2024-03-15, 13:53
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Det har, så länge jag levt, funnits en slags urban legend att de som får in mycket pengar på kort tid, det kan vara spel, aktieklipp, arv etc är fördömda att få ett olyckligt liv efter stor-klonken (likt Hurley i Lost!). Skrivits spaltmeter, gjorts utredningar, doktorsavhandlingar och studier om detta fenomen, men jag vägrar acceptera att om man sätter en storvinst så kommer man att bli olycklig. Eller att man skulle bli självmordsbenägen, alkoholist, heroinist etc allt det där som är stämplat som oundvikligt för vinnaren enligt gemene man.

Vad tror ni. Jag tror att för varje olycksalig person som kommit över en stor förmögenhet snabbt som kastat bort allt/kvaddat bilen full etc som media blåser upp så finns det 100 i tysthet som lyckats förvalta sin klonk och har förbättrat sin livskvalitet permanent.
Citera
2024-03-15, 14:04
Bannlyst
Detta är en modern myt skapad för att de som inte vinner ska överleva och klara av morgondagen

Du omvandlas inte till ett mongo från ”wolf of Wall Street” över en natt bara för att du vunnit stort

Du genomgår inte en personlighetsförändring och kommer radera ditt liv.

En lögn!
Citera
2024-03-15, 14:08
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Detta är en modern myt skapad för att de som inte vinner ska överleva och klara av morgondagen

Du omvandlas inte till ett mongo från ”wolf of Wall Street” över en natt bara för att du vunnit stort

Du genomgår inte en personlighetsförändring och kommer radera ditt liv.

En lögn!

Japp, jag tänker också att mycket av detta är en kollektiv jante-cope - jag läste nyligen en tråd om detta på ett forum som heter rikatillsammans, där en herre på fullaste allvar sade att han avskyr lotteri och om han rötar in ett belopp så tänkte han ge bort allt av princip. Vilken jävla dunder-cope av jourhavande svennebanan-martyr.

Det som ligger närmast till hands är att en stor del av omgivningen vill att den som haft tur ska misslyckas så att de slipper vara avundsjuka och kan på så sätt sova bättre om natten.
Citera
2024-03-15, 14:10
Medlem
Tror problemen börjar när dessa börjar festa loss, är väl mer regel än undantag att alkohol och koks blir prio ett dagarna i ända.
Citera
2024-03-15, 14:18
Medlem
Vattenfyllds avatar
Tror inte heller på det här.

Jag kan förklara mera ingående men jag orkar inte.

Hade jag vunnit så har jag mängder med områden och projekt att stoppa pengarna i och göra mig själv och andra glada och skapa ett meningsfullare liv för mig och andra där pengarna också kan växa ihop med att människor växer.

Filantropi och kultur blandat med rent företagande.

Jävla trams att man skulle supa ihjäl sig.
Citera
2024-03-15, 14:19
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det har, så länge jag levt, funnits en slags urban legend att de som får in mycket pengar på kort tid, det kan vara spel, aktieklipp, arv etc är fördömda att få ett olyckligt liv efter stor-klonken (likt Hurley i Lost!). Skrivits spaltmeter, gjorts utredningar, doktorsavhandlingar och studier om detta fenomen, men jag vägrar acceptera att om man sätter en storvinst så kommer man att bli olycklig. Eller att man skulle bli självmordsbenägen, alkoholist, heroinist etc allt det där som är stämplat som oundvikligt för vinnaren enligt gemene man.

Vad tror ni. Jag tror att för varje olycksalig person som kommit över en stor förmögenhet snabbt som kastat bort allt/kvaddat bilen full etc som media blåser upp så finns det 100 i tysthet som lyckats förvalta sin klonk och har förbättrat sin livskvalitet permanent.
Den där myten du nämner om att de är fördömda till ett oundvikligt olyckligt liv finns inte gissar jag.
Det är ditt påhitt, eller?
å doktorsavhandlingen som bekräftar detta finns inte heller?
Men visst finns beskrivningar om personer som inte kan hantera sin nyvunna förmögenhet och gör av med allt snabbt.
De riskerar nog att bli mer olyckliga efter storvinsten än före.
Citera
2024-03-15, 14:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det har, så länge jag levt ... gjorts utredningar, doktorsavhandlingar ... om detta fenomen
Jaså, var då, och varför då inte hänvisa till dem.
Citera
2024-03-15, 14:32
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jaså, var då, och varför då inte hänvisa till dem.

Snubbe på rikatillsammans.se hänvisar till en professor vid namn Michael Dahlen som "kommit fram till" i sin bok att om man vinner en storvinst så är man inom 1 år lika olycklig som någon som lever med amputerad arm. Bara ett random exempel, jag vet. Men det är ju en extremt utbredd "konventionell sanning", det är därför jag vill slå hål på den.
Citera
2024-03-15, 14:34
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Den där myten du nämner om att de är fördömda till ett oundvikligt olyckligt liv finns inte gissar jag.
å doktorsavhandlingen som bekräftar detta finns inte heller?
Men visst finns beskrivningar om personer som inte kan hantera sin nyvunna förmögenhet och gör av med allt snabbt.
De riskerar nog att bli mer olyckliga efter storvinsten än före.

Pengar amplifierar det du redan är om du frågar mig.

Har du driven med ett innehållsrikt liv där pengar inte definierar dig som person. En person som inte är matrealistisk och inte bryr sig om social status bland andra, är mycket pengar en dröm som gör dig rikare på upplevelser och fri i den mån att du nu kan planera ditt liv efter egen pipa. Du behöver inte böja dig för någon i syfte att försörja dig själv och din familj. Där du får sista ordet i många fall, t.ex. ditt barns utbildning, sjukvård etc. Och framförallt, där du kan göra mer för andra och skapa en positiv förändring, på så sätt må bättre i dig själv.

Är du däremot någon som redan mår dåligt och inte har någon kompass eller självkännedom. Droger, dricker mycket. En person full av trauman som måste konsumera för att känna sig tillfredsställd, ja då kan det vara en dödsdom. Har sett det på nära håll.
Citera
2024-03-15, 14:35
Medlem
Problemet är väl de som tror att ett par,tre miljoner räcker för övrigt. Slutar jobbet och slösar. Men den som är klok får ju ett bättre liv. Sen har vi ju alla speltorskar som spelar bort allt igen.
Citera
2024-03-15, 14:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Va? Vadå myten finns inte? Varför är det då en vanlig trope inom film, tv och böcker och det då och då smackas upp någon snyfthistoria från Aftonbladet där en storvinnare är utblottad kort därefter?
Citera
2024-03-15, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Tror problemen börjar när dessa börjar festa loss, är väl mer regel än undantag att alkohol och koks blir prio ett dagarna i ända.

Detta är en faktor, själv skulle man såklart fira med 4st inhyrda silikonbröst och 2 handskar näsgodis.

Blir det en vana går det fort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in