarens utlåtande?
Är så dålig tekniskt på att själv leta.
Citera
2024-10-28, 21:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Du får läsa domen. På sidan 22-24 står om Majas skador.

Hon är definitivt våldtagen som hennes klädsel var när hon hittades, sidan 19.
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Här är domen där Tim Andersson döms för mord och vapenbrott till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Han frikänns från åtalet om grov våldtäkt.

Borås tingsrätt:
Citera
2024-10-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta

Tim Andersson har berövat Maja Karlsson livet genom att ha utövat
kraftigt våld mot Maja Karlssons huvud, hals och kropp, varav visst våld
har utövats med tillhyggen.
Våldet orsakade följande skador:
- sprickor i skallbenet samt blödningar i hjärnan
- brott på höger nyckelben
- en skarpkantad sårskada på halsens högra del
- sårskador på huvud, hals och ansikte samt
- blånader på huvud, hals, ansikte, armar och ben.
Citera
2024-10-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj56
Tim Andersson har berövat Maja Karlsson livet genom att ha utövat
kraftigt våld mot Maja Karlssons huvud, hals och kropp, varav visst våld
har utövats med tillhyggen.
Våldet orsakade följande skador:
- sprickor i skallbenet samt blödningar i hjärnan
- brott på höger nyckelben
- en skarpkantad sårskada på halsens högra del
- sårskador på huvud, hals och ansikte samt
- blånader på huvud, hals, ansikte, armar och ben.

ganska tydligt att han har sett rött eller svart som han säger i någon minut,blev nog både stenar
slag och sparkar i ursinne. Stackars Maja,glad och uppåt på date och möter detta öde.
Citera
2024-10-28, 21:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj56
jag tror inte att åklagaren överklagar ev våldtäkt, eftersom dom var överens om att ha sex.
Tror inte heller det blir någon överklagan överhuvud taget, båda sidor är nog ganska överens
om att han gravt sjuk och behöver vård.

Nja, jag tror faktiskt att åklagaren överklagar den delen som gäller våldtäkt, med tanke på Majas skador men även med tanke på hur Majas kläder hade dragits ner/upp.

Även om Tims advokat säkert inser Tims vårdbehov kan ju Tim också kräva att domen överklagas. Sedan har väl Majas anhöriga möjlighet att överklaga? Frågan är vad målsägarbiträdet kan råda dem. Jag hoppas faktiskt att åklagaren överklagar, för att Majas anhöriga inte ska behöva göra det (om de har juridisk möjlighet) eftersom det innebär en ekonomisk risk för dem.
Citera
2024-10-28, 22:18
Avstängd
Tanachs avatar
Det svenska rättssystemet är bristfälligt. När blev ett barn allvarligt psykiskt stört när personen inte har några diagnoser?
Citera
2024-10-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nja, jag tror faktiskt att åklagaren överklagar den delen som gäller våldtäkt, med tanke på Majas skador men även med tanke på hur Majas kläder hade dragits ner/upp.

Även om Tims advokat säkert inser Tims vårdbehov kan ju Tim också kräva att domen överklagas. Sedan har väl Majas anhöriga möjlighet att överklaga? Frågan är vad målsägarbiträdet kan råda dem. Jag hoppas faktiskt att åklagaren överklagar, för att Majas anhöriga inte ska behöva göra det (om de har juridisk möjlighet) eftersom det innebär en ekonomisk risk för dem.

Till vilken nytta, straffet blir detsamma,rättspsykiatrisk vård. nu ser jag till statens kostnader,mycket skattepengar som går åt. om det vore fängelse i skalan så fanns det lite att kämpa för.
Åklagaren har även uttryckt förståelse för att tingsrätten inte godkänt våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in