• 1
  • 2
2024-03-16, 18:50
Medlem
Orbizs avatar
När jag gör tacos har jag alltid majs i nötfärsen, och tycker majs passar bra med både nöt- och blandfärs. Nu för tiden har jag alltid majs i min spaghetti och köttfärssås, då det blir mycket bra resultat. Tidigare hade jag alltid champinjoner, utöver lök och morot, men det gav inte speciellt mycket. I originalreceptet ska det vara stjälkselleri, men majs är mycket bättre.
Citera
2024-03-16, 18:53
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Föredrar selleri framför majs alla dagar i veckan
Har eventuellt ätit köttfärssås med majs i någon gång som barn, vissa människor gillade att hälla ner lite allt möjligt dem hade för att dryga ut såsen.
Citera
2024-03-16, 18:56
Avstängd
Bättre o köra majskolv på sidan av med smör.

Har något minne av att om man har majs direkt i så blir majsen mycket varmare än allt det andra, eller det kanske bara är svamp?
Citera
2024-03-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
vissa människor gillade att hälla ner lite allt möjligt de hade för att dryga ut såsen.
Sån är jag!
Har dock aldrig haft majs i köttfärssåsen. Brukar ha i rivna morötter och röda linser. Ibland en burk vita bönor i tomatsås, men då blir det cowboypasta.
Citera
2024-03-16, 19:17
Medlem
Majs är väl egentligen bara gott grillat, med smör och salt. Allt annat känns som utfyllnad eller att få mer färg på paletten.

Sällan nån som utbrister vilken fart majsen satte på salladen/såsen/tacofärsen!
Och i skålen på tacobuffén står den nästan orörd kvar vid avdukning.
Citera
2024-03-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orbiz
När jag gör tacos har jag alltid majs i nötfärsen, och tycker majs passar bra med både nöt- och blandfärs. Nu för tiden har jag alltid majs i min spaghetti och köttfärssås, då det blir mycket bra resultat. Tidigare hade jag alltid champinjoner, utöver lök och morot, men det gav inte speciellt mycket. I originalreceptet ska det vara stjälkselleri, men majs är mycket bättre.

Fy fan för majs!!!
Citera
2024-03-16, 19:44
Medlem
geezerchides avatar
Ja, jag har svamp, majs, morötter, potatis, palsternacka, rotselleri, välling mm i min köttfärssås. Allt annat än köttfärs helst, det blir en bra köttfärssås på det sättet.

Men, nej. Skulle aldrig stoppa majs i min köttfärssås.
Citera
2024-03-16, 20:08
Medlem
53....so whats avatar
Har väl hänt, men tillför inget till själva smaken på köttfärssåsen.
Däremot som tillbehör i egen skål.
Citera
2024-03-16, 20:10
Medlem
När jag gör tacos har jag majsen på efteråt tillsammans med sallad, rödlök, ost, gräddfil.
Citera
2024-03-16, 21:46
Medlem
Brukar köra ner en burk majs i chiliconcarne så det borde definitivt funka i köttfärssåsen oxå, är ju i princip samma recept sånär som på bönorna.
Citera
2024-03-16, 21:47
Medlem
Så här gör jag! Jag värmer upp rapsolja, har i gul lök som får steka på låg värme tills den blir nästan genomskinlig. Efter det sänker jag värmen ytterligare och tillsätter finhackad vitlök och tomatpuré som får gosa till sig en stund innan det överförs till en skål. Sedan steker jag nötfärsen, häller tillbaka löken och tillsätter två tetra/burkar krossade tomater, rivna morötter, finskuren vitkål, ca 2 dl billigt rödvin, chiliflakes, oregano, timjan, rosmarin och ungefär 1 msk buljongpulver typ Vegeta. Lock på, får koka upp och sänker sedan värmen så att det bara puttrar lite. Där får det stå i någon halvtimme innan jag stänger av värmen. Därefter kokar jag pastan. När den är klar smakar jag av bolognesen och tillsätter ev. mer buljongpulver om inte sältan är tillräcklig.
Citera
2024-03-16, 22:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Orbiz

Ibland kanske men också bönor eller linser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in